• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 43983
+
-

کرمانشاه سرمایه‌گذاران را می‌خواند

فاطمه کمانی|  کرمانشاه- خبرنگار:


‌استان کرمانشاه یکی از استان‌های پرظرفیت ایران است؛ استانی که در همه بخش‌های صنعت، معدن، تجارت، دامپروری، گردشگری، مرز، صنایع‌دستی و... ظرفیت دارد.چند وقتی است که عزم مسئولان استان برای جذب سرمایه‌گذاران به کرمانشاه جزم شده تا هم رونق اقتصادی در استان ایجاد شود و هم از معضل بیکاری که اکنون با آن مواجهیم، کاسته شود. اقدامات زیادی از پرداخت تسهیلات گرفته تا بهبود فضای کسب‌وکار در استان در حال انجام است تا پای سرمایه‌گذاران از سراسر ایران و دنیا به کرمانشاه باز شود.  در همین راستا از مدت قبل برای برپایی همایش «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه» برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت و در نهایت این همایش در ۱۷ دی‌ماه در هتل اسپیناس تهران برگزار شد. همایشی که حضور «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی، «بیژن زنگنه» وزیر نفت و بیش از ۵۰۰ مهمان کشوری و استانی و ده‌ها سرمایه‌گذار داخلی و خارجی از نکات بارز آن بود.


مزیت‌های استان

ابتدا دبیر همایش و رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از مزیت‌های استان گفت و افزود: کرمانشاه با وجود زیرساخت‌های مختلف و ظرفیت‌های طبیعی استانی جذاب برای سرمایه‌گذاری است. «کیوان کاشفی» از وجود 4 هزار اثر تاریخی، ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی استان یاد کرد و ادامه داد: این مزیت‌های سرمایه‌گذاری در کرمانشاه را سودآور خواهد کرد. وی تأکید کرد: در استان نیز شرایط برای جذب سرمایه‌گذاران به‌خوبی فراهم است. 


سکوی پرش سرمایه‌گذاران 

در ادامه رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز از این استان به عنوان سکوی پرش سرمایه‌گذاران یاد کرد. حجت‌الاسلام و المسلمین «سید جواد حسینی‌کیا» افزود: تلاش می‌کنیم سرمایه‌گذاران با خیال راحت و امنیت خاطر به کرمانشاه بیایند و قدمی برای اشتغال استان بردارند. وی از ظرفیت‌های کرمانشاه در بخش‌های مختلف هم یاد کرد و ادامه داد: کرمانشاه با داشتن بیش از هزار واحد صنعتی می‌تواند قطب صنعتی غرب کشور خصوصا در زمینه قطعات خودرو و صنایع پایین‌دستی پتروشیمی باشد. به گفته این نماینده مجلس، سدها، حوزه کشاورزی، معادن، صنایع تبدیلی، دامپروری، تجارت مرزی و.... همه از مزیت‌های دیگر کرمانشاه است. 


بهشت واقعی برای سرمایه‌گذاران 

استاندار کرمانشاه نیز در این همایش گفت: کرمانشاه بهشت واقعی برای سرمایه‌گذاران است و همه شرایط را در استان برای حمایت از آنها فراهم می‌کنیم. «هوشنگ بازوند» از سهم 8/7درصدی کرمانشاه از آب‌های سطحی کشور، وجود بیش از 2 هزار کیلومتر رودخانه و آبراهه، ۱۶ سد که ۹ مورد آن به بهره‌برداری رسیده، سامانه عظیم گرمسیری که با اعتبار 8 هزار میلیارد تومان در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد و 3 مرز رسمی و 5 بازارچه مرزی استان نیز به عنوان دیگر مزیت‌ها یاد کرد و ادامه داد: ماهانه بیش از ۲۸ هزار کامیون در این مرزها تردد دارند و در سال جاری رشد ۵۴ درصدی صادرات استان را شاهد بودیم.  به گفته وی، بیش از هزار واحد صنعتی، 3 پتروشیمی و امکان توسعه صنایع پایین‌دستی آن، بیش از هزار هکتار اراضی صنعتی آماده واگذاری، شهرک‌های صنعتی با معافیت‌های مالیاتی و... از دیگر مزیت‌های کرمانشاه است. 

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه راه‌آهن، بیش از ۱۲۰ پرواز هفتگی و زیرساخت‌های خوب دیگری نیز در حوزه حمل‌و‌نقل دارد. 
بازوند از مزیت‌های گردشگری کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: پتانسیل‌های گردشگری اورامانات هریک به منزله یک چاه نفت است.  وی تأکید کرد: کرمانشاه در زمینه توریسم سلامت هم برای سرمایه‌گذاری بسیار جذاب است. استاندار با بیان این‌که کرمانشاه می‌تواند مرکز ارائه خدمات به غرب کشور باشد، افزود: استان ما حتی می‌تواند عراق را هم پوشش دهد.  بازوند با اشاره به این‌که حمایت‌های خوبی از سرمایه‌گذاران در استان نیز خواهد شد، یادآوری کرد: ۱۰۴ میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری برای کاهش سود تسهیلات بانکی سرمایه‌گذاران داریم و برای مناطق مرزی نیز مشوق‌های بیشتری در نظر داریم. 


ظرفیت خوب در صنایع پایین‌دست نفت 

وزیر نفت از مزیت‌های کرمانشاه یاد کرد و گفت: کرمانشاه ظرفیت خوبی در حوزه صنایع پایین‌دست نفت و پتروشیمی دارد. «بیژن زنگنه» افزود: کرمانشاه با داشتن مرکزیت غرب کشور در بسیاری از زمینه‌ها، اگر قرار است به توسعه برسد باید در کنار سایر استان‌های غرب کشور دیده شود. وی بر لزوم راه‌اندازی نهضت مهارت‌آموزی در کرمانشاه هم تأکید کرد و ادامه داد: ما هم هر حمایتی که لازم باشد از این استان انجام خواهیم داد.


اقدامی ارزشمند برای جذب سرمایه‌گذاران 

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه عنوان کرد: قبلاً تجاربی در زمینه نشست مسئولان استان‌ها با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استان‌های دیگر کشور داشته‌ایم که باعث جذب تعدادی از سرمایه‌گذاران شده است.

«علی لاریجانی» تأکید کرد: برپایی این همایش اقدامی ارزشمند برای جذب سرمایه‌گذاران به استان کرمانشاه است که در ایام دفاع مقدس تمام‌قد پای کار بودند و اکنون استحقاق این را دارند که همه به کمک آنها برویم و شرایط زندگی آبرومند را برای آنها فراهم کنیم.  وی معتقد است استان‌های دیگر نیز باید مشابه چنین همایشی را برای استان‌های خود برگزار کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سال گذشته در چنین موقعی همه نگران وضعیت زلزله کرمانشاه بودیم تا مسائل مردم حل شود، اظهار کرد: امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که همه گرد هم جمع شده‌اند تا برای آینده کرمانشاه گام‌های بلندتری بردارند.  لاریجانی از مزیت‌های خوب استان کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین این مزیت‌ها وجود مرز طولانی با کشور عراق هم با بخش اقلیم و هم بخش مرکزی عراق است که در شرایط کنونی تحریم می‌توان از این فرصت به‌خوبی استفاده کرد.

وی گفت: کرمانشاه در زمینه ارتباطات هوایی، حمل‌ونقل ریلی، آثار تاریخی، قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات، صنایع، کشاورزی، گیاهان دارویی، سدها و غیره نیز ظرفیت‌های زیادی دارد. 
رئیس مجلس شورای اسلامی از موقعیت خوب جغرافیایی استان کرمانشاه هم یاد کرد که در مسیر جاده قدیم ابریشم قرار داشته و ‌اکنون نیز شرق به غرب و شمال غرب به جنوب غرب را متصل می‌کند. لاریجانی در پایان تأکید کرد: در مجلس آماده حمایت از کرمانشاه هستیم و از نتیجه این همایش و پیشنهاداتی که در حوزه سرمایه‌گذاری برای کرمانشاه مطرح می‌شود، تا جایی که بتوانیم حمایت خواهیم کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید