• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 43995
+
-

شهرداری رشت به «جذب» رسید

همشهری مراحل و روند انتخاب شهردار رشت را بررسی می‌کند

شهری
شهرداری رشت به «جذب» رسید

 فرشته رضایی |  رشت- خبرنگار:


سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و گذشت ۱۷0 روز از بی‌شهردار بودن رشت، «حجت جذب» به عنوان شهردار منتخب شورای رشت انتخاب شد. البته شهردار منتخب باید برای تایید نهایی به وزارت کشور معرفی شود تا ازسوی این نهاد احراز صلاحیت شود. طیف اکثریت با سرکردگی 3 عضو فهرست امید شورا یعنی «احمد رمضانپور نرگسی»، «فرهام زاهد» و «اسماعیل حاجی‌پور» به همراهی 3 عضو اصولگرا و مستقل دیگر یعنی «حامد عبداللهی»، «حسن علیپور» و «حجت جذب» به شهردار شدن این عضو شورا رأی دادند.
 

آرای متزلزل

۳۰ تیر امسال بود که «مسعود نصرتی» شهردار سابق رشت رسما از سمت خود استعفا کرد. از آن روز تا دوشنبه (17 دی)، شورای شهر رشت موفق به انتخاب گزینه‌ای برای مدیریت این شهرستان نشده بود. از همان زمان تاکنون هم مدیریت و سرپرستی این نهاد شهری به «علی بهارمست» سپرده شد. سرانجام دوشنبه «حجت جذب» با ۶ رأی در مقابل ۴ رأی «رضا ساغری» و یک رأی باطله، شهردار رشت شد. اما به نظر نمی‌رسد این پایان ماجرا باشد. اصرار عجیب ۶ عضو اکثریت شورا در مقابل اقلیت، بر انتخاب گزینه‌ای از داخل شورا که فاقد سوابق مدیریتی به مدت ۹ سال است، اندکی وضعیت شورای شهر رشت را به حالت تعلیق درآورده است. بر اساس آخرین آیین‌نامه ابلاغی «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری به شهرداری‌ها، شهردار منتخب فعلی هم از نظر وزارت کشور و خصوصا آخرین آیین‌نامه ابلاغی آن به شوراها، تایید نمی‌گیرد. اما انتخاب در وضعیتی که شورا در شرایط مناسبی قرار ندارد، در نوع خود جالب توجه است. دو هفته پیش هم صلاحیت شهردار منتخب قبلی، یعنی «حامد عبداللهی» تایید نشد. افراد مختلفی برای کسب سکان شهرداری رشت اعلام آمادگی کرده بودند که در نهایت ۴ نفر در صحن شورا به اعلام برنامه‌های خود پرداختند.‌ 

رئیس شورای شهر رشت از ابتدا با نامزد شدن «حجت جذب» برای تصدی شهرداری رشت مخالف بود. «امیرحسین علوی» معتقد بود که جذب به دلیل نداشتن سابقه لازم، امکان ارائه برنامه ندارد، اما در ادامه ۶ عضو موافق شهردار شدن وی با نظر رئیس شورا مخالفت کردند. همین مخالفت زمینه حضور جذب را برای نامزدی و در نهایت شهردار شدن فراهم کرد.

«حامد عبداللهی» منتخب پیشین هم شرایطی مانند جذب داشت. یعنی از نظر تجربه مدیریتی کارنامه‌ای نداشت تا بتوان برایش درصدی قائل شد. سابقه شهردار منتخب جدید هم کاملا مشخص است. وی در حوزه مدیریت شهری هیچ سابقه‌ای ندارد و تنها سابقه‌اش در شورای شهر پنجم است که فعالیت‌هایش در این نهاد هم چشمگیر‌تر از سایر اعضا نیست.


تایید صلاحیتش را می‌گیریم

یکی از اعضای شورا در مورد نگرانی‌هایی که در مورد صلاحیت‌نداشتن جذب و انحلال شورای شهر رشت وجود دارد، گفت: بنده به عنوان فردی که ۸ سال کار قانون‌گذاری کرده‌ام می‌گویم چنین اتفاقی برای شورا نمی‌افتد.

«احمد رمضانپور نرگسی» در مورد انتخاب جذب به عنوان شهردار رشت و احتمال انحلال شورا با توجه به احرازنشدن صلاحیت احتمالی فرد منتخب‌ از سوی وزارت کشور بیان کرد: آیین‌نامه‌ای که ازسوی وزارت کشور به تمام شهرها ابلاغ شده یک بخشنامه استطلاعی یعنی برای اطلاع است.وی در مورد نحوه اجرایی شدن این آیین‌نامه گفت: شاهد هستیم که در این آیین‌نامه در تبصره 5 ماده ۳ برای شهرداران مراکز استان‌ها ۹ سال سابقه مدیریتی عنوان شده است که البته در همان‌جا بیان می‌کند فرد منتخب می‌تواند دارای سابقه مدیریت میانی نیز باشد. یعنی یا افراد دارای سابقه مدیر کلی یا معاون مدیر کل را در کارنامه خود داشته باشند یا سمتی معادل آن ‌که این معادل‌سازی ازسوی وزارت کشور و سازمان امور استخدامی انجام می‌گیرد.

رمضانپور نرگسی با اشاره به این‌که در آیین‌نامه آمده است که در آینده چنین روندی انجام خواهد شد و به شهرداری‌ها نیز ابلاغ می‌شود، افزود: تا زمانی که ابلاغ نشود قابلیت اجرایی ندارد و در بررسی‌هایی هم که انجام داده‌ایم به همین نتیجه رسیده‌ایم.وی اظهار کرد: گفت‌و‌گوهایی با مدیران رده بالای وزارت کشور در مورد شرایط جذب با آیین‌نامه جدید داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که او را معرفی کنیم. خوشبختانه در یک فرایند قانونی نصف به‌علاوه یک عضو شورا به جذب رأی دادند.این عضو شورا ادامه داد: برای اخذ صلاحیت جذب از وزارت کشور اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.صحبت‌های رمضانپور نرگسی در حالی است که وی علی‌رغم این‌که چند دوره نماینده مجلس بوده، قانون ابلاغی شرایط احراز شهرداری‌ها که اخیرا به کل شوراهای کشور ابلاغ شده را «صرفا جهت اطلاع» می‌‌داند، نه اجرا!


خودداری افراد توانمند از ورود به شورا

در جلسه انتخاب شهردار یکی از اعضای شورا ابتدا به دلیل نمایشی بودن ارائه برنامه از سوی نامزدها، صحن شورا را ترک و سپس هنگام رأی‌گیری به صحن بازگشت و در برگه رأی خود «رشتِ خسته» را نوشت.‌ وی که از منتقدان رویه‌های موجود در انتخاب شهردار است، گزینه مناسبی برای احراز این پست ندید. 

«بهراد ذاکری» از جذب با عنوان برادر خوب، ارزشی، اصولگرا و پاکدست نام برد و گفت: طبق تحقیقاتی که بنده کرده‌ام، جذب حتی جزو مدیران میانی هم نیست. به همین دلیل به این نتیجه رسیدم که وی نمی‌تواند جزو افرادی باشد که در تصدی شهرداری قرار بگیرد.وی ادامه داد: مردم برای حضور در شورا ایشان را انتخاب کردند و ورود او به سکانداری شهرداری سبب شده که عده‌ای توانمند از آمدن به شورا خودداری کنند.ذاکری با بیان این‌که هیچ حب و بغضی وجود ندارد، بیان کرد: تکلیف بر بنده است که به عنوان نماینده مردم این مطالب را عنوان کنم.
همچنین «رضا رسولی» دیگر عضو شورا گفت: قبلا آقای جذب برنامه شخصی برای حضور در مجلس داشت و سوال من از وی در صحن این بود که بعد از انتخاب‌شدن به عنوان شهردار آیا بر این تصمیم مصمم است یا خیر.


فرصت‌سوزی 

یکی از اعضای شورا گفت: نسبت به حضور جذب غرض شخصی وجود ندارد. بنا بر رأی اعتمادی که شهروندان به ما داده‌اند و با توجه به این‌که موضوع پنهانی وجود ندارد، موضوعات را با مردم مطرح می‌کنم.
«فاطمه شیرزاد» با اشاره به آیین‌نامه وزارت کشور ادامه داد: با توجه به چارچوبی که درباره آیین‌نامه اجرایی وجود دارد، اقدامات برخی افراد یک فرصت‌سوزی و خودزنی سیاسی است. موانعی بر سر راه «جذب» بر اساس قانون جدید در مورد انتخاب شهردار رشت وجود دارد و انتظار داریم که از فرصت‌سوزی‌ها جلوگیری شود. وی با اشاره به این‌که همکاران پیشکسوت شورایی که از شرایط برای احراز صلاحیت انتخاب شهردار رشت آگاه هستند، باید پاسخگوی شهروندان باشند، بیان کرد: این اصرار بیهوده و نادیده گرفتن قانون یک فرصت‌سوزی و اقدامی نسنجیده است و بنده شرمنده شهروندان هستم.

این خبر را به اشتراک بگذارید