پروژههای ناتمام، محور بودجه شهرداری قزوین
رئیس شورای اسلامی شهر قزوین: پل امام رضاع قزوین بهزودی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی افتتاح خواهد شد
فریبا قاسمی| قزوین - خبرنگار:
ماههای آخر سال متعلق به بررسی اقتصادی، تخصیص بودجه و دخل و خرجهای استان است. سهم ناچیز بودجه استانی سال 98 اما و اگرهای بسیاری را به وجود آورد. اما سهم شهرداریها از این میزان در سال آینده چه مقدار است؟
بودجه در نظر گرفته شده در سال گذشته برای شهرداری قزوین، 635 میلیارد تومان پیشبینیشده بود و این میزان نشان از رشد 14 درصدی بودجه به نسبت سال 96 داشت. براساس گفتههای علی صفری شهردار قزوین، بودجه شهرداری که در سال 97 با اتکا بر موضوع اقتصاد مقاومتی و درآمدهای پایدار براساس توسعه شهر به تصویب رسیده بود، مشمول برنامههای بلند والایی چون برنامه 1404، رویکردهای برنامه 5 ساله دوم شهرداری و برنامه ششم توسعه کشور بوده است که براساس موارد ذکرشده، هزینههای جاری 30 درصد و هزینههای عمرانی 70 درصد بودجه پیشبینیشده بود. همچنین تکمیل پروژههای نیمهتمام شهرداری از اولویتهای بودجه در سال 97 بود. در این بین 219 پروژه شامل 57 پروژه در حوزه معاونت عمرانی، 33 پروژه در حوزه ترافیک، 31 پروژه در حوزه خدمات شهری و سایر حوزهها از ارقام قابل توجه بودجه سال جاری بوده که درواقع 45 درصد پروژهها در بخش معاونت عمرانی و 20 درصد آنها به حوزه ترافیک اختصاص یافته بود.
اینکه چه میزان از بودجه سال 97 تحقق یافته، یکی از سوالات مهم این حوزه است. با توجه به اینکه بودجه سال 97 با افزایش منطقی و معقولی رو به رو بوده است. درحالیکه بخشی از آبادانی و حفظ ارزشهای شهر برعهده شهرداریهاست، بهراستی چه مواردی باید در اولویت بودجه قرار گیرند؛ زیرا بدهی سنگین شهرداری به بانک شهر یکی از مشکلات اساسی شهرداری قزوین است.
برای بررسی هرچه بیشتر این مسئله به سراغ حکمتالله داوودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین رفتیم؛ گفتوگوی ما را با رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در ادامه میخوانید.
با توجه به نزدیکی آخر سال، چرا هنوز بحثهای بودجهنویسی توسط شورا مطرح و رسانهای نشده است؟
ماههای آخر سال به بودجهنویسی و تخصیص آن اختصاص دارد، بر همین اساس در چند جلسه شورا، موضوع بودجه سال ۱۳۹۸ مطرح شد و تمام اعضا، نظرات خود را کتباً اعلام کردند و در یک جلسه با حضور معاونت برنامه بودجه شهرداری با توجه به بخشنامه صادره از وزارت کشور در خصوص بودجه سال ۹۸، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و حداکثر تا ۳۰ دیماه بودجه شهرداری قزوین تحویل شورا داده میشود.
اولویتهای بودجه در سال جدید چه خواهد بود؟
همانند سالهای گذشته اتمام پروژههای نیمهتمام از مهمترین اولویتهای ما برای بودجهنویسی است. پس از آن تخصیص بودجه پروژههای فرهنگی- اجتماعی، بهبود محیط شهری و عبور و مرور، انطباق بودجه ۹۸ با برنامه ۵ ساله دوم شهرداری از دیگر مواردی است که سهم بسزایی در بودجه سال آینده دارند.
چند درصد بودجه 97 محقق شد؟
درصد تحقق بودجه سال ۹۷ تا پایان اسفندماه مشخص خواهد شد. اما با بررسیهای انجامشده در این خصوص تا اول مهر سال جاری تنها ۴۰ درصد از بودجه سال 97 محقق شده است.
رقم بدهیهای معوق شهرداری قزوین به بانک شهر چه میزان است و تاکنون چه رقمی از این بدهیها پرداخت شده است؟
شهرداری قزوین مبلغی بالغ بر 600 میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار است که طبق آخرین استعلام اخذشده از بانک شهر از این میزان، ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و برای الباقی بدهیها نیز با مدیرعامل بانک شهر جلسات متعددی برگزار شده است که به صورت غیرنقدی پرداخت میشود.
وضعیت پروژههای شهرداری که برای اجرا با مخالفت سازمان میراث فرهنگی مواجه شد، با توجه به اتفاقات اخیر، چه فرجامی خواهد داشت؟
پل امام رضا(ع) یکی از مهمترین پروژههاست که در حال حاضر نهتنها رها نشده است، بلکه در حال تکمیل است، علیرغم محدودیتهای ایجادشده برای تأمین سیستم درز انبساط فضای بین پلها که وارداتی است و یکی از علتهای تاخیر در تکمیل پروژه شده بود، این پل بهزودی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی افتتاح خواهد شد. همچنین از دیگر پروژههای جدید پل یادگار امام(ره) در ورودی قزوین از آزادراه زنجان به بلوار دانشگاه امام(ره) و کمربند سبز شرق قزوین را که در حال احداث هستند، میتوان نام برد.
برنامه شورای پنجم در سال آینده برای بافت فرسوده شهر چه خواهد بود؟
با توجه به برنامههای راه و شهرسازی برای بافت فرسوده، شورای پنجم حداکثر تخفیفات را برای شهروندان در صورت بازسازی فراهم میکند، به طوری که همه هزینههای صدور پروانه را برای شهروندان رایگان کرده است که این سیاست در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.
وضعیت درآمدی شهر قزوین با توجه به رکود ساختوساز و کاهش درآمدهای پایدار چگونه است؟
محدودیت منابع مالی و افزایش هزینهها در حال حاضر یکی از چالشهای اساسی برای شهرها از جمله قزوین است و در صورت عدم مداخله دولت، امکان اداره شهرها در چنین شرایطی حتی برای دادن حقوق کارمندانشان فراهم نیست.
متاسفانه به دلیل کاهش درآمدها و نوسان قیمتها، شهرداریها با مشکلات جدی روبهرو هستند و باید هر چه سریعتر در جلسات مشورتی و شورای عالی استانها و نیز سایر نشستها با مسئولان کشوری برای طرح مشکلات و حل آنها اقدام کنیم. امروز شهرداریها برای هزینههای جاری وسایل نقلیه خود را میفروشند.
از طرفی لایحه درآمد پایدار، مدیریت یکپارچه و متمرکز و ارزش افزوده از مسائل مهمی است که پیگیری میشود، ولی امسال متاسفانه مقرر شد درآمد شهرداریها به شورای برنامهریزی بیاید و توزیع شود که منطقی نیست.
برای بسیاری از موضوعها اگر بخواهیم نگاه زیرساختی داشته باشیم، نیازمند تامین محلهای درآمدی هستیم؛ به طور مثال برای تهیه وسایل آتشنشانی و تجهیزات لازم در این خصوص به دلیل گران و وارداتی بودن آنها، تامین هزینهها بهسادگی امکانپذیر نیست، ضمن اینکه بودجه عمرانی در شهرداری 400 میلیارد تومان است، ولی در مقابل هزینههای پروژههای شهرداری به دلیل افزایش قیمتها گاه تا 3 برابر افزایش داشته است. در برخی موارد نیز همچون بهروز کردن مجموعه پسماند محمدیه که بیش از 40 میلیارد تومان تاکنون برای آن بودجه اختصاص یافته، نیازمند مدرن کردن تاسیسات هستیم که این مهم با این حجم از درآمدها امکانپذیر نیست.
مناسبسازی معابر و امکان دسترسی جامعه معلولان و کمتوانان حرکتی یکی از موضوعها مهم و چالشی در سالهای اخیر بوده است. در راستای مناسبسازی دسترسیها و معابر در شهر چه اقداماتی شده است؟
برای مناسبسازی معابر شهری بودجه خوبی از سوی شورا و شهرداری اختصاص یافته است، اما باید اولویتها مشخص شود تا کارها بهدرستی انجام شود.در یکی از مصوبات اخیر در شورای شهر بیش از ۳۴۰۰ کارت بلیت و کارت الکترونیک برای استفاده رایگان معلولان از ناوگان اتوبوسرانی تهیه شده و در اختیار معلولان قرار خواهد گرفت.
همچنین تعدادی اتوبوس ویژه معلولان خریداری شده که این اتوبوسهای ویژه از خودروهای روز اروپاست و در هنگام توقف ارتفاعش از ۵۰ سانت به ۳۰ سانت کاهش مییابد تا جابهجایی معلولان بهسهولت صورت گیرد.
در حوزه خدمات شهری همچون ورزش معلولان نیز با وجود کمبودهای فراوان در گذشته بهزودی یک پارک ویژه برای معلولان آماده شده و به بهرهبرداری خواهد رسید و به همه سازمانهای خدماترسان زیرمجموعه شهرداری ابلاغ شده تا برای دسترسی معلولان به این فضاها امکانات لازم را مهیا کنند.
یکی از چالشهای جدی مدیریت شهری در برخی پروژهها مسئله حفظ باغهای سنتی قزوین است؛ شورا چقدر مصمم به حفظ این باغهاست؟
در حال حاضر حدود ۳ هزار هکتار باغستان سنتی باقی مانده است که شهرداری نسبت به سایر ارگانها درعمل احساس مسئولیت بیشتری کرده و از سال ۹۰ با ایجاد باغستان تاکنون ۲۰ میلیارد تومان برای نگهداری آن و ایجاد راه دسترسی و آبرسانی هزینه کرده است.
دایر کردن گشتهای ویژه بازرسی و تامین آب باغستانها از دیگر کارهای انجامشده است و امسال هم از محل پساب تصفیهخانه محمودآباد برای آبیاری باغها استفاده خواهیم کرد.با شعار و سیاسیکاری نمیتوان از باغستان صیانت کرد، بلکه نیازمند برنامه و کار عملیاتی هستیم که شهرداری پای کار است و با همه توان از آن صیانت خواهد کرد.
چرا با توجه به کمبود بودجه، برخلاف تأکید و نظر استاندار، شهرداری همچنان درصدد جذب نیرو است؟
از این به بعد در سیستم شهرداری، جذب نیروی جدید، در صورت اخذ مجوز از وزارت کشور و استانداری قزوین انجام خواهد شد.
مهمترین رویکرد مجموعه مدیریت شهری در دوره پنجم شورای اسلامی
حکمتالله داوودی رئیس شورای شهر قزوین در مورد مهمترین رویکرد مدیریت شهری در دوره پنجم گفت: افزایش نشاط اجتماعی با محوریت محلات و کاهش آسیبهای اجتماعی مهمترین رویکرد مجموعه مدیریت شهری است، لذا با همین رویکرد شعار «قزوین شاداب، نزدیکترین مقصد» مطرح و در همین راستا برنامههای متعددی در سالی که رو به اتمام است، در شهر اجرا شد.
مجموعه مدیریت شهری تلاش میکند برنامههای فرهنگی و اجتماعی خود را طی سال به صورت مداوم اجرایی کند.از دیگر اولویتهای شورای شهر توجه به حملونقل عمومی برای کاهش مشکلات زیستمحیطی و روانسازی ترافیک است که در همین راستا تجهیز ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار شورا قرار گرفت و با اختصاص ۳۵ میلیارد تومان نسبت به خریداری ۷۰ دستگاه اتوبوس یورو ۴ برای جابهجایی شهروندان اقدام شده که برای آن اینترنت رایگان هم پیشبینی شده است.امسال ۴۰ دستگاه اتوبوس فرسوده از شبکه حملونقل عمومی خارج خواهد شد که امیدواریم با نوسازی ناوگان استقبال مردم از حملونقل عمومی افزایش یابد.
همچنین ایجاد جاذبههای گردشگری یکی دیگر از اولویتهای مدیریت شهری در قزوین است که در همین راستا یکی از کارهای بزرگ اجرای طرح سافاری پارک در بوستان باراجین است که این طرح با پیشبینی طرح هفتدره برای استقرار حیوانات جنگلی خواهد بود که میتواند گردشگری قزوین را متحول کند.برای آغاز اجرای طرح توسعه بوستان باراجین و طرح سافاری پارک در سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان از محل سفر ریاستجمهور اختصاص یافت که 8 میلیارد تومان آن از سوی شهرداری تامین شد که در صورت تامین اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی دولت، ۱۵ میلیارد تومان از سوی شهرداری برای اتمام این پروژه تزریق خواهیم کرد.