• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 43985
+
-

افزایش 47 درصدی صادرات از اصفهان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان : رشد صادرات بیشتر در زمینه محصولات فولادی و پتروشیمی بوده است

تجارت
افزایش 47 درصدی صادرات از اصفهان

نفیسه زمانی‌نژاد|   اصفهان- خبرنگار:

 ارزش صادرات اصفهان در 9 ماه امسال به علت افزایش نرخ ارز رشد داشته است و توسعه بیشتر صادرات به اصلاحاتی در شاخص‌های مختلف از جمله روابط بین‌الملل، نرخ سود تسهیلات، مشوق‌های صادراتی و تعرفه‌های گمرکی نیاز دارد، چراکه رشد ارزشی در صادرات نه‌تنها از دیدگاه ارزآوری، بلکه باید از نظر ایجاد اشتغال در داخل کشور از اولویت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.


آمار 9 ماهه امسال

آن گونه که مدیر کل گمرک اصفهان اعلام می‌کند، در 9 ماه امسال، بالغ بر یک میلیارد و 720 میلیون دلار کالا از استان اصفهان به مقصد 97 کشور جهان صادر شده است.به گفته «اسدالله احمدی ونهری»، در مدت یادشده 1156 قلم کالا به وزن 3 میلیون و 744 هزار تن و به ارزش یک میلیارد و 720 میلیون دلار کالا به مقصد 97 کشور جهان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن 7 درصد و از حیث ارزش 47 درصد افزایش داشته است. وی مهم‌ترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان را عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان و عمان عنوان می‌کند و می‌افزاید: عمده‌ترین کالاهای صادراتی از اصفهان آهن و فولاد به ارزش 562 میلیون دلار، محصولات پتروشیمی به ارزش 348 میلیون دلار، فرش به ارزش 157 میلیون دلار و محصولات شیمی آلی به ارزش 106 میلیون دلار است.

ونهری تصریح می‌کند: 58 هزار و 239 تن کالا به ارزش 276 میلیون و 828 هزار دلار به گمرک اصفهان وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 12 درصد و از حیث ارزش 7 درصد کاهش یافته است.
مدیر کل گمرک اصفهان درباره مهم‌ترین کالاهای وارداتی گمرک اصفهان طی 9 ماه سال 1397 می‌گوید: ماشین‌آلات مکانیکی 121 میلیون دلار، ماشین‌آلات برقی 29 میلیون دلار و اجزا و قطعات منفصله خودرو 27 میلیون دلار بوده است. 
وی در ادامه اظهار می‌کند: عمده‌ترین کشورهای صادرکننده به مقصد گمرک اصفهان، ایتالیا با 20 درصد، چین با 19 درصد، آلمان با 13 درصد، فرانسه با 10 درصد و ترکیه با 8 درصد از کل واردات هستند.


صادرکنندگان از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کنند

با توجه به آمار گمرک استان، واضح است که صادرات محصولات غیرنفتی از اصفهان در این مدت افزایش داشته است. در این میان، بسیاری از مسئولان و کارشناسان اقتصادی دلیل این اتفاق را ناشی از موفقیت سیاست‌های ارزی دولت در این چند ماه اخیر عنوان می‌کنند. اما به اذعان برخی از فعالان اقتصادی، هیچ‌یک از صادرکنندگان از افزایش یک‌باره نرخ ارز استقبال نمی‌کنند، چراکه برخی کالاها به‌ گونه‌ای است که افزایش یک‌باره نرخ ارز اجازه سرمایه‌گذاری در آنها را نخواهد داد. 

تعدادی دیگر نیز با وجود رشد ارزش صادرات معتقدند در 6 ماه گذشته سیاست‌گذاری‌های نامناسب، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها، بستن ثبت سفارش‌ها، نبود امکان تهیه مواد اولیه، رعایت نکردن قوانین برای اعلام ممنوعیت‌های صادراتی و اجرای تصمیم‌های یک‌شبه و بدون فرصت به فعالان اقتصادی نه‌تنها  صادرات را با مشکل روبه‌رو کرد، بلکه باعث تضعیف جایگاه اقتصادی کشور در جهان شد. 
«محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، در این زمینه بیان می‌کند: صادرکنندگان ایرانی بازارهای هدف صادراتی را از دست داده‌اند. نکته این است که اگر بعدها بخواهیم دوباره این بازارها را به دست بیاوریم، شرایط و کار بسیار دشوار خواهد بود و این تخریب تصویر تجار ایرانی به‌سادگی قابل اصلاح نیست. 


دلایل افزایش صادرات

«اسماعیل نادری» نایب رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر رشد ارزش صادرات استان می‌گوید: رشد صادرات بیشتر در زمینه محصولات فولادی و پتروشیمی بوده و امیدواریم این شرایط ادامه داشته باشد. وی معتقد است بخشی دیگر از این اتفاق به آن دلیل است که در دورانی که قرار بر آن بود با تحریم‌ها روبه‌رو شویم بسیاری از صنایع استان سعی بر خرید مواد اولیه بیشتری داشتند و اکنون با تولیدات بیشتر صادرات بیشتری دارند.
این مسئول خاطرنشان می‌کند: برنامه دولت برای آینده تسهیل بیشتر در روند صادرات است، چراکه از آن شرایط دشوار و پیچیده قبلی رد شده‌ایم و اکنون نسبت به گذشته زمان بهتری است. باید به حالتی برسیم که صادرات استان آسیبی نبیند و تدابیری اندیشیده شود و سقفی گذاشته شود که شرکت‌های صادر‌کننده در بازگشت ارز حاصل از صادراتشان لطمه‌ای نبینند و این به آینده تبادلات ارزی کشورمان مربوط می‌شود.


نادری درباره تاثیر رشد صادرات بر کمیابی و گرانی کالای داخلی در استان می‌گوید: در وهله نخست، لازم است هر کالایی به اندازه نیاز در داخل باشد و سپس مازاد آن صادر شود، ولی نکته این است که به هر حال نمی‌توانیم سهم صادراتی خود را در بازارهای هدفی که به‌سختی پیدا کرده‌ایم از دست بدهیم، زیرا وارد پروسه رقابت شدن بسیار دشوار است. واقعیت آن است که شرکت‌های صادراتی با چندین سال تلاش و زحمت توانسته‌اند در بازارهای خارجی جایگاهی به دست بیاورند.نایب رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تاکید می‌کند: اما آنچه باید مورد نظر واقع باشد ایجاد تعادل است که این امر بر عهده وزارتخانه‌هاست، به این ترتیب که هر جا ضرورت دارد در واردات و صادرات کالاها ورود پیدا کنند، مانند چند نمونه کالایی که برای تعادل‌بخشی به آنها در داخل، صادراتشان ممنوع اعلام شد.


دلار تنها دلیل توسعه صادرات نیست

به اعتقاد تعدادی از فعالان اقتصادی، افزایش نرخ دلار به ‌تنهایی نمی‌تواند باعث توسعه صادرات شود. با وجود آن‌که واردات و صادرات پیش از هر بخش دیگری از اقتصاد تاثیر می‌گیرد این تاثیرات بسته به شدت نوسانات و نوع کالاها متفاوت است، چراکه صادرات به برنامه‌‌ریزی، زمان‌بندی و برخی تعهدات خاص نیاز دارد. بنابراین، افزایش نرخ دلار در کوتاه‌‌مدت ممکن است برای برخی صادرکنندگان افزایش فوری درآمد را به همراه داشته باشد، اما نمی‌تواند در میزان صادرات تاثیر چشمگیری داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید