• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43852
+
-

ریشه‌های زمین‌خواری خشک می‌شود

سردشت بیشترین آمار ساخت‌و‌ساز در اراضی ملی را دارد که امسال ۱۰ واحد از آنها با حکم قضایی تخریب شد

هادی پناهی|   ارومیه – خبرنگار:‌


هر روزی که می‌گذرد یک ویلا یا ساختمان قد می‌کشد و تعجب از ساخت این واحدها وقتی بیشتر می‌شود که تا همین دیروز آن قطعه زمین جزو اراضی ملی به شمار می‌رفته و ساخت‌و‌ساز در آن غیرقانونی بوده است. پدیده‌ای که سال‌هاست به آن لقب زمین‌خواری و جنگل‌خواری داده‌اند و به یک معضل کشوری تبدیل شده است. بنا بر ادعای مسئولان استانی آذربایجان غربی، این پدیده شوم در استان چندان گسترده نیست، اما وجود دارد. البته همت لازم برای بازپس‌گیری زمین‌های ملی استان که به صورت غیرقانونی از سوی شرکت‌های تعاونی برخی ادارات و یا برخی افراد سودجو تصرف شده بودند، هم مشاهده می‌شود. در سردشت که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن زمین‌های مسطح کم است، از دهه‌های گذشته، عده‌ای دست به تصرف و تفکیک بیش از 100 هکتار جنگل زده‌اند که با اقدامات صورت‌گرفته هم‌اکنون بسیاری از این زمین‌ها از سودجویان خلع ید و آزادسازی شده است، اما بسیاری از خریداران این زمین‌ها با مشکلات زیادی از جمله از دست رفتن سرمایه‌های نقدی خود مواجهند. 


تخلفات گسترده شرکت‌های تعاونی

در سردشت به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن، زمین‌های مسطح کم و جنگل زیاد است. به همین دلیل نیز تخلفات صورت‌گرفته از سوی شرکت‌های تعاونی مصرف برخی ادارات بسیار زیاد‌تر از کشاورزان است.  رئیس اداره منابع طبیعی سردشت به خبرنگار همشهری می‌گوید: در طول 2 سال گذشته در این شهرستان عزم جدی برای مبارزه با پدیده زمین‌خواری و جنگل‌خواری شکل گرفته است، به طوری که برای 4 شرکت تعاونی مسکن که اقدام به تفکیک زمین‌های ملی بدون اخذ مجوز کرده بودند، پرونده قضایی تشکیل شده و اقدام قانونی صورت گرفته است.

«سیدکامل حسینی» می‌افزاید: یکی از این شرکت‌ها که اقدام به تصرف ۱۸ هکتار زمین کرده بود، شناسایی و با حکم مراجع قضایی خلع ید شد. این پرونده چندین سال بود که لاینحل باقی مانده بود، اما با تلاش‌ همکاران ما در اداره کل منابع طبیعی شهرستان و همچنین همکاری مراجع قضایی با موفقیت به پایان رسید.

به گفته این مسئول، با حساسیت‌زایی ایجادشده در شهرستان، در حال حاضر برای بررسی تخلفات شرکت‌های تعاونی مسکن، نهادهای بازرسی نیز ورود کرده‌اند. هر چند که شاهد تخریب‌های جنگلی در برخی مناطق هستیم، اما هنوز بخش‌هایی از جنگل‌هایی که از سوی شرکت‌های تعاونی تفکیک شده بود، به دلیل ورود به‌موقع همکاران ما در اداره منابع طبیعی، در معرض آسیب و تخریب قرار نگرفتند. 

حسینی با اشاره به حجم تفکیک و تخریب‌های صورت‌گرفته، بیان می‌کند: در این شهرستان از سال‌های گذشته در حدود بیش از ۱۰۰ هکتار زمین به صورت غیرقانونی از سوی شرکت‌ها تفکیک و از افراد پول اخذ شده است، اما با توجه به غیرقانونی بودن این کار بسیاری از اعضا مال‌باخته هستند. 


ویلاسازی در اراضی ملی و کشاورزی

حسینی در پاسخ به این‌که میزان تخریب‌ها در روستاها چقدر است، بیان می‌کند: تصرف زمین‌های ملی در روستاها چندان زیاد نیست و ۱۰۰ یا ۲۰۰ متر و در نهایت کمتر از یک هکتار را شامل می‌شود که البته برای ما تفاوتی در این زمینه با تخلفات شهری وجود ندارد و پیگیر بازگرداندن تمام زمین‌های ملی هستیم.  وی با اشاره به ساخت ویلا در جنگل‌ها بیان می‌کند: یکی از معضل‌های اساسی جنگل‌های سردشت ویلاها هستند. ساخت‌و‌ساز این بناها به حدود ۱۵ سال قبل برمی‌گردد، اما درصد کمی از ویلاها در زمین‌های ملی و بیشتر در زمین‌های کشاورزی هستند. اکنون نیز با آبگیری سد سردشت چشم طمع به زمین‌های اطراف زیاد شده است که برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه گشت‌های اضطراری گذاشته‌ایم. 

رئیس اداره منابع طبیعی سردشت می‌گوید: در سال جاری ۱۰ واحد که به طور غیرقانونی در اراضی ملی ساخته شده بودند، با حکم قضایی تخریب شده‌اند. حدود ۱۲۰ پرونده تخلف نیز تشکیل و تحویل دادگاه شده که از این تعداد ۱۰۶ رای به نفع اداره منابع طبیعی صادر شده است.


کشاورزان، متهمان ردیف اول تصرف زمین‌های ملی

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی می‌گوید: بر اساس تعاریف قانونی، زمین‌خواری در این استان نمود آنچنانی نداشته و در چند سال گذشته تعداد 2 فقره پرونده در سردشت، یک فقره در پیرانشهر و یک فقره در ارومیه تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است. 

«میرصمد موسوی» اظهار می‌کند: بیشترین تخریب‌ها و تصرفات موجود در این استان از سوی زارعان و کشاورزان محلی که زمین‌های آنها با اراضی ملی هم‌مرز است، انجام می‌گیرد. به گفته این مسئول، بدون استثنا برای کلیه متخلفان پرونده تخریب تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است. این پرونده‌ها یا منجر به خلع ید سودجویان شده و یا در حال پیگیری قضایی است. 

موسوی عنوان می‌کند: در ۹ ماه امسال هزار و ۲۲۷ فقره پرونده تخریب و تصرف تشکیل و هزار و ۸۴۱ هکتار از اراضی ملی رفع تجاوز شده است. بر این اساس و به منظور پیشگیری از تخریب و تصرفات در اراضی ملی اقدام به عقد قرارداد با شرکت‌های بخش خصوصی و گروه‌بندی همکاران در استان برای عملیات گشت‌زنی در عرصه‌های ملی شده است. همچنین تلفن ۱۵۰۴ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۰۰۱۵۰۴ برای ارتباط آحاد مردم با اداره کل منابع طبیعی استان راه‌اندازی شده که به صورت 24ساعته فعال است.


زمین‌خواری دیگر سردشت را تهدید نمی‌کند
 
از مجموعه جنگل‌های‌ موجود در آذربایجان غربی بخش قابل توجهی از آن در محدوده شهرستان سردشت واقع است که تا همین چند سال پیش به دلیل کمبود محیط‌بان، قرار گرفتن در نوار مرزی، قطع غیرمجاز درختان از سوی جنگل‌نشینان، بروز آتش‌سوزی به دلیل کم‌توجهی اهالی و گردشگران، کاهش بارندگی، آفت پروانه جوانه‌خوار بلوط و کمبود اعتبارات صیانت از جنگل‌ها در معرض تهدید و تخریب قرار گرفتند.

در کنار این موارد پدیده زمین‌خواری از مهم‌ترین بلاهایی بود که این جنگل‌ها و اراضی ملی در سردشت با آن روبه‌رو بودند که در حال حاضر برخورد با این زمین‌خواری‌ها به‌شدت افزایش یافته است، اما نمی‌توان آن را کتمان کرد. تا پیش از ورود جدی نهادهای بازرسی و سازمان‌هایی از جمله منابع طبیعی آذربایجان غربی، جمعیت زیادی از کشاورزان سردشت با تغییر کاربری اراضی ملی و جنگل‌ها و به دلیل پایین بودن نرخ جریمه اقدام به ساخت ویلا در آنها می‌کردند که این آمار امروز با کاهش قابل توجهی مواجه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید