• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43234
+
-

کیم: تحریم‌ها بماند تغییر مسیر می‌دهیم

آسیا
کیم: تحریم‌ها بماند تغییر مسیر می‌دهیم


کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی تأکید کرد که به خلع سلاح هسته‌ای پایبند است اما اگر آمریکا اقدامات متقابل انجام ندهد و تحریم‌ها را برندارد، مجبور به گرفتن تصمیم‌های جایگزین خواهد بود.

به گزارش الجزیره، ‌رهبر کره‌شمالی در نطق 30دقیقه‌ای خود که توسط تلویزیون دولتی کره‌شمالی پخش شد گفت که اگر آمریکا اقدامات متقابل انجام دهد سرعت خلع سلاح هسته‌ای بیشتر خواهد شد. او با این حال درباره شرایط بدتر هم هشدار داد و گفت: «اگر آمریکا در محاسبه صبر ملت ما اشتباه کند و یا بخواهد چیزی را به زور به ما تحمیل کند و تحریم‌ها را ادامه دهد و برخلاف وعده‌ای که در مقابل دنیا به ما داده به ما فشار وارد کند، کره‌شمالی گزینه‌ای نخواهد داشت مگر به‌دنبال راه دیگری برای محافظت از حاکمیت خود باشد.»

کیم درباره ملاقات خود با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در انتهای بهار در سنگاپور، این نشست را «ملاقات مثمرثمری» که در آن «ایده‌هایی سازنده رد و بدل شد» خواند. دو طرف در این نشست تاریخی که نخستین ملاقات رهبران دو کشور به شمار می‌رفت، توافقنامه‌ای کوتاه و مبهم درباره خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره‌شمالی امضا کردند. از آن زمان، پیونگ‌یانگ برخی فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کرده اما مذاکرات برای پیشبرد آن توافق، عملا متوقف شده است.»

کیم در سخنرانی خود تأکید کرد که حاضر است یک‌بار دیگر با ترامپ ملاقات کند؛ «من آماده‌ام که دوباره در هر زمانی با رئیس‌جمهور آمریکا بنشینم (و مذاکره کنم) و با کمال میل تلاش خواهم کرد تا به نتیجه‌ای برسیم که مورد استقبال جامعه جهانی قرار گیرد.

سخنرانی سال نو کیم در ژانویه سال پیش، به یک رویداد تاریخی منجر شد؛ او در آن سخنرانی از حضور کاروانی از کشورش در المپیک زمستانی در کره‌جنوبی خبر داد که در نهایت باعث گرم شدن روابط دو همسایه شد. این دیپلماسی در نهایت به چند ملاقات تاریخی بین او و مون جائه این رئیس‌جمهور کره‌جنوبی منجر شد.

کیم در سخنرانی امسال خود، حدود 20دقیقه درباره اقتصاد کشورش صحبت کرد و گفت که توسعه شرایط زندگی مردم کشورش و همینطور مقابله با کمبود انرژی، اولویت‌های اصلی او بوده‌اند.
او همچنین از کره‌جنوبی درخواست کرد از انجام مانورهای نظامی با «قدرت‌های خارجی» خودداری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید