• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43854
+
-

بساز و بفرو‌ش‌ها در محله‌های قدیمی اردبیل

ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه در محله‌های شهید بهشتی و فرهنگیان اردبیل این روزها شدت گرفته است

محله
بساز و بفرو‌ش‌ها در محله‌های قدیمی اردبیل

یاشار پورمجید|  اردبیل – خبرنگار


پای صحبت اهالی 2 محله بزرگ و وسیع شهرستان اردبیل که می‌نشینیم از روزهایی می‌گویند که در آرامش زندگی می‌کردند. شهرک‌های شهید بهشتی و فرهنگیان، نزدیک به 4 دهه قدمت دارند که بعد از انقلاب اسلامی مزارع و باغ‌های آنها تبدیل به خانه‌های مسکونی شد. 

محله‌هایی که سهم قابل توجهی از معابر عمومی دارند و فضای سبز آنها قابل توجه است. اما این روزها هجوم بسازبفروش‌ها امان ساکنان شهید بهشتی و فرهنگیان را بریده است. ساختمان‌هایی که در نبود نظارت‌ها بیشتر از حد مجاز قد کشیده‌اند و آسایش دیگر اهالی را سلب کرده‌اند. رفت‌وآمدهایی که باعث شلوغی بیش از حد و آزار مردم این مناطق شده و آنها را در حسرت روزهای پر از آرامش سال‌های قبل گذاشته است. 


اولین گازرسانی شهری به محله شهید بهشتی 

محله شهید بهشتی اردبیل، نخستین منطقه شهری اردبیل است که بعد از جنگ تحمیلی و در دولت سازندگی صاحب گاز شهری شد. در آن زمان با حضور وزیر وقت، نخستین شعله گاز شهری اردبیل در منزل سردار شهید «شاپور برزگر» روشن و افتتاح شد. اکثر اهالی این منطقه را فرهنگیان بازنشسته و سایر بازنشستگان لشکری و کشوری تشکیل می‌دهند. این 2 محله جزو سالم‌ترین مناطق شهر به حساب آمده و کمترین آمار را در بحث آسیب‌های اجتماعی دارا هستند.

با این حال در گذر زمان، دیگر اقشار جامعه هم به‌تدریج در این محله خانه خریده و ساکن شده‌اند. 3 مرکز آموزشی دبستان دخترانه و پسرانه شهید آخری، راهنمایی دخترانه الزهرا(س) و دبیرستان دخترانه فروزش در این محله و در جوار خیابان 36 متری فرهنگیان قرار دارند که از یک‌سو به بزرگراه شهدا و از سوی دیگر به فلکه گاز منتهی می‌شود. چندین مرکز آموزشی دخترانه و پسرانه و سالن ورزشی در نزدیکی‌های این 2 محله واقع شده است. مجاورت این محله‌ها با ادارات کل مرزبانی، شرکت پخش فراورده‌های نفتی، انتقال خون، تأمین اجتماعی و اداره گذرنامه و اتباع خارجی نیروی انتظامی، شورای حل اختلاف، کمیته امداد امام خمینی(ره) و تعاونی روستایی موجب افزایش مسافرت‌های درون‌شهری مردم در ساعات اداری به این منطقه می‌شود.


نقشه اصولی‌تر در شهرسازی

این 2 محله که در واقع یک محله یکپارچه را تشکیل می‌دهند، در مقایسه با سایر محله‌هایی که همزمان احداث شده و رشد و توسعه یافته‌اند، نقشه اصولی‌تر و فضاهای سبز بیشتر و معابر عریض‌تری دارند.
«احد محسن‌زاده» از کسبه این محله می‌گوید: وجود کوچه‌های عریض و 20 متری در محله‌های شهید بهشتی و فرهنگیان و مجاورت این محله‌ها با خیابان اصلی شهر و بزرگراه شهدا از یک‌سو و چهارراه ژاندارمری و خیابان راه انزاب از سوی دیگر، دارا بودن حداقل 3 پارک و فضای سبز مناسب و همچنین دسترسی آسان به امکانات مختلف شهری از جمله مواردی است که محله‌های شهید بهشتی و فرهنگیان را مستعد توسعه و سرمایه‌گذاری ساخته است و ما شاهد افزایش ساخت‌و‌ساز در این محله‌ها هستیم.


نگرانی اهالی از تراکم‌فروشی

با وجود همه مزایای این محله، افزایش ساخت‌و‌ساز‌ها نگرانی‌هایی را نیز در این محله ایجاد کرده است. اهالی محله‌های شهید بهشتی و فرهنگیان با ابراز نگرانی از سوء‌استفاده برخی بسازبفروش‌ها خواستار رعایت حد مجاز قانونی طبقات در ساخت و سازهای این محله‌ها هستند.

«قدیر نوری» یکی از ساکنان محله شهید بهشتی عنوان می‌کند: اخیرا برخی افراد سودجو با خرید زمین از غفلت مسئولان و اهالی سوء‌استفاده کرده و طبقاتی اضافه بر حد مجاز احداث کرده‌اند. اهالی درصدد شکایت و پیگیری از مسئولانی هستند که چنین اجازه‌هایی را صادر کرده‌اند.«مهدی کشفی» یکی از ساکنان قدیمی محله هم با بیان این‌که این منطقه جزو مناطق آرام شهر و با کمترین میزان ناهنجاری‌های اجتماعی است، می‌گوید: اهالی محله نگرانند که ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه آرامش و انسجام اجتماعی این محله را به هم بزند.

«شاپور صمدی» از اهالی محله فرهنگیان نیز می‌گوید: به دلیل پارک دوبله خودروها در ورودی محله از سمت چهارراه ژاندارمری، تردد به داخل محله گاه بسیار سخت می‌شود و الصاق گاه و بیگاه برگه‌های جریمه برای خودروهای متخلف تاثیرگذار نبوده است.«علی میرزایی» از شهروندان ساکن در محله فرهنگیان اظهار می‌کند: در زمان جدول‌گذاری جوی‌های کوچه در برخی قسمت‌ها شیب به‌درستی محاسبه نشده است و آب به‌جای هدایت شدن به جوی، در سطح کوچه مانند آبگیر جمع می‌شود و در یخبندان تردد با مشکل مواجه می‌شود.نوسازی 2 پارک محله و تجهیز آن به وسایل ورزشی و نصب تابلو در مناطق مختلف این 2 محله از دیگر خواسته‌های اصلی اهالی این 2 محله است.


برخورد با ساخت طبقات غیرمجاز

شهردار منطقه یک می‌گوید: بعد از افزایش تعداد مناطق شهرداری اردبیل از 4 به 5 منطقه، این محله از منطقه 4 به منطقه یک واگذار شده است. با تغییرات ایجادشده کل مناطق شهری داخل محدوده رینگ یک (محیط داخلی بزرگراه شهدا) در محدوده منطقه یک شهرداری اردبیل قرار گرفته‌ و مناطق خارج از آن بین 4 منطقه شهری تقسیم شده‌اند.

«ساسان ابش‌وند» با بیان این‌که هر گونه اضافه ساخت بنا در کمیسیون‌های مربوط به خود مورد رسیدگی مسئولان قرار می‌گیرد، می‌افزاید: افرادی که اقدام به ساخت طبقاتی بیشتر از نقشه و پروانه کنند، در اخذ پایان کار با مشکل مواجه و از طرف شهرداری به کمیسیون‌های تخصصی رسیدگی‌کننده معرفی می‌شوند. این مسئول می‌افزاید: وسایل بازی پارک خضرا تا حدود زیادی استانداردسازی شده است و اگر لازم باشد، تجهیزات بیشتر ورزشی نیز در این پارک نصب می‌شود. وی در مورد مشکل آبروهای محله اظهار می‌کند: اگر منطقه‌ای از نظر آبروها مشکل حاد دارد، شهروندان با مراجعه به شهرداری منطقه مشکل را گزارش کنند تا برای رفع آنها اقدام شود.


ساخت‌وسازهای اصولی در محله‌های 40 ساله اردبیل 

2 محله بزرگ و وسیع شهید بهشتی و فرهنگیان، اولین شهرک‌های احداث‌شده در اردبیل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب هستند که نزدیک به 4 دهه قدمت دارند. این 2 محله در جوار ضلع شمالی خیابان اصلی شهر یعنی خیابان امام خمینی(ره)، حد فاصل چهارراه ژاندارمری و میدان جهاد قرار دارند که ناحیه نسبتا وسیعی از منطقه 4 شهرداری اردبیل را در بر‌می‌گیرد. در سال‌های قبل از انقلاب، اکثر اراضی این 2 محله باغ‌ها و مزارعی بودند که در اختیار سرمایه‌داران قرار داشتند. بعد از انقلاب این اراضی به محدوده ساخت‌و‌سازهای شهر اردبیل اضافه شدند و مهندسان شهرساز در آن زمان، در ترسیم نقشه این 2 محله سهم مناسبی را به معابر عمومی و فضاهای سبز اختصاص دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید