• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43231
+
-

خط و نشان مکرون برای جلیقه‌زردها

رئیس‌جمهور فرانسه در نطق سال نو به معترضان هشدار داد و گفت که تحت هر شرایطی نظم در کشورش برقرار خواهد شد

اروپا
خط و نشان مکرون برای جلیقه‌زردها


امانــــوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، در سخنرانی خود به مناسبت سال نو، به معترضان فرانسوی هشدار داد که واقعیت‌ها را بپذیرند و در راه اتحاد قدم بردارند.

به گزارش سی‌ان‌ان، مکرون که در کاخ الیزه صحبت می‌کرد، ‌گفت که از خشم معترضان فرانسوی که به جلیقه‌زردها مشهور هستند برای سال جدید درس خواهد گرفت. مکرون با این حال در همین سخنرانی، وعده داد که نظم را تحت هر شرایطی برقرار خواهد کرد و «سخنگویان خودخوانده یک توطئه نفرت‌انگیز» را محکوم کرد. اشاره او به جلیقه‌زردهای فرانسوی است که در هفته‌های اخیر، فرانسه و به‌خصوص پاریس را به آشوب کشاندند. در اعتراض‌های این افراد به گران شدن قیمت سوخت، 10نفر کشته و 1400نفر مجروح شدند.

او در عین حال گفت که خشم موجود در اعتراض‌ها نشان‌دهنده این بود که فرانسه «استعفا» نداده است و می‌خواهد که «آینده بهتری بسازد».

مکرون همچنین بدون اشاره مستقیم به جلیقه‌زردها، عناصر بنیادگرایی که می‌خواهند «به نام مردم» صحبت کنند را محکوم کرد.

مکرون گفت: «در واقع آنها سخنگویان یک توطئه نفرت‌انگیز هستند و سیاستمداران منتخب مردم، نیروهای امنیتی، ‌روزنامه‌نگارها، یهودیان، خارجی‌ها و همجنسگرایان را هدف قرار داده‌اند. این کار آنها، نفی فرانسه است.»

او همچنین از شهروندان فرانسوی خواست تا درباره اخبار جعلی (فیک نیوز) آگاه باشند و از آنها خواست فراموش نکنند که نمی‌شود با دروغ چیزی ساخت. مکرون گفت که مردم باید به یکدیگر احترام بگذارند و از نسل‌هایی که برای آزادی امروز فرانسه جنگیده‌اند درس بگیرند؛ «ما به این خاطر در این کشور آزاد هستیم که نسل‌های قبل از ما برای اینکه از دیکتاتوری و استبداد رنج نبرند مبارزه کرده‌اند و جنگیده‌اند و (حفظ) این آزادی به نظم نیاز دارد؛ به این نیاز دارد که ما به یکدیگر و نظراتمان احترام بگذاریم.»

 مکرون همچنین گفت که دولت به انجام اصلاحاتش ادامه دهد. او گفت برای اینکه اوضاع به مسیر درست برگردد، «مؤسسه‌ها باید به تکامل خود ادامه دهند». مکرون گفت: «در سال‌های اخیر، ما انکار پر سر و صدای واقعیت را در پیش گرفته‌ایم. ما نمی‌توانیم کمتر کار کنیم، بیشتر درآمد داشته باشیم، مالیات‌ها را کم کنیم و خرج‌مان را افزایش دهیم.»

مکرون البته در همین صحبت‌ها اعتراف کرد که باید کارهای بیشتری انجام شود تا برخی شهروندان اینطور احساس کنند که ارزش بیشتری برای آنها قائل شده است. همزمان با پخش تلویزیونی سخنرانی رئیس‌جمهور فرانسه، گزارش‌هایی درباره تجمع احتمالی جلیقه‌زردها در بخش‌هایی از فرانسه منتشر شد. این گزارش‌ها، به‌خصوص به تجمع جلیقه‌زردها در خیابان شانز‌لیزه اشاره می‌کرد اما بعدا گزارشی از تجمع اعتراضی منتشر نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید