• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44829
+
-

ترافیک سنگین در خیابان‌های خیس

دلایل اصلی وقوع تصادف هنگام بارندگی، رعایت نکردن فاصله قانونی با خودرو جلویی و تخطی از سرعت مطمئنه است

شهر
ترافیک سنگین در خیابان‌های خیس

شیرین شفیعی|  اصفهان- خبرنگار:

 در حالی که 24 ساعت بارندگی در اصفهان 100 تصادف و بیش از 3 هزار تماس با فوریت‌های پزشکی را به دنبال دارد، کارشناسان معتقدند رعایت نکردن نکات ایمنی در رانندگی در زمان بارندگی عامل این اتفاقات است و مردم نیز مناسب نبودن خیابان‌ها و جاده‌سازی را مقصر می‌دانند.


با هر باران، خودروها به خیابان می‌آیند

 از یک سو، رفتارهای پرخطر برخی رانندگان ماجراجو، احتمال تصادف و دیر رسیدن به مقصد را بالا می‌برد و از سوی دیگر، سرعت و تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی به اندازه‌ای نیست که خواسته‌های مسافران درون‌شهری را برای رسیدن به محل کار و تحصیل پاسخ دهد. به همین دلیل است که شهروندان به جای چتر، با اتومبیل به خیابان می‌آیند و خیابان‌ها را ترافیک سنگین قفل می‌کند.

«امیر نویدیان» شهروند 34ساله‌ای است که با انتقاد از بی‌نظمی و آشفتگی خیابان‌های اصفهان درهنگام بارندگی می‌گوید: بدترین حالت زمانی اتفاق می‌افتد که یکی - دو ساعت اول صبح باران باریده باشد و شهروندان بخواهند زیر نم باران به محل کار یا تحصیلشان برسند. آن وقت افتادن در چاله‌های آب وسط خیابان، عجله بعضی رانندگان برای زودتر گذشتن از چهارراه یا سبقت گرفتن‌های بی‌جا در بزرگراه‌ها و گاهی ترافیک بسیار سنگین که از کنار یک تصادف زنجیره‌ای در اتوبان می‌گذرد، اتفاق‌هایی است که تا رسیدن به مقصد بارها به چشم می‌آید.

اما «ریحانه محمدی» که هر روز فاصله خانه تا محل کارش را با اتوبوس‌های خط تندرو طی می‌کند، بر این باور است که دلیل اصلی ترافیک سنگین در هنگام بارندگی، رفتارهای نامناسب برخی رانندگان وسایل نقلیه شخصی و بی‌توجهی آنها به قوانین راهنمایی و رانندگی است.

او می‌افزاید: بعضی از رانندگان گمان می‌کنند وقتی باران می‌آید، همه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی لغو می‌شود و اجازه دارند به هر طریقی شده از دیگران سبقت بگیرند تا خودشان را به مقصد برسانند. البته اگر به اندازه کافی خط اتوبوس تندرو در شهر وجود داشت و مسافران مجبور نبودند مدتی طولانی به انتظار رسیدن اتوبوس زیر باران سرگردان بمانند، شاید بسیاری از شهروندان استفاده از اتوبوس را به خودرو شخصی ترجیح می‌دادند.


ترافیک در بزرگراه‌ها و خیابان‌های مرکزی شهر

نخستین بارش رحمت الهی در زمستان امسال همان‌قدر که غبار آلودگی و تشنگی را از تن خسته اصفهان شست و شهروندان را خوشحال کرد، سبب افزایش ترافیک در بزرگراه‌ها و خیابان‌های مرکزی شهر شد و مسئولان شهر و پلیس به رانندگان توصیه کردند با سرعت مجاز و رعایت فاصله طولی مناسب در خیابان‌ها رفت و آمد کنند. با این حال، به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سامانه ترافیکی شهر، بسیاری از خیابان‌ها در مسیر شرق به غرب، شمال به جنوب و حتی در مرکز و حاشیه شهر با ترافیک سنگین و سرسام‌آور روبه‌رو شدند. خیابان‌ها زیر چرخ خودروها پنهان ماند و رفت و آمد به‌کندی انجام شد تا در یک کلام، ساعت‌ها وقت و انرژی به هدر برود.


بی‌توجهی به قوانین

رئیس پلیس راهور استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که چرا در زمان بارندگی، آمار تصادف در شهر افزایش می‌یابد می‌گوید: روزانه بیش از 600 هزار دستگاه خودرو در خیابان‌های اصفهان رفت و آمد می‌کنند که علاوه بر آلودگی هوا، نقش پررنگی در ترافیک و کندی عبور و مرور در این کلان‌شهر دارند. در یک روز بارانی، تنها در ظرف چند ساعت 100 تصادف جرحی و خسارتی در شهر اصفهان گزارش شد که بیشتر آنها در بزرگراه‌ها اتفاق افتاده بودند و دلایل اصلی وقوع این حوادث رعایت نکردن فاصله قانونی با خودرو جلویی و تخطی از سرعت مطمئنه بود.

سرهنگ «رضا رضایی» با اشاره به تفاوت‌های رانندگی در زمان بارندگی و عادی ادامه می‌دهد: هنگام لغزندگی جاده، راننده باید بداند که هم فاصله طولی با خودرو جلویی را رعایت کند و هم سرعت خود را به اندازه‌ای کاهش دهد که در صورت لزوم، بتواند خودرو را به‌موقع متوقف کند تا حادثه‌ای ایجاد نکند. وی نقش مشکلات خیابان‌ها و بزرگراه‌ها مانند نقص‌های طراحی و جمع شدن آب را در وقوع حوادث ترافیکی را بسیار کم می‌داند و می‌افزاید: اگر ایراد از راه بود، باید در روزهای آفتابی هم به همین نسبت حادثه داشته باشیم، در حالی ‌که همه چیز به رفتار نادرست ترافیکی برخی رانندگان مربوط می‌شود.


ضعف‌های فرهنگ رانندگی

رئیس پلیس راهور استان اصفهان همچنین درباره رانندگانی که با سرعت غیرمجاز و تخلفاتی مانند سبقت‌ غیرمجاز به دیگران اجازه رعایت فاصله طولی مناسب با خودرو جلویی یا کاهش سرعت را نمی‌دهند می‌گوید: این موضوع درست است و پلیس هم وظیفه دارد با چنین متخلفانی برخورد کند تا با اجرای قانون، رد پای چنین تخلفاتی در فرهنگ رایج رانندگی کمتر شود.

رضایی با تاکید بر نقش پررنگ‌تر عامل انسانی در وقوع حوادث رانندگی می‌افزاید: تنها راه کاهش حوادث این است که مردم با ابزارهای تشویقی و تنبیهی، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا امنیت خود و دیگر شهروندان را با تصادف و خسارت‌های مادی به خطر نیندازند.


100 حادثه ترافیکی در یک روز

«عباس عابدی» سخنگوی اورژانس اصفهان نیز از امدادرسانی ماموران اورژانس در یکی از روزهای بارانی به 100 حادثه ترافیکی در شهر و 8 حادثه جاده‌ای خبر می‌دهد و می‌گوید: تعداد کل ماموریت‌های مرکز اورژانس اصفهان ۵۰۲ و تعداد کل تماس‌ها با اورژانس 3۲۹۵ مورد بوده است.
کارشناسان توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه و یکپارچگی مراکز کنترل ترافیک با مراکز پیش‌‌بینی وضعیت جوی، ترمیم و اصلاح شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و مدیریت تقاضای سفرهای روزانه را از دیگر راهکارهای مفید برای کاهش بار ترافیکی در روزهای برفی و بارانی سال معرفی می‌کنند که هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارند.


نیاز به تدابیر ویژه 

رئیس شورای شهر اصفهان می‌گوید: افزایش ترافیک شهر پس از بارندگی یکی از مشکلات شهری اصفهان است که حل آن زمان‌بر است و به اقدامات زیربنایی و کوتاه‌مدت به صورت همزمان نیاز دارد.
«فتح‌الله معین» می‌افزاید: بر همین اساس، می‌توان گفت شهرداری در این زمینه اقداماتی انجام داده است و در دستور کار دارد، اما روند اصلاحات به دلیل ریشه‌دار بودن مشکل، کند است و به شتاب بیشتری نیاز دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید