• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 43999
+
-

مهریز برای ساخت خانه، زمین کم دارد

شهردار: زمین های زراعی و باغ‌های مهریز در پی واگذار نشدن زمین برای ساخت مسکن جدید، تخریب می‌شوند

شهری
مهریز برای ساخت خانه، زمین کم دارد

سارا گلابگیریان|   یزد- خبرنگار:


باغ‌شهر مهریز به زیبایی و سرسبزی باغ‌هایش مشهور است و این روزها به‌شدت نیازمند واگذاری زمین برای ساخت مسکن برای متقاضیان جدید است، اما به دلیل واگذار نشدن زمین، تخریب باغ‌ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در باغ‌ها در حال افزایش است.

شهروندان مهریز به‌ویژه جوانان متقاضی واگذاری زمین برای ساخت مسکن هستند، در حالی ‌که بعد از اتمام طرح مسکن مهر، هیچ زمینی برای ساخت مسکن مورد نیاز در این شهرستان واگذار نشده است. مسکن یکی از نیازهای اساسی شهروندان مهریز است و مسئولان در تلاش هستند با روش‌های موثر برای تامین این نیاز اقدام کنند، اما شهروندان اعتقاد دارند که این روند به‌کندی طی می‌شود.


نگرانی مردم از تامین مسکن مورد نیاز 

یکی از شهروندان مهریزی می‌گوید: بعد از اجرای طرح مسکن مهر و طولانی شدن روند ساخت این واحدها در شهرستان، هنوز هیچ زمینی برای ساخت مسکن در شهرستان واگذار نشده است، در حالی که تقاضای مسکن با توجه به افزایش جمعیت رو به رشد است. «زهرا زارع‌زاده» می‌افزاید: خانواده‌ها به‌شدت نگران تامین مسکن برای آینده فرزندانشان هستند. این شهروند ادامه می‌دهد:  مردم این شهرستان یکی از ملزومات تشکیل زندگی مشترک را خانه‌دار شدن می‌دانند و تمام تلاش خود را برای ایجاد سرپناه برای فرزندانشان در شرف ازدواج به کار می‌بندند.

وی می‌گوید: اگر وضعیت به این منوال پیش برود، خانواده‌ها مجبورند برای تامین زمین مورد نیاز ساخت مسکن جدید به باغ‌ها پناه ببرند و به ساخت مسکن در محدوده باغ‌ها اقدام کنند که برای آینده شهر اصلا خوب نیست.
این شهروند خواستار توجه مسئولان استان به تامین مسکن جوانان مهریز می‌شود و اضافه می‌کند:   مسکن یک نیاز اساسی است و اگر زمین از طرف دولت واگذار شود، قطعا تمایل به ساخت نیز از طرف متقاضیان ایجاد خواهد شد، اما وقتی زمینی برای ساخت‌و‌ساز ارائه نشود، تلاشی هم برای ساخت صورت نخواهد گرفت.


تخریب باغ‌ها برای تامین مسکن

یکی دیگر از شهروندان مهریزی خواستار توجه مسئولان به حفظ باغ‌های مهریز می‌شود و می‌افزاید: باغ‌ها به طور طبیعی به دنبال خشکسالی و کمبود آب دارند خشک می‌شوند، اما کمبود زمین در مهریز باعث شده است که عده‌ای به این بهانه، باغ‌ها را تخریب کنند و با تغییر کاربری آن را مسکونی کنند.

«حمید زارع بیدکی» ادامه می‌دهد: این در حالی است که تنها درصدی از باغ‌ها امکان ساخت‌و‌ساز مسکونی را به صورت قانونی دارند، اما زمانی که خانواده‌ها با چالش‌های جدی برای تامین زمین مورد نیاز ساخت مسکن مواجه می‌شوند و قیمت خرید و فروش زمین در شهر بالاست، چاره‌ای جز این ندارند.وی می‌افزاید: هر دولتی برای تامین مسکن جدید طرحی را اجرا می‌کند، اما تصمیم دولت در حال حاضر اصلا مشخص نیست و تسهیلاتی که برای خرید و ساخت مسکن معرفی شده است اصلا مناسب شرایط افرادی که بدون مسکن مانده‌اند نیست. 

زارع بیدکی می‌گوید: دولت باید شرایط ساخت مسکن را به صورت ارزان‌قیمت با تسهیلات طولانی‌مدت برای نیازهای جدید فراهم کند، در غیر این صورت تقاضای جدید به سمت بازار و دلالانی سوق داده می‌شود که به شرایط متقاضی کاری ندارند و قیمت تمام‌شده مسکن به این ترتیب بالا خواهد رفت.


ضرورت اجرای طرح‌ ویژه برای تامین مسکن جوانان

یکی دیگر از شهروندان مهریزی با اشاره به نقش دولت در تامین زمین برای جوانان می‌گوید: با توجه به هزینه‌های بالای زندگی، جوانان به‌راحتی قادر به تامین مسکن نیستند و دولت باید شرایط ویژه‌ای برای خانه‌دار شدن آنها در نظر بگیرد. «رضا رمضانی» ادامه می‌دهد: قطعا جوانان در شروع زندگی اوضاع مالی مناسبی برای خرید خانه ندارند. دولت باید با واگذاری زمین به صورت ارزان‌قیمت در قالب طرحی شبیه مسکن مهر اما با کیفیت بهتر به تامین مسکن برای جوانان کمک کند.
وی اضافه می‌کند: واگذاری زمین بعد از طرح مسکن مهر متوقف شده و نیازهای جدید به سمت تخریب باغ‌ها کشیده شده است و اگر همین منوال پیش برود، مهریز دیگر باغ‌شهر باقی نخواهد ماند.


رشد جمعیت و نیاز به تامین مسکن جدید

شهردار مهریز با تایید کمبود زمین در مهریز برای تامین نیاز مسکن جدید در این شهرستان می‌گوید: با توجه به نتایج سرشماری اخیر، رشد جمعیت مهریز 1/3 درصد است. این یعنی جمعیت شهر رو به افزایش است و در حال حاضر و آینده، نیازمند واگذاری زمین مسکونی برای تامین این نیاز هستیم.

«احمد آخوندی» با پیش‌بینی این‌که 400 تقاضا برای مسکن در مهریز وجود دارد تاکید می‌کند: یعنی اگر 400 خانه جدید در مهریز ساخته شود، نیاز به مسکن برطرف خواهد شد.وی می‌افزاید: اگر واگذاری زمین صورت نگیرد، شاهد تفکیک و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در زمین‌های زراعی و باغی خواهیم بود که آینده باغ‌شهر را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

آخوندی می‌افزاید: برای جلوگیری از این وضعیت، 2 اقدام در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. در گام اول درخواست‌هایی برای واگذاری زمین به اداره کل راه و شهرسازی استان ارسال شده است و در گام دوم در جست‌وجوی خیرانی هستیم که مسکن ارزان‌قیمت با تسهیلات طولانی‌مدت در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار دهند.

شهردار مهریز می‌گوید: تامین زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی برای اجرای طرح‌های متعدد تامین مسکن از جمله مسکن اجتماعی و سایر طرح‌های مصوب دولت دنبال می‌شود.
وی اظهار می‌کند: نقاط دارای ظرفیت در شهر برای ساخت مسکن جدید شناسایی و کروکی آن نیز تهیه شده است. در آینده جلساتی با خیران مسکن‌ساز برگزار می‌شود تا خیّری برای اجرای طرح انبوه‌سازی با شرایط ویژه برای متقاضیان مسکن شناسایی شود.


افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز

«احمد آخوندی» شهردار مهریز، به تخریب باغ‌ها و زمین‌های زراعی در پی واگذار نشدن زمین برای ساخت مسکن جدید اشاره می‌کند و می‌گوید: آماری از تخریب باغ‌ها در دسترس نیست، اما شاهد رشد تفکیک غیرمجاز باغ‌ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در آنها هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید