• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221472
+
-

ظهور نشانه‌های بازگشت اقتصاد به ریل رونق

خاندوزی با دفاع از کارنامه اقتصادی دولت در سال 1402به انتقادها پاسخ داد

گزارش
ظهور نشانه‌های بازگشت اقتصاد به ریل رونق

 احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۳ با دفاع از کارنامه دولت سیزدهم به انتقادها درباره کیفیت رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی پاسخ و از 3اقدام برای حفظ ثبات در بازار ارز خبر داد و گفت: نشانه‌های بازگشت رونق به اقتصاد نمایان شده و سیاست‌های مهار تورم در سال جدید ادامه خواهد یافت.
به گزارش همشهری، این عضو کابینه دولت سیزدهم ثبت رشد اقتصادی مثبت 12.6درصد در 2سال گذشته، کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ تشکیل سرمایه و رکوردشکنی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را ازجمله نشانه‌های بازگشت رونق به اقتصاد عنوان و تأکید کرد: در سال ۱۴۰۲ با وجود هدف‌گذاری دولت برای کاهش نرخ رشد نقدینگی، تلاش شد تا رشد اقتصادی کشور متوقف نشود، بلکه به روند مثبت خود ادامه دهد که نتیجه آن رشد مثبت 6.7درصدی با احتساب ارزش‌افزوده بخش نفت و 4.2درصدی بدون نفت در 9ماهه ابتدای سال گذشته بود. خاندوزی با بیان اینکه رشد اقتصادی در 2سال فعالیت دولت سیزدهم مثبت 12.6درصد بوده، افزود: این شاخص در دوره 4ساله دولت دوازدهم در مجموع منفی1.3درصد بود و حتی اگر نرخ رشد اقتصادی بدون نفت را ملاک قرار دهیم، این نرخ هم در 2سال دولت سیزدهم رشد 10.4درصدی داشته؛ درحالی‌که در 4سال دولت دوازدهم در مجموع 8.5درصد بود.

رد انتقادها از کیفیت رشد اقتصاد
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به برخی انتقادها از نفتی بودن نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته گفت: متأسفانه در روزهای گذشته شاهد بودیم برخی چهره‌های اقتصادی و البته غیراقتصادی دولت قبل، تلاش کردند روند مثبت رشد اقتصادی در ۹فصل پیاپی در دولت سیزدهم را زیر سؤال ببرند،درحالی‌که بخش زیادی از اقتصاددانان با وجود انتقاداتی که مطرح می‌کردند، رشد اقتصادی را از نقاط قوت می‌دانستند، اما برخی چهره‌های سیاسی تلاش دارند این رشدها را انکار کنند یا آن را به فروش نفت ارتباط دهند.  وزیر اقتصاد تأکید کرد: در محاسبه رشد، موضوع در مورد افزایش تولیدات است و نه قیمت محصولات و این ادعا که چون قیمت نفت افزایش پیدا کرده، رشد اقتصادی مثبت شده، از اساس یک ادعای بی‌پایه است، بلکه میانگین  افزایش قیمت نفت ایران در ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ از ۱۰ دلار کمتر بوده است؛ بنابراین طرح چنین مسائل بی‌پایه و ناصحیحی یا از کم‌اطلاعی یا غرض‌ورزی است.

پشت صحنه سرمایه‌گذاری خارجی
سخنگوی اقتصادی دولت یکی دیگر از نشانه‌های بازگشت اقتصاد به ریل توسعه و رونق را رشد سرمایه‌گذاری خارجی دانست و گفت: از ابتدای سال 1402تا پایان آن 318طرح سرمایه‌گذاری خارجی موفق به اخذ 5میلیارد و 531میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی معتبر شدند که این میزان رکورد تمام ادوار گذشته را شکست. خاندوزی با بیان اینکه عده‌ای که از پیشرفت‌های دولت ناخشنود بودند از رکوردشکنی سرمایه‌گذاری خارجی ناراحت بودند، افزود: هر کسی که کوچک‌ترین اطلاعی از روال سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد، می‌داند که در سرمایه‌گذاری خارجی، احراز منشأ خارجی بودن سرمایه رکن مهم است. وی در واکنش به شبهه‌های مطرح شده درباره سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم ادامه داد: در آمار «سرمایه‌گذاری خارجی مصوب معتبر»، صرفا طرح‌هایی حضور دارند که سرمایه‌گذار اقدام به آغاز فرایند سرمایه‌گذاری کرده باشد، این در حالی است که پس از برجام، طرح‌های زیادی با ارقام بالا مصوب شده بود؛ فرضا برخی شرکت‌های نفتی دنیا اعلام کرده بودند که پس از برجام قصد سرمایه‌گذاری در کشور را دارند، اما هیچ اقدام واقعی انجام نشد و این موارد از آمارها حذف شد و با همین معیار آمار سال 1402بسیار بیشتر از 5.5میلیارد دلار بود.

3گام برای حفظ ثبات ارزی
سخنگوی اقتصادی دولت همچنین از 3گام دولت برای حفظ ثبات ارزی در سال جدید خبر داد و اعلام کرد: یکی از این گام‌ها مدیریت تقاضای ارزی است به این ترتیب که با محدود کردن تقاضای تجاری ارز از کانال 3 وزارتخانه صمت، کشاورزی و بهداشت در ثبت سفارش‌ها، بازار را مدیریت می‌کنیم. خاندوزی گام دوم را مدیریت تقاضاهای غیرتجاری عنوان و تأکید کرد: فعالیت‌های سفته‌بازانه ارز نیز از طریق تغییر حکمرانی ریال به شکل جدی توسط بانک مرکزی دنبال می‌شود. او گام سوم را هم عرضه ارز به بازار با افزایش انگیزه صادرکنندگان غیرنفتی برای بازگشت ارزشان به کشور اعلام کرد.

گزیده مهم‌ترین اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت
   دولت فعلا مصوبه‌ای برای تغییر ساعت کاری به‌منظور رفع ناترازی‌های انرژی در دستور کار خود ندارد. درباره افزایش تعطیلات رویکرد دولت همواره اجرای قوانین مصوب مجلس است و درصورت ابلاغ از سوی مجلس، دولت وارد بحث و گفت‌وگو خواهد شد.
    حدود 20هزار خودروی دیگر در مرحله انتقال به کشور یا ورود به گمرکات کشور است که در روزهای آتی فرایند ورودشان انجام می‌شود و مراحل ترخیص نیز به سرعت در حال انجام است.
   درباره تامین ارز واردات خودرو نیز با توجه به اینکه سقف ثبت سفارش 1403توافقی بین بانک مرکزی و وزارت صمت است مقرر خواهد شد که بعد از نهایی شدن، اطلاع‌رسانی آن توسط وزارت صمت انجام خواهد شد.
 
سرمایه‌گذاری خارجی در سال 1402
تعداد طرح‌های توافق شده: 318طرح
چین: 1.8میلیارد دلار
ترکیه: ۶۷۸ میلیون دلار
امارات: ۵۷۹ میلیون دلار

سهم صنعت: 74درصد
سهم نفت: 1.5درصد
سهم کشاورزی: 10درصد
سهم خدمات: 7.5درصد
سهم گردشگری: 1درصد
سهم سایر بخش‌ها: 6درصد



 

این خبر را به اشتراک بگذارید