• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43704
+
-

بهار منطقه ویژه اقتصادی سلماس در 98

فرماندار سلماس: منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان از سال آینده به عنوان پایلوت اقتصادی آذربایجان غربی عمل خواهد کرد

گزارش
بهار منطقه ویژه اقتصادی سلماس در 98

هادی پناهی|  ارومیه – خبرنگار :

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلماس در سال 80 از سوی هیات وزیران وقت و در سال 88 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید. از آن زمان تاکنون نزدیک به یک دهه است که مردم سلماس در انتظار رونق اقتصادی در این منطقه هستند. اما تاکنون جز وعده چیزی برای سلماس عایدی نداشته است. تغییر مدیریت‌های منطقه ویژه اقتصادی سلماس، باعث شد تا حضور سرمایه‌گذاران در این منطقه تاکنون محقق نشود. 

هر چند «مرتضی اصغری» فرماندار سلماس معتقد است در بهار سال آینده با حضور یک سرمایه‌گذار بین‌المللی کارهای اجرایی در این منطقه آغاز خواهد شد. البته نکته مثبت گذشتن این همه سال را هم می‌توان فراهم شدن زیرساخت‌های لازم مانند برق، آب و گاز در این منطقه دانست. 


تغییر پی‌درپی مدیریت‌ها

نماینده سلماس در مجلس با انتقاد از کم‌کاری‌های صورت‌گرفته در این پروژه می‌گوید: در ابتدا منطقه ویژه اقتصادی سلماس در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی قرار گرفته بود که بعدها بعد از پیش آمدن مشکلات عدیده، مدیریت آن به سازمان همیاری شهرداری‌ها و سپس شهرداری سلماس واگذار شد. 

«شهروز برزگر» تغییرات متعدد مدیریتی را یکی از مشکلات این منطقه ویژه اقتصادی عنوان می‌کند و می‌افزاید: سپردن فرمان مدیریتی این پروژه به ارگان‌هایی که بعضا خود با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کردند کار را با تاخیر رو‌به‌رو کرد و بعد از سال‌ها زمان‌کُشی مصوبه دولت برای اداره مناطق ویژه اقتصادی به بخش خصوصی فاز اجرایی این منطقه وارد مرحله‌ تازه‌ای شد. 

به گفته برزگر، نزدیک بودن راه‌آهن بین‌المللی ایران و اروپا، وجود شبکه گازرسانی، نزدیکی با مرز و در کنار جاده بین‌المللی بودن از مزایای کم‌نظیر منطقه ویژه اقتصادی سلماس است. 


حضور سرمایه‌گذار بین‌المللی

فرماندار سلماس در گفت‌وگو با همشهری درباره تغییر چندباره مدیریت منطقه ویژه اقتصادی سلماس و آخرین اقدامات برای توسعه این منطقه عنوان می‌کند: منطقه ویژه اقتصادی سلماس در سال 80 در هیات دولت مصوب و سپس در سال 88 با تصویب مجلس وارد فاز اجرایی شد. اما از آن زمان اشکالات زیادی در روند کار وجود داشت. برای رفع آنها، تدوین طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سلماس و ارجاع به شورای عالی سرمایه‌گذاری مناطق ویژه کشور برای تصویب در شورای عالی سرمایه‌گذاری انجام شده است. همچنین عقد قرارداد بین شرکت برق آذربایجان غربی و منطقه ویژه اقتصادی سلماس برای تامین برق منطقه ویژه اقتصادی به مبلغ 35 میلیارد ریال و نقشه‌برداری منطقه ویژه برای تدقیق محل تیرگذاری تیرهای برق اجرایی شده است. 

«مرتضی اصغری» می‌افزاید: برای حل مشکل تخصیص آب با شناسایی پیمانکار مناسب دارای صلاحیت، حفر چاه تامین آب شرب منطقه ویژه اقتصادی انجام و برنامه‌ریزی برای حضور ناظر عالی گمرکات استان آذربایجان غربی برای جانمایی و احداث ساختمان گمرک منطقه ویژه اقتصادی اجرایی شده است. همچنین دیوارکشی و فنس‌کشی منطقه ویژه اقتصادی به مقدار 50 هکتار تکمیل شده است.  این مسئول با اشاره به این‌که با توجه به ابلاغ دولت بخش خصوصی باید مدیریت مناطق ویژه را در اختیار داشته باشد، اظهار می‌کند: با یک شرکت بزرگ بین‌المللی مذاکراتی انجام داده‌ایم و توافقات اولیه با مسئولان استانی انجام شده است. اهلیت این سرمایه‌گذار درحال بررسی در سازمان مناطق آزاد ویژه کشور است و به امید خدا در بهار سال 98 این اتفاق مبارک عملیاتی خواهد شد.

فرماندار سلماس درباره این‌که گفته می‌شود ترکیه تمایل چندانی برای بازگشایی مرز کوزه‌رش ندارد و بدون بازگشایی این مرز، آینده روشنی برای منطقه اقتصادی سلماس نیز نمی‌توان متصور بود، بیان می‌کند: این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد و مذاکرات با کشور ترکیه همچنان ادامه دارد. در اواسط سال 98 خبرهای خوشی درباره بازگشایی مرز کوزه‌رش سلماس شنیده خواهد شد. همچنین منطقه ویژه اقتصادی سلماس به عنوان پایلوت اقتصادی شهرستان و آذربایجان غربی عمل خواهد کرد و با تمام توان، اهداف پیش‌بینی‌شده اجرایی می‌شود.


تامین زیرساخت‌ها

اصغری درباره این‌که چرا با وجود وعده‌های داده‌شده منطقه ویژه اقتصادی سلماس هنوز دستاورد ملموسی نداشته است، اظهار می‌کند: تامین منابع مالی برای فراهم کردن زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی یکی از عمده‌ترین مشکلات منطقه ویژه اقتصادی در سال‌های گذشته بوده است. این موضوع با پیگیری‌های صورت‌گرفته و تخصیص منابع مالی در سال 97 و اجرای قسمت عمده‌‌ای از زیرساخت‌های مورد نیاز (تدوین طرح جامع، تسطیح محوطه، تامین آب، برق، گاز، دیوار و فنس‌‌کشی محوطه) به اتمام رسیده است. 

این مسئول تاکید می‌کند: امیدواریم با برنامه‌‌ریزی صورت‌گرفته در آینده هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای احداث ساختمان گمرک و حضور سرمایه‌گذار انجام شود.  وی درباره شرایط زیرساخت‌های این منطقه هم می‌گوید: آب منطقه ویژه اقتصادی در 2 فاز آب صنعتی و آب شرب با حفر چاه تامین شده است. برای تامین برق منطقه ویژه اقتصادی برابر میزان مصرف تعیین‌شده در طرح جامع تامین برق منطقه ویژه اقتصادی با شرکت برق با مبلغ 35 میلیارد ریال عقد قرارداد شده و در حال تیرک‌گذاری است.
فرماندار سلماس ادامه می‌دهد: با توجه به عبور خط لوله انتقال گاز از کنار زمین منطقه ویژه اقتصادی هیچ مشکلی در تامین گاز این منطقه وجود ندارد و قرارداد گاز به مبلغ 17 میلیارد ریال به محض تامین اعتبار، عقد و اجرایی خواهد شد.


ظرفیت پیشرفت و توسعه در سلماس 

شهرستان سلماس از ظرفیت پیشرفت و توسعه زیادی برخوردار است، اما طی‌ سال‌های اخیر ظرفیت‌های این منطقه با وجود دارا بودن منطقه ویژه اقتصادی چندان مورد استفاده قرار نگرفته است. منطقه ویژه اقتصادی سلماس از ویژگی‌های خوبی برخوردار بوده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نزدیک بودن راه‌آهن بین‌‌المللی ایران و اروپا، شبکه گازرسانی، نزدیکی با مرز و در کنار جاده بین‌المللی بودن آن اشاره کرد.

با توجه به وضعیت اقتصادی، راه‌اندازی این منطقه ویژه اقتصادی سلماس، فضای کسب و کار را برای مردم این شهرستان فراهم می‌کند و موجب رونق اقتصادی می‌شود. مردم سلماس باید از ظرفیت این منطقه بهره‌مند شوند، زیرا سلماس در یکی از مناطق مهم و خاص کشور قرار دارد و می‌تواند بخشی از نیازهای اساسی کشور را از طریق مرزها و حمل‌و‌نقل بین‌المللی‌ خود فراهم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید