• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42931
+
-

خاطرات ۱۸، امیدهای ۱۹

سال۲۰۱۸ امروز به پایان می‌رسد. با همه اتفاق‌های مهم دانش و فناوری در ۲۰۱۸ حالا خیلی‌ها چشم امید به ۲۰۱۹ دوخته‌اند

سال ۲۰۱۸ مانند سال‌های دیگر پر از رونمایی‌ها و کشفیات جدید بود. اما بخشی از آنها بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند و گروهی هم جنجالی شدند. در ۲۰۱۹ هم پیش‌بینی‌های زیادی درباره فناوری و علم وجود دارد. این گلچین همشهری از اتفاقات مهم دانش و فناوری در ۲۰۱۸ و پیش‌بینی از آینده این حوزه در سال جدید میلادی است؛ پیش‌بینی‌هایی که پر از بیم و امید برای سال جدید است.

تحول گردشگری فضایی


در سال2018، ریچارد برانسون یک گام برای همه‌گیرتر شدن  ایده گردشگری فضایی برداشت. او پیشنهادی را که سال‌ها پیش برای رونق گردشگری فضایی مطرح کرده بود عملی کرد. ایده‌اش این بود که گردشگران بتوانند با استفاده از یک فضاپیما گردش کنند.در این سال، اولین پرواز آزمایشی این موشک  در ارتفاع 80کیلومتری سطح زمین انجام شد. 

رقابت تریلیون دلاری


مایکروسافت که نزدیک به 2دهه گوی رقابت را کم‌وبیش به دیگران واگذار کرده بود، سال2018 به گران‌ترین شرکت جهان تبدیل شد. در همین سال، ارزش برند اپل به یک تریلیون دلار (هزارمیلیارد دلار) ‌رسید. مدت کوتاهی بعد از آن، ارزش شرکت خرده‌فروشی آمازون نیز از مرز یک‌تریلیون دلار عبور کرد. ارزش این 2شرکت بعدتر روند نزولی داشت. 


وداع غم‌انگیز با کپلر

کپلر یکی از مهم‌ترین فضاپیماهای ناسا به دلیل اتمام سوخت بازنشسته شد. پیدا کردن 2818سیاره فراخورشیدی این فضاپیما پس از 9سال ارسال بی‌وقفه داده‌ها به زمین بخشی از مأموریت این فضاپیمای تاریخی است. گوگل و ناسا پیش‌تر اعلام کرده بودند، با استفاده از نرم‌افزارهایی مبتنی بر هوش مصنوعی داده‌های این سیاره را بررسی خواهند کرد.


  اولین نوزادان  با تغییر ژن


دکتر «جیانکوی‌ هه» با استفاده از فناوری کریسپر برای اولین‌بار توانست نوزادان دوقلویی را به دنیا بیاورد که در مقابل ویروس «اچ‌‌آی‌وی» مقاوم هستند. این آزمایش البته در نهایت باعث دردسر پزشک چینی شد و دولت چین برای جلوگیری از ادامه تحقیقاتش او را در بازداشت خانگی نگه داشت. 



تولد نوزاد از رحم اهدایی مرده


برای اولین‌بار در تاریخ بشر، نوزادی از یک رحم پیوندی فرد اهداکننده مرده به دنیا آمد. موفقیت‌آمیز بودن این پیوند و زنده ماندن نوزاد به‌جز اینکه می‌تواند به داشتن فرزند توسط زوج‌های نابارور کمک کند، اطلاعات جدیدی درباره روند زایمان در اختیار پزشکان گذاشته است.


 ترکیدن حباب بیت‌کوین



بیت‌کوین یکی از عجیب‌ترین سال‌هایش را پشت سر گذاشت. پس از آنکه ارزش آن تا 19500دلار هم رسید ارزش این رمزارز مشهور بیشتر از 80درصد کاهش پیدا کرد. این رمزارز براساس فناوری «بلاک‌چین» کار می‌کند .سال۲۰۱۸ یک‌سال پرنوسان برای بلاک‌چین و رمزارز بوده است. 

پرتاب اولین موشک بازیافتی



دراین سال  ایلان ماسک پروژه جسورانه و عجیبی را کلید زد؛ استفاده از موشک‌های دست‌دوم برای سفرهای فضایی. او استدلال می‌کرد اجرای موفقیت‌آمیز «فالکون هوی» می‌تواند سفرهای طولانی بشر در آینده نه‌چندان دور را امکان‌پذیر کند. هدف اصلی او رسیدن به مریخ است.


لمس خورشید  



کاوشگر پارکر برای فرستادن عکس‌هایی از تاج خورشید (یکی از گرم‌ترین بخش‌های آن) مأموریت داشت؛ منطقه‌ای که حدودا هزاردرجه سانتیگراد دما دارد. پارکر به فاصله حدود 6میلیون کیلومتری خورشید رسیده که 7برابر از رکورد قبلی نزدیک‌تر است. پارکر به حفاظ‌های خاصی برای جلوگیری از سوختن مجهز بود.

رسوایی‌های حریم خصوصی


رسوایی فیسبوک در حوزه حریم شخصی کاربرانش یکی از مهم‌ترین خبرهای سال گذشته میلادی بود. گوگل هم بحران مشابهی داشت و این پرونده‌‌ها باعث فراخوانی مدیرعامل‌های این غول‌ها به کنگره شد. تصویب قانون GDPR یا مقررات حفاظت از داده‌های عمومی در اروپا نیز در همان روزها تصویب شد. 


اولین پروژه بررسی هسته مریخ


کاوشگر اینسایت برای اولین‌بار با مأموریت خاص «بررسی ساختار درونی مریخ» به این سیاره پرتاب شد.  اینسایت قرار است به دانشمندان کمک کند که درباره چگونگی تشکیل و تکامل سیاره‌های سنگینی اطلاعات تازه‌ای به‌دست بیاورند. فعلا برخی از ابزارهای اینسایت باز شده اما تا ارسال داده‌های مهم هنوز راه باقی است.


غوغای تاشوها




نمایشگرهای تاشو یکی از مهم‌ترین حوزه‌های رقابت شرکت‌های فناوری در ۲۰۱۹ خواهند بود. هر چند سامسونگ در ۲۰۱۸ از گوشی Infinity Flex خود رونمایی کرد اما همه شرکت‌ها در رقابت برای استفاده از این فناوری هستند. مایکروسافت هم مدت‌هاست در تلاش برای ساخت گجت خاص خود است که با نمایشگر تاشو می‌تواند موبایل، تبلت و لپ‌تاپ باشد.

تجسم Her با هوش مصنوعی 



فیلم‌های علمی-تخیلی مثل Her هر روز به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود و احتمالا در ۲۰۱۹ بیشتر آدم‌هایی را می‌بینید که به‌نظر می‌رسد با خودشان حرف می‌زنند. سال گذشته گوگل نشان داد که این دستیارهای جدید حتی می‌توانند با رستوران تماس بگیرند و مکالمه‌ای کاملا مشابه یک انسان داشته باشند. 


بلاک‌چین در همه جا


 در ۲۰۱۹ انتظار اوج‌گیری بیشتر بلاک‌چین را داشته باشید. بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی پایگاه داده توزیع‌شده یا به‌عبارت ساده‌تر غیرمتمرکز است که بر پایه اجماع شکل می‌گیرد.  این فناوری به‌ویژه در حوزه ارزهای مجازی آن قدر پرکاربرد خواهد بود که برخی نشریات، سال ۲۰۱۹ را سال بلاک‌چین نامگذاری کرده‌اند.


عادی‌شدن خودران‌ها 


شاید در بسیاری از کشورها هنوز هم خودروهای بدون راننده یا به‌صورت دقیق‌تر خودران عجیب به‌نظر برسند اما پیش‌بینی این است که در ۲۰۱۹ چشم ما به این فناوری ازجمله در حمل‌ونقل عمومی عادت خواهد کرد. مناطق پرجمعیتی مانند ایالت کالیفرنیا قصد دارند در سال جدید میلادی به‌صورت آزمایشی اتوبوس‌های بدون راننده به‌کار بگیرند.


گجت‌های جدانشدنی سلامت




شاید در سال قبل اپل با فناوری گرفتن نوار قلبی با ساعت جدیدش خیلی‌ها را ذوق زده کرد اما گجت‌های مرتبط با سلامتی در ۲۰۱۹ هر روز بیشتر می‌شوند. رقابت بسیار نزدیکی میان شرکت‌های این حوزه ازجمله برای بیماری فراگیری مانند دیابت وجود دارد. در سال جدید گجت‌های جدیدی به‌ویژه برای کنترل لحظه‌ای قند و فشار خون به بازار می‌آید.​​​​​​​

خیزش 5G

در ۲۰۱۹ همه منتظر تجهیزات با قابلیت پشتیبانی نسل ۵ شبکه موبایل یا همان 5G هستند و در نهایت این شبکه جدید عملیاتی خواهد شد. 5G می‌تواند سرعت دانلود اینترنت موبایل را حتی تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه برساند.  ولی از گوشی‌های ۲ هزار دلاری در ۲۰۱۹ تعجب نکنید چون تجهیزات جدید گرانقیمت خواهند بود.


زندگی واقعیت مجازی



شاید زمانی هدست‌های واقعیت مجازی به‌نظر برخی فقط وسیله‌ای برای سرگرمی به‌نظر می‌رسید اما حالا از پزشکی گرفته تا خلبانی واقعیت مجازی حرف اول و آخر را می‌زند. در ۲۰۱۹ فیس‌بوک بالاخره می‌خواهد از هدست واقعیت مجازی خود یعنی Oculus Quest رونمایی کند.


ایده‌های انقلابی حمل‌ونقل


همین چند وقت پیش بود که رونمایی از تونل ضد‌‌‌ترافیک «بورینگ» به‌عنوان یکی از روش‌های خلاقانه حمل‌ونقل آینده مورد توجه قرار گرفت. در ۲۰۱۹ تونل‌های زیرزمینی برای حرکت با سرعت بالا ازجمله با استفاده از واگن یا خودروی شخصی فراگیرتر خواهند شد. 

روبات‌هایی عین آدم



در ۲۰۱۸ روبات‌های بسیاری شگفتی‌ساز شدند. سوفیا روبات انسان‌نمایی بود که با برگزاری نشست خبری و گرفتن شهروندی افتخاری خبرساز شد. از سوی دیگر روبات‌های شرکت بوستون داینامیک جنجالی شدند. در ۲۰۱۹ روبات‌ها بیشتر از گذشته شبیه ما آدم‌ها خواهند شد. آن قدر که شاید به‌نظر خیلی‌ها برخورد با آنها ترسناک باشد.

چالش پهپادها


 در ۲۰۱۹ پیش‌بینی می‌شود که استفاده تجاری از پهپادها گسترده شود و بسیاری از شرکت‌ها ازجمله آمازون مثلا از آنها برای رساندن محموله‌هایشان استفاده کنند. تجربه بحران پهپادها در دومین فرودگاه بزرگ انگلیس باعث تعطیلی آن شد اما احتمالا قانونگذاری‌های سخت‌تر درباره مقررات پرواز و استفاده از آنها را در کشورهای مختلف به‌دنبال خواهد داشت.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید