• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44543
+
-

آخرین چله‌نشینی برای FATF

آیا وابستگی میان ایجاد کانال مالی اروپا با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی می‌تواند به چالشی برای تصمیم‌سازان تبدیل شود؟

کمتر از 40روز دیگر مهلت 4ماهه گروه ویژه اقدام مالی به ایران برای تکمیل مراحل قانونگذاری و اجرای مصوبات مربوط به FATF به اتمام می‌رسد و تصویب نشدن 3لایحه باقیمانده از لوایح چهارگانه مرتبط با این گروه، احتمال تمدید نشدن تعلیق ایران از لیست سیاه را افزایش می‌دهد. البته این احتمال هم وجود دارد که اگر گروه ویژه اقدام مالی، اقدامات ایران را مؤثر ارزیابی کند، دوباره رأی به تمدید تعلیق بدهد اما در این میان گفته می‌شود راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی اروپا (SPV) نیز به تصویب لوایح چهارگانه و پیوستن ایران به FATF گره خورده است که در این صورت به‌نظر می‌رسد در 40روز باقیمانده تصمیم‌سازان کشور با چالش بزرگی مواجه باشند.

به گزارش همشهری، در 27مهرماه امسال، گروه ویژه اقدام مالی در آخرین روز از نشست 6‌روزه خود در پایتخت فرانسه، تصمیم گرفت  اقدامات متقابل علیه کشورمان را به‌مدت 4‌ماه تعلیق کند. این نشست قرار است 17تا 22فوریه 2019(28بهمن تا 3اسفند 97) برگزار شود و اگر همچنان رأی‌گیری این گروه در مورد ایران به آخرین روز نشست موکول شود، از امروز فقط 39روز مهلت باقی است تا ایران تصمیم خود را برای پیوستن به FATF یا چشم‌پوشی از آن نهایی کند.

سرنوشت کانال مالی اروپا

طرفداران و مخالفان پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی هر یک دلیل و استدلالی خاص خود را دارد اما نکته قابل‌توجه این است که سرنوشت برخی از دیگر کارهای کشور ازجمله روابط بانکی بین‌المللی و ایجاد سازوکار ویژه مالی با اروپا نیز به این موضوع گره خورده است. پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران معتقد است: با توجه به اجرایی نشدن اصلاحات قانونی مرتبط با عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی، ممکن است FATF این بار مهلت ایران را تمدید نکند؛ چراکه تاکنون چند مرتبه مهلت ایران برای رعایت توصیه‌های این نهاد تمدید شده و این سازمان انتظار دارد که ایران تکلیف خود را هرچه سریع‌تر مشخص کند.

سلطانی که ریاست اتاق مشترک ایران و اتریش را نیز برعهده دارد، پیوستن به FATF را یکی از پیش‌نیازهای اجرای سازوکار مالی اروپا ذکر کرد و به ایرنا گفت: تصویب قانون مبارزه با پولشویی، یکی از موانع اجرایی شدن سازوکار مالی اروپا را برطرف کرد اما همچنان تعیین‌تکلیف پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) و درنهایت الحاق به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) باقی‌مانده است. به عقیده سلطانی، تا زمانی که تکلیف پیوستن ایران به 2 کنوانسیون یادشده و گروه ویژه اقدام مالی مشخص نشود، گویی در مسیر اجرایی شدن سازوکار مالی اروپا هیچ اقدامی نشده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به‌تازگی گفته است: تکلیف لوایح مرتبط با FATF یک‌ماه دیگر روشن خواهد شد. به گفته او در این مدت، مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید