• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 43990
+
-

حال درختان خوی خوب است

رئیس اداره منابع طبیعی خوی: درختان قطع‌شده، درختان کهنسال تبریزی و صنوبر حاشیه باغ‌ها بودند که هر سال قطع می‌شوند

منابع طبیعی
حال درختان خوی خوب است

سعید فرجی|  خوی– خبرنگار :

طی روزهای گذشته تصاویری از قطع درختان شهرستان خوی موجی از نگرانی را بین شهروندان و فعالان محیط‌زیست خوی به وجود آورد. آنها از قطع گسترده درختان در این منطقه خبر می‌دادند و از قلع و قمع محیط‌زیست این شهرستان می‌گفتند. اما در پیگیری‌های ما، مسئولان این شهرستان قطع هر گونه درخت در خوی را رد و تاکید کردند این مساله به دلیل حواشی ایجادشده در استان‌ همسایه و اخبار قطع درختان منطقه ارسباران به دقت زیر نظر و پیگیری قرار دارد. آنها اعلام کردند که درختان بریده‌شده هم همان درختان کهنسالی بودند که طی سال‌های گذشته همیشه قطع می‌شدند و هیچ مشکلی از بابت قطع آنها وجود ندارد. 


ابراز نگرانی از قطع درختان در خوی

مدیرعامل تشکل زیستی و محیطی یاپراق خوی می‌گوید: با توجه به ممنوعیت برداشت از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور و از سوی دیگر کاهش ارزش پول ملی که باعث می‌شود واردات چوب برای تاجران به‌صرفه نباشد، تاجران چوب به سمت درختان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی هجوم آورده‌اند و درختان جنگلی شهرستان خوی نیز از این وضعیت بی‌نصیب نمانده‌اند. 
«سالار کرلو» با ابراز نگرانی شدید از وضعیت بحرانی پیش‌آمده برای درختان خوی اظهار می‌کند: برداشت بیش از حد ظرفیت، عدم جایگزینی درختان بریده‌شده و همچنین قطع برخی درختان که تجاری نیستند، نگرانی‌های زیادی برای فعالان محیط‌زیست به وجود آورده است. در مناطق جنگلی آذربایجان شرقی هم با توجه به مشاهدات، وضعیت بحرانی است و در آینده معضلات زیست‌محیطی فراوانی برای منطقه و همسایه‌های آن در پی خواهد داشت.


پیگیری قطع درختان

فرماندار شهرستان خوی در پاسخ به پیگیری‌های همشهری با بیان این‌که هیچ درختی در این شهرستان قطع نشده است، اظهار می‌کند: هرچند غارت درختان در منطقه ارسباران به‌وفور شنیده می‌شود، اما در شهر خوی این امر با این شدتی که مطرح می‌شود، ‌وجود ندارد. دستورات لازم برای پیگیری داده شده است و اگر گزارشی مبنی بر این اتفاق داده شود، با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. «سیدمحمد عابدی» ادامه می‌دهد: قطع درختان مسن مانند درخت تبریزی از گذشته‌های دور تاکنون از سوی صاحبان باغ‌ها وجود داشته و امروز هم قطع می‌شوند و به فروش می‌رسند. این یک موضوع طبیعی در فروش این نوع درختان است و ایرادی هم به آن 
وارد نیست. 


تخلفی دیده نشده است

رئیس اداره منابع طبیعی خوی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با رد ادعای قطع درختان اطراف خوی اظهار می‌کند: این درختان قطع‌شده، همان درختان تبریزی و صنوبر حاشیه باغ‌ها هستند که از سال‌های قدیم این اقدام انجام می‌شده و صاحبان این باغ‌ها، پس از به عرصه رسیدن این درختان آنها را به فروش می‌رسانند.
«حمید سخایی‌فر» با اشاره به این‌که تاکنون هیچ مجوزی درباره قطع درختان جنگلی یا درختان مثمر و جوان داده نشده است، اظهار می‌کند: طبق قانون هر کسی که اقدام به قطع و فروش 2 نوع درخت نارون و گردو کند، باید مجوز آن را از اداره منابع طبیعی بگیرد. قطع این نوع درختان غیرقانونی بوده، پیگرد قانونی دارد و با خاطیان برخورد جدی می‌شود.


ماموران شهرداری، ضابطان قضایی

رئیس اداره محیط‌زیست خوی هم با اشاره به قطع درختان و مفاد قانونی برای مبارزه با خاطیان، اظهار می‌کند: براساس قانون، قطع بی‌رویه هر نوع درخت، به هر ‌طریقی چه در معابر و پارک‌ها، بوستان‌ها، محله‌ها و حتی باغ‌های شخصی که به تشخیص شورای شهر باغ شناخته شوند، در محدوده حریم شهرها، بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط شهرداری ممنوع است.

«جبرئیل قلی‌پور» ادامه می‌دهد: طبق قانون، شهرداری مکلف است که در محدوده قانونی حریم شهرها درختان را شناسنامه‌دار کند. این شناسنامه شامل بن درخت، اندازه نوع آن و دیگر مشخصات زیستی درخت است. همچنین وظیفه پلاک‌کوبی و حفاظت از باغ‌های عمومی و حتی باغ‌هایی که ملک شخصی هستند برعهده شهرداری است.

این مسئول ‌ماموران شهرداری را در این مورد خاص ضابطان قضایی عنوان می‌کند و می‌گوید: ماموران می‌توانند مالکان باغ‌هایی را که غیرمجاز به قطع و فروش درختان اقدام می‌کنند، شناسایی کرده و به دادگاه معرفی کنند.

رئیس اداره محیط‌زیست خوی با تاکید بر این‌که شهرداری‌‌های حومه خوی باید این مواد قانونی را رعایت کنند، بیان می‌کند: در حوزه استحفاظی خارج از محدوده شهر خوی، از شوراهای شهری و شهرداران شهرهای حومه تقاضا داریم به وظیفه قانونی خود در این حوزه عمل کنند.

قلی‌پور به تعیین مجازات درباره قاچاقچیان و افرادی که درختان را مورد تاخت و تاز قرار می‌دهند اشاره می‌کند و می‌افزاید: هرکسی درختان معابر، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و پارک‌ها و بوستان‌ها را عمدی قطع کند یا موجب از بین رفتن آنها شود علاوه بر جبران خسارت، به جزای نقدی از یک میلیون ریال تا 10 میلیون ریال برای هر درخت و در صورتی که قطع درخت بیش از 3 اصله باشد، به حبس تعزیری از 6 ماه تا 3 سال محکوم می‌شود.


قطع درختان تحت هیچ شرایطی مجاز نیست 

«غلامعلی شریف» عضو شورای شهر خوی با رد هر گونه قطع درخت در محدوده شهر به همشهری می‌گوید: تاکنون هیچ موردی مبنی بر قطع درخت در محیط‌‌های عمومی مانند خیابان‌ها، معابر و پارک‌های خوی دریافت و مشاهده نشده است. هرکس که در منزل خود هم بخواهد اقدام به قطع درختی کند، باید مجوز لازم را از کمیسیون قطع اشجار شهرداری‌ که نماینده شورای شهر نیز در آنجاست، بگیرد. در صورت موافقت این کمیسیون مالک می‌تواند نسبت به قطع درخت داخل حیاط منزل خود اقدام کند. قطع تعداد زیادی از درختان موجود در باغ‌ها که طی روزهای اخیر درباره آنها صحبت شده است، به‌هیچ‌وجه صحت ندارد و در صورت هرگونه مشاهده با این قبیل تخلفات به‌شدت برخورد خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید