• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44826
+
-

شهر جهانی، همچنان بدون شهردار

رئیس شورای اسلامی‌شهر یزد: به انتخاب خود پایبند هستیم

در شهر
شهر جهانی، همچنان بدون شهردار

سارا گلابگیریان|   یزد- خبرنگار:


طولانی شدن روند تایید صلاحیت شهردار یزد در وزارت کشور، موجی از نگرانی را در بین شهروندان یزدی ایجاد کرده است.  
این روند طولانی برای تایید صلاحیت شهردار یزد از سوی وزارت کشور، باعث اظهار نظرهای مختلف در استان شده است. اعضای شورای شهر بارها اعلام کرده‌اند که همچنان به انتخاب خود پایبند هستند و این موضوع بارها مورد تاکید رئیس شورای اسلامی‌شهر یزد قرار گرفته است.برخی عقیده دارند طولانی شدن روند تایید صلاحیت شهردار منتخب، هم شان شهردار را زیر سوال می‌برد و هم شخصیت شهردار منتخب را خدشه‌دار می‌کند.

در این مدت حرف و حدیث‌های بسیاری درباره علل این روند طولانی مطرح شده است. برخی اعلام کردند که شهردار، سابقه کار در شهرداری را نداشته است و با توجه به قانون وزارت کشور که به‌تازگی ابلاغ شده است، شهردار منتخب باید 9 سال در رده‌های میانی شهرداری خدمت کرده باشد.

برخی بحث دو‌تابعیتی بودن را مطرح کردند در حالی که رئیس شورای شهر این موضوع را رد کرده و اعلام کرده است که اگر مدرکی برای اثبات این ادعا وجود دارد، ارائه شود.با همه این تفاسیر شهروندان یزدی از مسئولان کشوری انتظار دارند که هر چه سریع‌تر تکلیف مدیریت شهر جهانی یزد را مشخص کنند. 2 ماه از انتخاب «مجتبی فرهمند» دومین شهردار منتخب شورای پنجم شهر می‌گذرد اما از تایید حکم شهردار خبری نیست.

اولین انتخاب اعضای شورای شهر یزد، «مهدی جمالی‌نژاد» شهردار پیشین اصفهان بود که کمتر از یک سال بعد از تصدی شهرداری یزد، به عنوان معاون وزیر کشور انتخاب شد و اعضای شورای شهر با توجه به نگاهی که به پیشرفت شهردار داشتند با استعفای وی موافقت کردند.
گزینه‌های متعددی به عنوان شهردار یزد مورد بررسی و حتی در شبکه‌های اجتماعی مورد نقد قرار گرفت و سرانجام «مجتبی فرهمند» معاون معماری و شهرسازی شهردار سابق که مدیریت پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی استان را نیز در کارنامه خود دارد، به عنوان گزینه نهایی شورای شهر انتخاب و معرفی شد.
اعضای شورای شهر هنوز اعتقاد دارند که همچون انتخاب اول، بهترین گزینه را برای مدیریت شهر برگزیده‌اند و این به عهده وزارت کشور است که تکلیف شهردار منتخب را مشخص کند.


گلایه شهروندان

یکی از شهروندان یزدی عقیده دارد که دود طولانی شدن روند انتخاب شهردار، به چشم مردم می‌رود. مسئولان باید به اهمیت جایگاه شهردار در مدیریت شهر واقف باشند و هرچه زودتر تکلیف را مشخص کنند.

«رضا سالاری» ادامه می‌دهد: روند تائید شهردار در وزارت کشور بسیار طولانی و به یکی از مباحث مهم یزدی‌ها در شبکه‌های مجازی تبدیل شده است. او معتقد است حرف و حدیث‌های بسیاری که در این زمینه ایجاد شده زیبده جایگاه شهردار نیست.وی می‌افزاید: به نظر نمی‌رسد بررسی صلاحیت شهردار به این مدت زمان طولانی نیاز داشته باشد و اگر مراجع رسمی ‌دلیلی بر عدم صلاحیت شهردار دارند، باید نظر قطعی خود را برای پایان دادن به شایعات اعلام کنند.

یکی دیگر از شهروندان یزدی اظهار می‌کند: طول کشیدن بررسی صلاحیت شهردار بیش از این به صلاح شهر نیست و این تعلل، مدیران شهرداری را برای ارائه خدمات با دردسر مواجه کرده است. البته شهرداری با مدیریت سرپرست در حال اداره شدن است اما چیزی نخواهد گذشت که زمان مدیریت شهر با سرپرست به پایان خواهد رسید.

«امید دهقان» ادامه می‌دهد: زمانی که نمایندگان مردم به این نتیجه رسیدند که بهترین گزینه را به عنوان شهردار انتخاب کرده‌اند، مسئولان کشوری نیز باید به این انتخاب احترام بگذارند و از نمایندگان مردم حمایت کنند. وی می‌افزاید: شخصی که یک سال معاون شهردار یزد بوده است، چطور ممکن است صلاحیت لازم برای تصدی پست شهرداری یزد را نداشته باشد.


مستند نبودن دلایل عدم تایید صلاحیت شهردار 

رئیس شورای اسلامی‌شهر یزد با تاکید بر این‌که اعضای شورای شهر به انتخاب خود پایبند هستند، می‌گوید: دلایل بسیاری درباره تایید نشدن صلاحیت شهردار منتخب مطرح است اما قطعا اگر دلیل مبرهنی وجود داشت، وزارت کشور به صورت رسمی تایید نشدن صلاحیت شهردار منتخب را اعلام می‌کرد.«غلامعلی سفید» ادامه می‌دهد: مباحثی درباره دوتابعیتی بودن شهردار منتخب مطرح شد که خواستار ارائه مدارک مستند دراین باره شدیم اما چیزی ارائه نشد.

وی می‌افزاید: این‌که عنوان می‌شود شهردار به دلیل نداشتن سابقه کاری در شهرداری صلاحیت شهردار شدن را ندارد، صحیح نیست. البته وزارت کشور بعد از معرفی شهردار منتخب یزد، قانونی را ابلاغ کرده است که شهرداران منتخب از این پس باید 9 سال سابقه مدیریت میانی در شهرداری را دارا باشند که شهردار منتخب یزد قبل از ابلاغ این قانون معرفی شده است و مشمول این قانون نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی‌شهر یزد بیان می‌کند: مشخص نیست که شهردار یزد به چه دلیلی مورد تایید دستگاه‌های نظارتی نیست، اما قطعا اگر دلایل متقنی داشتند، اعلام می‌کردند و وزارت کشور نیز به صورت رسمی‌عدم تایید صلاحیت شهردار را اعلام می‌کرد.

وی می‌افزاید: اعضای شورای شهر یزد به تعهدات خود مبنی بر معرفی شهردار در مهلت تعیین شده عمل کردند و این تعلل از سوی وزارت کشور است که باعث شده شهردار منتخب یزد هنوز کار خود را شروع نکند، از این رو هیچ اتهامی‌متوجه شورای شهر یزد نیست.
سفید از پیگیری موضوع از سوی مسئولان استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: به رغم پیگیری‌های متعدد هنوز نتیجه مورد نظر از وزارت کشور حاصل نشده است و امیدواریم هر چه زودتر تکلیف مشخص شود.


2 ماه گذشت

2 ماه از معرفی شهردار منتخب یزد می‌گذرد و هنوز صلاحیت وی در وزارت کشور تایید نشده است. همین طولانی شدن روند تایید صلاحیت شهردار، شایعات بسیاری را ایجاد کرده است.
مسئولان استان تمام تلاش خود را برای تعیین تکلیف این قضیه به کار گرفته‌اند اما ظاهرا وزارت کشور هیچ عجله‌ای برای تایید شهردار منتخب ندارد؛ چیزی که در زمان انتخاب استاندار جدید یزد هم مشاهده شد. یزد جزو استان‌های آخری بود که استاندار آن انتخاب شد و مشخص نیست شهردار یزد هم بعد از چه زمانی انتخاب و تایید خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید