• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43849
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/njqW
+
-

شهروندان از شهردار جدید چه می خواهند؟

یک شهروند: انتقال مشاغل آلاینده و مزاحم و رفع کمبود‌ اماکن تفریحی‌ نیازمند همت مدیران شهری است

شهری
شهروندان از شهردار جدید چه می خواهند؟

فرحناز چراغی|   کرمانشاه- خبرنگار:


بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان و گذشت حدود 7ماه، با حکم وزیر کشور «سعید طلوعی» به عنوان هشتادمین شهردار سکان شهرداری کرمانشاه را به دست گرفت؛ شهری پر از پروژه نیمه‌تمام که برای به ثمر نشستن نیازمند یک همت است. به میان مردم کرمانشاه رفتیم و درباره خواسته‌ها و مطالباتشان از شهردار جدید به گفت‌وگو نشستیم. 


انتقال ضایعاتی‌های جعفرآباد

«سعید امیدی» که ساکن چهارراه ارتش در محله جعفرآباد است با بیان این‌که این محله یکی از پرجمعیت‌ترین محلات شهر کرمانشاه است، می‌گوید: از شهردار جدید شهرمان می‌خواهیم برای انتقال ضایعاتی‌های این محله کاری کند. چند سال پیش وعده‌هایی برای جابه‌جایی آنها داده شد اما هنوز عملی نشده است.

شرایط زندگی مردم این محله با وجود این ضایعاتی‌ها بسیار سخت است. از نبود بهداشت گرفته تا سر و صدا و جولان موجودات موذی مانند موش‌های بزرگ.
یکی دیگر از شهروندان محله از وجود تعداد زیاد نمایشگاه اتومبیل در این محله شلوغ و پرتردد گلایه می‌کند و می‌افزاید: امیدوارم شهردار جدید برای حل این معضل اساسی چاره‌ای بیندیشد. «زیبا سبزواری» می‌گوید: دست‌فروش‌ها نیز در خیابان مسکن موجب آزار و اذیت مردم شده‌اند و نیازمند ساماندهی جدی هستند. از طرفی مکانیکی‌های زیادی پیاده‌روها را اشغال کرده‌اند و مردم مجبورند برای عبور و مرور از وسط خیابان‌ها تردد کنند.


درخواست برای اتمام تقاطع 

 «محمد نظری» دیگر شهروند کرمانشاهی به تقاطع غیرهمسطح امام خمینی(ره) اشاره می‌کند و می‌گوید: ساخت این تقاطع اردیبهشت سال ۹۶ آغاز شد و قرار بود سال 98 به اتمام برسد، اما هنوز در مراحل اولیه ساخت است و کمترین درصد پیشرفت فیزیکی را دارد. 
وی توجه به محلات حاشیه‌نشین را دیگر اولویت شهردار می‌داند، اضافه می‌کند: حداقل یک‌سوم جمعیت شهر کرمانشاه در حاشیه‌های شهر کرمانشاه زندگی می‌کنند که از کمترین امکانات شهری برخوردارند. شهرک صادقیه، کهریز، ملاحسینی، جعفرآباد، حکمت‌آباد، باغ ابریشم و محلات بسیار دیگری از کمترین امکانات شهری برخوردارند.  این شهروند کرمانشاهی که معلم است، می‌افزاید: اگر شهردار سری به این محلات بزند بدون شک متوجه نبود کمترین امکانات در این محلات می‌شود. در محله‌ ملاحسینی هنوز فاضلاب‌ها در کوچه‌ها جاری است. کوچه‌ها خاکی هستند و وضعیت مناسبی ندارند. در تابستان گرد و خاک و در زمستان گل و لای مردم را گرفتار می‌کند.  وی تقاطع غیرهمسطح امام حسین (ع) را نیز از دیگر پروژه‌هایی می‌داند که رها شده و باعث ترافیک در این میدان شده است. به سرانجام رساندن قطار شهری نیز مطالبه عموم مردم کرمانشاه است. 


جمع‌آوری نامناسب زباله در شهر 

یکی دیگر شهروندان به چگونگی جمع‌آوری زباله در شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: در برخی محلات شهر جمع‌آوری زباله منظم و درست انجام نمی‌شود. در محله‌هایی چون جعفرآباد، جمع خانه، رشیدی، ملاحسینی، ابوذر، صادقیه و... زباله‌ها در سطل سر کوچه‌ها ریخته می‌شود و گنجایش سطل‌ها جوابگوی زباله خانوارهای این محلات نیست.  وی تجمع آب‌ و رواناب را هنگام بارندگی در معابر و خیابان از دیگر مشکلات اغلب محلات شهر کرمانشاه عنوان می‌کند و می‌گوید: در بارندگی‌های اخیر بسیاری از شهروندان دچار مشکل شدند. 

 «علی امیری» که دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه است، ادامه می‌دهد: تمایز فاحشی بین رسیدگی به محلات مختلف وجود دارد. در محلات پایین‌شهر رسیدگی بسیار کم است؛ چه از لحاظ آسفالت، چه سنگفرش معابر و چه جمع‌آوری زباله. امیدواریم در دوره حضور شهردار جدید این تمایز در رسیدگی‌ها کمتر شود.  وی اضافه می‌کند: مشکلات و معضلات شهر کرمانشاه زیاد است و مسئولان باید برای حل این معضلات دلسوزانه کار کنند. 

از فضای سبز و مبلمان شهری گرفته تا آسفالت خیابان‌های شهر نیازمند رسیدگی ویژه است.  امیری می‌گوید: محرومیت در شهر و استان کرمانشاه بسیار است. بیکاری، اعتیاد و دیگر معضلات و آسیب‌های اجتماعی در شهر کرمانشاه مردم را به تنگ آورده است که جز به یاری و همراهی مسئولان حل نمی‌شود.  «سارا» نیز که دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه است، به خط و خطوط و علائم راهنمایی و رانندگی در خیابان و جاده‌های شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: خط‌‌کشی‌های عابرپیاده و دیگر علائم رانندگی کمرنگ شده‌اند یا اصلاً وجود ندارند. سرعتگیرها در برخی محلات غیراستاندارد ساخته شده‌اند که تنها باعث تصادف و آسیب به خودروهای مردم است.  وی ادامه می‌دهد: مشکل جابه‌جایی میدان بار، انتقال مشاغل آلاینده و مزاحم، انتقال پروفیل‌کاران، کمبود فضای سبز، اماکن تفریحی و... از موضوعاتی است که نیازمند همت مسئولان استانی است. ساماندهی رودخانه‌های آبشوران، قره‌سو و چم‌بشیر نیز از دیگر مشکلات کرمانشاه در حوزه شهری است.   شهر کرمانشاه با جمعیتی حدود یک میلیون نفر از لحاظ شهری و زیرساختی مشکلات بسیاری دارد.


حمایت از شهردار

استاندار کرمانشاه نیز از شهردار می‌خواهد با همراهی اعضای شورا برای عمران و آبادانی کرمانشاه تلاش کنند. «هوشنگ بازوند» وضعیت کنونی شهر را مناسب مردم نمی‌داند و می‌افزاید: برای داشتن شهری زیبا و توسعه‌یافته همگی باید شهردار را حمایت کنیم. وی ساماندهی آبشوران، قره‌سو، بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی را از معضلات شهر کشور می‌داند که باید توسط شهرداری و همکاری دستگاه‌ها برطرف شود. 


اولویت‌های برنامه مدیریت شهری

فرماندار با بیان این‌که رفع معضلات ترافیکی شهر، دفع آب‌های سطحی و زیباسازی شهری از اولویت‌های برنامه مدیریت شهری است، می‌گوید: شهرداری با ایجاد خلاقیت می‌تواند در زمینه رفع معضلات اجتماعی نیز گام بردارد. ‌«فضل‌الله رنجبر» ایجاد بازارچه‌های مختلف در شهر را راهی برای ایجاد اشتغال برمی‌شمرد و می‌گوید: پروژه‌های مهمی در حوزه شهری ناتمام مانده که امید است با حضور شهردار جدید به اتمام برسد و رونق شهر را به دنبال داشته باشد. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید