• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44560
+
-

گوشت و مرغ روی موج افزایش قیمت

مرغ 14هزار و 200 و گوشت قرمز شقه گوسفندی 81هزار تومان شد

بازار
گوشت و مرغ روی موج افزایش قیمت

کورس چندباره گوشت قرمز و مرغ برای افزایش قیمت‌ها موجب شده تا نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ به 14هزار و 200تومان رسیده و نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی از مرز 81هزار تومان عبور کند. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که دست‌اندرکاران بخش تولید همچنان کمبود وعرضه قطره‌چکانی نهاده‌های تولید دولتی و قاچاق دام زنده را عامل نابسامانی بازار قلمداد کرده و مسئولان برعرضه مرغ منجمد و گوشت قرمز منجمد، گرم و دام زنده وارداتی برای کاهش قیمت‌ها تأکید می‌کنند.

عبور مرغ از مرز 14هزار تومان

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ هر کیلوگرم مرغ در روز یکشنبه نسبت به روز شنبه هفته‌جاری و رسیدن قیمت آن به 14هزار و 200تومان در بازار خرده فروشی خبر داد و به باشگاه خبرنگاران، گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۶۰۰، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۳ هزار، توزیع درب واحد‌های صنفی ۱۳هزار و ۲۰۰ و خرده فروشی ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان است. مهدی یوسف‌خانی، نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر را ۱۳ هزار و ۲۰۰ و ران مرغ بدون کمر را برابر با قیمت مرغ یعنی ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان دانست و در مورد نرخ سایر مشتقات مرغ در بازار، افزود: قیمت هر کیلوگرم سینه با کتف ۲۴ هزار، سینه بدون کتف ۲۵ هزار و فیله مرغ ۲۷ هزار تومان است. به گفته او، تا‌کنون عرضه مرغ منجمد با نرخ مصوب ۸ هزار و ۹۰۰ و مرغ گرم با نرخ مصوب ۹ هزار و ۸۰۰ تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه تره بار تأثیر چندانی بر تعادل قیمت در بازار نداشته است.

کاهش قیمت مرغ تا هفته آینده

در عین حال رئیس انجمن صنفی تولید‌کنندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با همشهری از تداوم نوسان قیمت گوشت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امیدواریم که تا آخر هفته و اوایل هفته آینده قیمت‌ها کاهش یابد. محمد یوسفی، کمبود نهاده‌های تولید و رشد 2برابری قیمت آن در بازار آزاد را عامل کاهش جوجه‌ریزی و کمبود تولید مرغ دانست و افزود: شرکت پشتیبانی امور دام در حالی به یک مرغداری دارای 50هزارجوجه 5تن کنجاله سویا می‌دهد که نیاز واقعی آن 50تن است. کشتی‌های واردات نهاده‌های تولید وارداتی دربنادر کشور منتظر ترخیص از کشتی است اما قیمت کنجاله سویا و ذرت حدود 50تا 60درصد بالاتر از قیمت مصوب است. او قیمت واقعی هر کیلوگرم گوشت مرغ را 11و 500تا 12هزار تومان دانست و افزود: بازار مصرف کشور نیازمند عرضه روزانه حدود 6هزار تن گوشت مرغ است چرا که به‌دلیل گران‌شدن گوشت قرمز، افزایش نرخ هر کیلوگرم گوشت بوقلمون از 9به 40هزار تومان و افزایش قیمت سایر مواد پروتئینی، میزان مصرف گوشت مرغ افزایش یافته است. او افزود: در استان تهران 300و در کل کشور 25هزار واحد تولیدی مرغ گوشتی وجود دارد که 30درصد ظرفیت این واحدها به‌دلیل کمبود نهاده‌های تولید مانند دان، غیرفعال مانده است.

گوشت شقه گوسفندی ۸۱هزار تومان شد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه روند صعودی قیمت گوشت در بازار ادامه دارد، گفت: دیروز هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۷۴ تا ۷۵ هزار تومان به مغازه دارتحویل و با قیمت ۸۰ تا ۸۱ هزار تومان به مشتری عرضه شد. علی اصغر ملکی کمبود دام ناشی از افزایش قاچاق را دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار دانست و به باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: بسیاری از مسئولان و مقامات بر این موضوع اتفاق نظر دارند که قاچاق بی‌رویه دام در ماه‌های اخیر دلیل اصلی نابسامانی بازار گوشت و کمبود دام زنده است و تاکنون افزایش واردات گوشت قرمز محقق نشده است. او از نوسان قیمت دام زنده طی روز‌های اخیر در بازار خبر داد و گفت: اکنون هر کیلو دام زنده به سبب کمبود با نرخ ۳۵هزار تومان در میادین توزیع می‌شود و همین موضوع موجب شده تا قیمت گوشت در بازار دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار شود. ملکی کاهش عرضه گوشت‌های وارداتی در هفته‌های اخیر را عامل دیگر گرانی‌های بازار دانست وافزود: طی2هفته اخیر به سبب تعطیلات ژانویه، گوشت کمتری وارد کشور شد که همین موضوع بر نوسان قیمت در بازار دامن زده است. اکنون رکود بر بازار گوشت گوسفندی حاکم است و به‌دلیل نوسان قیمت گوشت، تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد.

حل نشدن مشکل گرانی گوشت با واردات

افزایش قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی به 81هزار تومان در حالی است که رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از توزیع قطره‌چکانی نهاده‌های تولید دولتی به مهر گفت: در ۹‌ماه امسال ۹۶۲هزار راس دام سبک و سنگین به‌صورت غیرمجاز از کشور خارج شده و ممنوعیت صادرات و قاچاق دام زنده ازجمله دلایل گرانی گوشت قرمز در بازار است. احمد مقدسی افزود: قیمت هرکیلوگرم گوساله زنده با هزار تومان افزایش از ۲۲ هزار به 23هزارتومان افزایش یافته است. همچنین واردات دام زنده مشکل گرانی گوشت قرمز را حل نمی‌کند، مگر با واردات گوشت به کشور مشکل حل شد که حالا می‌خواهند دام زنده وارد کنند؟ او با اشاره به مشکلات واردات نهاده‌های دامی، گفت: در پی این اتفاق، قیمت دولتی جو و سویا کیلویی ۱۰۰ و ذرت حدود ۱۵۰ تومان افزایش یافته و هم‌اکنون نرخ هرکیلوگرم ذرت ۱۳۵۰، جو ۱۳۵۰ و کنجاله ۲۴۵۰ تومان رسیده و با کمبود نهاده تولیدکنندگان ناچار به خرید جو کیلویی ۱۶۰۰، سویا ۳۳۴۰ تومان و ذرت 1800تومانی از بازار آزاد هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید