• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4418
+
-

ظهور نشانه‌های رشد پایدار اقتصاد

بانک مرکزی اعلام کرد در نیمه نخست امسال همه بخش‌های اقتصادی ازجمله مسکن، کشاورزی، نفت و صنعت رشد کرده‌اند

کلان
ظهور نشانه‌های رشد پایدار اقتصاد

بانک مرکزی سرانجام گزارش رشد اقتصادی ایران در نیمه نخست سال را منتشر کرد که نشان از بزرگ‌تر شدن اندازه اقتصاد ایران به میزان 4.5درصد دارد؛ به‌ویژه اینکه رشد اقتصاد ایران در همه بخش‌های اقتصادی، صنعت، کشاورزی، ساختمان و خدمات رخ داده و انتظار می‌رود که روند مستمر رشد اقتصادی در سال‌های آینده هم پایدار بماند.

به گزارش همشهری، سال گذشته پس از رشد اقتصادی 12.5درصدی بسیاری از منتقدان دولت بر این باور بودند که دلیل اصلی قد کشیدن اقتصاد ایران افزایش 61.6درصدی ارزش افزوده گروه نفت بوده و رشد تولید و صادرات نفت خام پس از برجام باعث شده تا رشد اقتصاد ایران بوی نفت به‌خود بگیرد و البته نگرانی اصلی این بود که موتور حرکت اقتصاد ایران پس از تثبیت میزان تولید و صادرات نفت ایران در سال‌جاری، رشد اقتصادی کشور هم کند‌تر  شود. پیش از این هم مرکز آمار ایران رشد اقتصادی ایران در نیمه نخست سال را مثبت ارزیابی و اعلام کرد کیک اقتصاد ایران تا پایان امسال 5.6درصد با نفت و 6درصد بدون نفت بزرگ‌تر شده است. این در حالی است که دولت هم محور برنامه‌های سال آینده را برای مثبت‌ نگه‌داشتن رشد اقتصادی با تمرکز روی بخش‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کالا و انرژی، بخش معادن و صنایع معدنی، پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت و البته مسکن به‌ویژه در بافت‌های فرسوده شهری، بخش گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های پسابرجام تنظیم کرده است.

در هفته‌های اخیر با انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی روشن شد که ارزیابی نهادهای بین‌المللی هم از رشد اقتصاد ایران مثبت است به‌ویژه اینکه دولت موفق شده این رشد را بدون ایجاد تنش تورمی به‌دست آورد به‌گونه‌ای که نرخ تورم در پایان آذرماه ایران 10درصد برآورد شده است. بانک جهانی می‌گوید ایران در سال‌های آتی یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی را در میان کشورهای منطقه خواهد داشت به‌گونه‌ای که اقتصاد ایران در سال‌های 2018و 2019به‌ترتیب 4و 4.3درصد رشد خواهد کرد.

 

سؤال اصلی این است که چه اتفاقی رخ داده که اقتصاد ایران به رشد خود ادامه داده و برخلاف برخی پیش‌بینی‌های بدبینانه به چرخه رکود بازنگشته است؟ نخست اینکه در گروه کشاورزی، تولیدات محصولات زراعی، باغی و دامی به‌ترتیب رشدی 0.3، 6.5و 5.8درصدی را تجربه کرده است. گروه نفت هم 5.8درصد رشد داشته که دلیل آن براساس گزارش وزارت نفت، افزایش تولید و صادرات نفت‌خام، میعانات گازی، تولید فرآورده‌های پالایشگاهی و البته افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی بوده است. سایر زیر‌بخش‌های گروه‌ها ازجمله صنایع و معادن، ساختمان، مسکن و خدمات ازجمله تجارت خارجی هم با رشد مواجه شده و حتی بخش مسکن و ساختمان که با رکود مواجه بوده، هم در بهار و هم در تابستان شاهد رونق بوده است. رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در توییتی نوشت: در 3‌ماه اخیر با اقدامات بانک مرکزی شاهد رونق در بازار مسکن بوده‌ایم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت ساختمان پایتخت در نیمه نخست امسال 34.8درصد بیشتر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید