• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43152
+
-

بودجه 98 البرز عمرانی بسته ‌‌شد

سهم البرز از بودجه 98 و برنامه‌ریزی‌ مسئولان برای اختصاص آن به بخش‌‌‌های مختلف تشریح شده است

بودجه
بودجه 98 البرز عمرانی بسته ‌‌شد

زهرا اشرف‌زاده|   البرز-خبرنگار: 


دولت برای سال آینده از محل درآمدهای استانی، اختصاصی و بودجه عمومی کشور بالغ بر 14072 میلیارد تومان برای دخل و خرج جاری استان‌ها و 12423 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی استان‌ها پیش‌بینی کرده است و هر کدام از استان‌ها بر اساس نیازها و طرح‌هایی که داشتند، سهمی از این بودجه برده‌اند، اما در این میان سهم البرز از بودجه سال 98 چه قدر است؟ در سال ۹۷ اعتبارات البرز بیش از 13300 میلیارد ریال اعلام شده بود که از این میزان ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبارت هزینه‌ای و مابقی عمرانی بود، اما در بودجه 98 این اعتبار 18 درصد افزایش داشته است و به البرز 255 میلیارد ریال اعتبارات هزینه‌ای و 304 میلیارد ریال اعتبارات عمرانی اختصاص یافته است.


کمک به حفظ قدرت خرید در بودجه 98 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی البرز با بیان این‌که نسبت به سال گذشته تغییر زیادی در بودجه امسال صورت نگرفته است، می‌گوید: مبانی بودجه‌ای در سال 98 در مقایسه با سال 97 خیلی متحول نشده است، به‌طوری‌که در استان‌ها حقوق و دستمزد 20 درصد افزایش یافته و اضافه کار و سایر مبانی بودجه‌ای بدون افزایش بوده است.

«زهرا عربشاهی» می‌افزاید: کمک حداکثری به حفظ قدرت خرید حقوق‌بگیران و اهمیت‌بخشی به تعادل و توازن منطقه‌ای در بودجه سال آینده به صورت ویژه مدنظر قرار گرفته شده است.وی با اشاره به سهم البرز در برخی حوزه‌ها می‌گوید: برای سال آینده بودجه تملک و اعتبار در استان‌ها 8/8 درصد رشد داشته و این رشد اعتبار در البرز 10 درصد بوده است.

در واقع می‌توان گفت اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان از 3612 میلیارد ریال در سال 97 به 3974 میلیارد ریال در سال آینده افزایش یافته است یا اعتبار طرح‌های ورزشی و امور جوانان از 129 میلیارد ریال در سال 96 با 23 درصد رشد به 159 میلیارد ریال در سال 97 افزایش یافته است. همچنین در لایحه بودجه سال 98 با توجه به نیازهای فزاینده البرز به تکمیل فضاهای ورزشی این مبلغ به 268 میلیارد ریال رسیده، یعنی 6/68 درصد نسبت به سال 97 افزایش یافته است.عربشاهی اضافه می‌کند: موارد بالا اتفاق خوبی است و نشان می‌دهد نسبت به کل کشور سهم اعتبارات استان نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش کمی هم داشته است.


موارد موثر در سهم بودجه استان‌ها

عربشاهی در مورد بودجه تخصیص داده‌شده به البرز و دیدگاه‌هایی که نسبت به متوازن نبودن بودجه و شرایط البرز وجود دارد، می‌گوید: در تدوین بودجه نیاز  دستگاه‌های مختلف به صورت جداگانه تعیین نمی‌شود، بلکه با بررسی منابع و مصارف بودجه در کل کشور، سهم هر استان با توجه به شاخص‌های مختلف توسعه‌یافتگی و طرح‌های در دست اجرا تعیین می‌شود تا بر اساس آن با مدیریت و به حداکثر رساندن منابع، مصارف را هماهنگ و برنامه‌‌ریزی کنیم. 
عربشاهی با اشاره به موارد موثر در تعیین اعتبارات استان‌ها ادامه می‌دهد: استان‌ها با توجه به طرح آمایش و طرح‌های توسعه‌ای خود اعتبار مورد نیاز را ارائه و سازمان برنامه ‌و بودجه برای تخصیص بودجه به وضعیت سال گذشته استناد کرده و بودجه استان‌ها را رشد داده است. همچنین اعتبارات هزینه‌ای هر استان با توجه به تعداد کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی مشخص می‌شود و استان‌هایی با وسعت و تعداد کارمندان بیشتر، بودجه بیشتری به خود اختصاص
 می‌دهد.


سهم طرح‌های عمرانی

عربشاهی درباره اولویت‌بندی دستگاه‌ها برای تخصیص بودجه، می‌گوید: برای 26‌ دستگاه اجرایی استان اعتبارات هزینه‌ای از محل اعتبارات استان پرداخت می‌شود و بقیه دستگاه‌های اجرایی از محل اعتبارات ملی هزینه می‌شوند و در بودجه هر استان اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی پیش‌بینی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی البرز با اشاره به طرح‌های ملی و بزرگ استان مانند اتوبان همت، جاده طالقان به هشتگرد، قطار شهری هشتگرد، کمربندی جنوبی از چرمشهر به آبیک، اضافه می‌کند: برخی از طرح‌های استان مانند موارد مذکور از اعتبارات کلی استفاده می‌کنند و اعتبارات آن از سازمان اعتبارات بودجه‌ای تامین می‌شود. این موارد غالبا طرح‌های بزرگی هستند که بین دو استان مشترکند یا به لحاظ مبلغ و اهمیت در مرتبه ویژه‌ای قرار دارند. عربشاهی می‌افزاید: بر مبنای قانون امکانات کشور، شهرستان‌های محروم‌تر اعتبارات خوبی دریافت می‌کنند و در بودجه سالانه نیز این موضوع دیده شده است، ولی از آنجا که این اعتبارات از محل اعتبارات ردیف متفرقه تامین می‌شود، تخصیص آنها به شرط وصول درآمدهای دولت به طور کامل است و در سال‌های گذشته از میزان بالایی برخوردار نبوده است. 


مهاجرپذیری استان

عربشاهی در پاسخ به نقش مهاجرپذیری البرز در میزان تخصیص بودجه می‌گوید: راه‌حل مشکل مهاجرت و تبعات آن افزایش بودجه نیست، چراکه با این کار مهاجرت بیشتر می‌شود. پدیده مهاجرت دیدگاه ملی و آمایشی می‌خواهد و در پهنه سرزمین باید مواردی مانند منابع آبی، زیستی و ... در نظر گرفته شود و با تامین امکانات و شرایط در شهرهای دیگر از ایجاد زمینه‌های بروز و تشدید مهاجرت جلوگیری کرد. 


ضرورت همیاری دستگاه‌های اجرایی

عربشاهی با اشاره به تازه تاسیس بودن استان ادامه می‌دهد: البرز نیازمند این است که هزینه‌های تاسیس و راه‌اندازی برای استان داده شود که متاسفانه از سال 90 تاکنون البرز این هزینه‌های پایه را دریافت نکرده است، در‌حالی‌که ضرورت دارد همه ادارات از فضا، ساختمان و شرایط مناسب استانی برخوردار باشند و این امر نیازمند عزم و همت ملی است.

وی با تاکید بر صرفه‌جویی دستگاه‌ها در هزینه می‌گوید: باید هزینه‌ها و بودجه‌ها در شرایط فعلی از سوی دستگاه‌های اجرایی به گونه‌ای مدیریت شود که بالاترین بهره‌برداری و بازدهی را داشته باشیم. همچنین با شرایط به وجود آمده باید مدیریت مصرف و هزینه کرد و اگر دستگاه‌های اجرایی فعالیت خود را منوط به داشتن پول کنند به توسعه دست نخواهیم یافت.


توسعه راه‌ها، اولویت البرز در بودجه‌بندی

استاندار البرز با بیان این‌که در نظام بودجه‌بندی استان در سال 98 توسعه راه‌ها جزو اولویت‌های البرز است، می‌گوید: تعریض 15 کیلومتر آزادراه تهران-کرج-قزوین اکنون در دستور کار استان و مد نظر است. این تدبیری موقت برای گره‌گشایی از ترافیک ورودی البرز است که اعتبار اولیه برای این پروژه حدود 22 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

«عزیزالله شهبازی» می‌افزاید: همچنین مهم‌ترین بخش در طرح تعریض آزادراه از گرمدره به فردیس به طول 5 کیلومتر است که بر اساس تعهد پیمانکار این امر 18 ماه زمان نیاز دارد، ولی در صورت تامین منابع مالی این زمان کاهش می‌یابد.
وی ادامه می‌دهد: البرز بار تردد 12 استان کشور در شرق، غرب، شمال و شمال غربی را بر دوش دارد؛ از این رو طبق برآوردها حدود 20 درصد بار ترافیک کشور در این محدوده اندک است. به همین دلیل لازم است اعتبارات و بودجه لازم تخصیص داده شود تا طرح‌های ملی و استانی به پایان برسد و گره‌ای از معضل ترافیک استان برداشته شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :