• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43845
+
-

دود اختلاف مسئولان در چشم بیماران خاص

رئیس سازمان غذا و داروی استان: تقاضای هلال‌احمر برای راه‌اندازی داروخانه موردنظر، در کمیسیون ماده 20 با مشکل روبه‌رو است وگرنه علوم‌پزشکی مخالفتی ندارد

پیگیری
دود اختلاف مسئولان در چشم بیماران خاص

فاطمه حافظی|   خرم آباد - خبرنگار:


اختلافات موجود میان هلال احمر و علوم پزشکی لرستان موجب شده است که طرح راه‌اندازی داروخانه هلال احمر در استان به نتیجه نرسد. لرستان با وجود دارا بودن بیش از 1200 بیمار خاص، نیازمند وجود چنین داروخانه‌ای است اما این مهم با وجود پیگیری‌های زیاد و مطالبه‌های مردمی هنوز به سرانجام نرسیده است. کشمکش بر سر راه‌اندازی داروخانه بین هلال‌احمر و دانشگاه علوم‌پزشکی عامل اصلی‌ است که باعث شده داروخانه هلال‌احمر در بایکوت قرار بگیرد. 

موضوع راه‌اندازی داروخانه هلال احمر سال ۸۰ مطرح ولی از سال ۹۱ مجددا پیگیری و به دریافت موافقت کمیسیون ماده ۲۰ سازمان غذا و دارو منجر شد. راه‌اندازی این داروخانه سال ۹۵ به طور خیلی جدی هم از استان و هم از تهران پیگیری و مجوز راه‌اندازی آن به جمعیت هلال‌احمر استان داده شد. اما بنا به گفته مدیرعامل این جمعیت، دانشگاه علوم‌پزشکی مخالف صدور مجوز داروخانه هلال‌احمر است. دانشگاه علوم پزشکی اما عنوان می‌کند که مجوز این داروخانه را تنها برای ارائه داروهای خاص صادر خواهد کرد.


مشکلات بیماران خاص

یکی از شهروندان اظهار می‌کند: نبود داروهای بیماران خاص در استان موجب می‌شود، علاوه بر صرف زمان زیاد برای رفت و آمد به استان‌های دیگر، هزینه زیادی نیز به خانواده‌های دارای بیمار خاص تحمیل شود. 

 «ایمان صمدی» می‌افزاید: برخی اوقات نیز مشاهده می‌شود برخی از داروخانه‌ها دارو را دارند، اما آنقدر قیمتش بالاست که باز هم خانواده‌ها رفتن به سایر شهرها را به خرید آن در شهر خود ترجیح می‌دهند. 
وی ادامه می‌دهد: برخی بیماران با دریافت معرفی‌نامه یا نسخه از هلال‌احمر استان داروهای خود را از داروخانه‌های هلال‌احمر سایر استان‌ها دریافت می‌کنند اما گاهی نیز مشکلات ایاب و ذهاب، کمیاب بودن دارو و پذیرش نشدن نسخه‌ها باعث عوارض جبران‌ناپذیری برای بیمار می‌شود. 


علوم‌پزشکی موافق است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان با اشاره به استقبال از راه‌اندازی داروخانه هلال‌احمر اظهار می‌کند: مشکلی برای صدور مجوز این داروخانه وجود ندارد. از زمان شروع طرح تحول نظام سلامت تا پایان 6 ماه اول امسال اعتباری بالغ بر 57 میلیارد ریال در قالب یارانه دارو به بیماران خاص به ‌ویژه بیماران‌ شیمی‌درمانی اختصاص داده شده است. 

«رضا سپهوند» می‌افزاید: در شرایطی که بار تامین هزینه داروهای خاص تنها بر دوش دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان است، آمادگی کامل داریم برای تاسیس داروخانه ویژه این داروها توسط سازمان هلال‌احمر همکاری‌های لازم را انجام دهیم. 
وی بیان می‌کند: بدون تردید حضور سازمان هلال‌احمر در این عرصه کمک شایانی به تامین داروهای خاص در استان خواهد کرد. 
این مسئول ادامه می‌دهد: توزیع داروی بیماران خاص تنها توسط داروخانه‌ها و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی انجام می‌شود و راه‌اندازی داروخانه خاص هلال‌احمر می‌تواند دسترسی بیماران را به دارو آسان‌تر کند. 

سپهوند با اشاره به مباحث عنوان شده توسط مدیرعامل سازمان هلال‌احمر استان درباره موافقت نکردن دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان با صدور مجوز داروخانه هلال‌احمر گفت: سازمان غذا و داروی استان ششم مرداد سال جاری در نامه‌ای آمادگی صدور مجوز داروخانه خاص را به سازمان هلال‌احمر اعلام کرد اما تا به حال جوابی از سوی مدیرعامل این سازمان مبنی بر اعلام آمادگی دریافت نکرده است. 

رئیس سازمان غذا و داروی استان عنوان می‌کند: خواسته مدیرعامل سازمان هلال‌احمر از دانشگاه علوم‌پزشکی صدور مجوز یک داروخانه عمومی است. باید عنوان کنم که در شرایط کنونی مردم برای تامین داروهای معمول مشکل خاصی ندارند و سازمان‌های بیمه‌گر این داروها را تحت پوشش قرار می‌دهند. 

 وی می‌افزاید: علاوه بر این، با تعداد کنونی داروخانه‌های فعال در استان، راه‌اندازی یک داروخانه عمومی توسط سازمان هلال‌احمر یک اولویت و نیاز محسوب نمی‌شود. هلال‌احمر خواستار ایجاد داروخانه‌ای با داروهای بیشتر است و تقاضای آن در کمیسیون ماده 20 سازمان غذا و دارو با مشکل روبه‌رو است. همچنین با فعالیت داروخانه‌های بخش خصوصی تلاقی خواهد کرد، وگرنه علوم‌پزشکی مخالف راه‌اندازی داروخانه هلال‌احمر در استان نیست. 


چگونگی کمک داروخانه هلال‌احمر به بیماران

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر لرستان نیز درباره چگونگی کمک داروخانه این جمعیت به مردم اظهار می‌کند: از آن‌جا که داروخانه‌های هلال‌احمر با صلیب سرخ جهانی ارتباط دارند‏، می‌توانند بسیار راحت‌تر به داروها دسترسی داشته باشند و آنها را با قیمت بسیار پایین‌تر به مردم ارائه دهند.

«بهروز عطایی منصوری» می‌افزاید: غیر از آن‌که هلال‌احمر تعداد بسیار زیادی افراد مستضعف را تحت پوشش دارد که از طریق سازمان داوطلبان برای دریافت هزینه دارو و... به آنها کمک‌رسانی می‌شود، یقینا با وجود داروخانه هلال‌احمر به این قشر از مردم می‌توان خدمات رایگان ارائه داد.

این مسئول می‌گوید: طبق موافقت کمیسیون ماده ۲۰ در تهران و استان که بارها مدارک آن ارائه شده، دانشگاه علوم‌پزشکی اجازه تاسیس یک واحد داروخانه را به هلال‌احمر می‌دهد که اجازه فروش داروهای عمومی و خاص را دارد. در همین راستا حتی یک داروخانه در سطح کشور تعطیل شد تا این کار ممکن شود. 


دلایل راه‌اندازی نشدن داروخانه

عطایی منصوری با اشاره به دلایل راه‌اندازی نشدن داروخانه هلال‌احمر بیان می‌کند: یکی از مهم‌ترین دلایل آن می‌تواند سودجویی بسیاری از داروخانه‌های خصوصی باشد که با راه‌اندازی داروخانه هلال‌احمر جلوی آن گرفته می‌شود وگرنه چه دلیلی وجود دارد که با راه‌اندازی داروخانه هلال‌احمر مخالفت
 کنند.  وی در خصوص میزان اعتبار برای راه‌اندازی داروخانه هلال‌احمر می‌گوید: جمعیت هلال‌احمر از نظر اعتبار مشکلی ندارد و حتی 500 میلیون تومان برای فضای فیزیکی داروخانه نیز تامین شده است. 
معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر لرستان ادامه می‌دهد: دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان و معاونت غذا و دارو از همان ابتدا مخالف دادن مجوز داروخانه عمومی و موافق داروخانه تخصصی یا داخل درمانگاه بودند و این‌که ما به دنبال ایجاد داروخانه خصوصی هستیم، فرافکنی است. 

وی تصریح می‌کند: متولی سلامت در لرستان در زمینه مجوز داروخانه هلال‌احمر فرافکنی می‌کند. در همه استان‌های کشور داروخانه هلال‌احمر وجود دارد، اما در لرستان عده‌ای هر بار با مانع‌تراشی به دنبال تاسیس نشدن آن هستند. عده‌ای با تبعیض بین استان‌ها مانع تاسیس داروخانه جمعیت هلال‌احمر در لرستان هستند. 

 عطایی منصوری می‌افزاید: جمعیت هلال‌احمر نهادی است که مورد اعتماد و وثوق همه مردم است و خود را درباره سلامت مردم مسئول می‌داند. این نهاد در حوادث و بلایای طبیعی و همچنین در محورهای مواصلاتی و حوادث گوناگون به دنبال امدادرسانی به مردم است. اما نمی‌دانم چرا عده‌ای تاسیس یک داروخانه عمومی - تخصصی را که در آن داروهای کمیاب ارائه شود، توسط هلال احمر برنمی‌تابند. 

وی می‌گوید: تاسیس داروخانه هلال‌احمر یک مطالبه عمومی است و به‌جد پیگیر آن هستیم تا بیماران و خانواده‌های آنها، علاوه بر درد و رنج بیماری، دغدغه دیگری مخصوصا در زمینه تامین دارو نداشته باشند که این نیز مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد. معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر لرستان اظهار می‌کند: «چگونه در همه استان‌های کشور داروخانه جمعیت هلال‌احمر به صورت عمومی در حال ارائه خدمت به مردم است و داروهای کمیاب را نیز عرضه می‌کند، ولی در لرستان معاونت غذا و دارو به دنبال نشاندن حرف خود بر کرسی است.» 

وی می‌گوید: چگونه داروخانه‌های تخصصی متعلق به خود دانشگاه علوم‌پزشکی نیز داروهای عمومی را به فروش می‌رسانند، ولی می‌گویند داروخانه هلال‌احمر تنها در یک حوزه خاص فعالیت کند؟ 
عطایی منصوری می‌افزاید: طبق اساسنامه هلال‌احمر، این‌جمعیت می‌تواند به حوزه دارو ورود و به مردم خدمت‌رسانی کند. این اساسنامه به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است. بی شک راه‌اندازی یک داروخانه تخصصی برای کمک به بیماران خاص، در کنار تمامی مشکلاتی که برای این قشر وجود دارد، کمک بزرگی به این افراد است. حال که مسئولان علوم پزشکی و هلال احمر از مشکلات و مسائل گفته‌اند، مردم هم امیدوارند این طلسم بشکند و داروخانه هلال احمر راه‌اندازی شود تا بیماران خاص برای تامین برخی از داروهای خاص مجبور به رفتن به شهرهای دیگر نباشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید