• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42867
+
-

یک میلیون خودرو در فهرست انتظار تحویل

وزیر صنعت: خودروسازان باید 80درصد تولید را به تعهدات تحویل یک میلیون خودرو پیش فروش شده به مشتریان تخصیص دهند

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل از 2هفته پیش عملا با قیمت‌گذاری برخی محصولات خارج از شمول قیمت‌گذاری ایران خودرو و سایپا آغاز شده، حالا وزیر صنعت‌ می‌گوید خودروسازان داخلی تاکنون یک میلیون خودرو را پیش‌فروش کرده‌اند. رضا رحمانی در عین حال تأکید کرده خودروسازها باید 80درصد تولیدات خود را برای عمل به تعهدات پیش‌فروش قبلی خود اختصاص دهند.
دیروز رضا رحمانی با حضور در فراکسیون مستقلین مجلس از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای عمل شرکت‌های خودروسازی به تعهدات خود مبنی بر پیش‌فروش یک میلیون خودرو به مشتریان خبر داده و تأکید کرده به تعهدات شرکت‌های خودروسازی در پیش‌فروش خودرو عینا عمل خواهد شد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وزیر صنعت اعلام کرده از این پس باید ۸۰ درصد تولیدات خودروسازان به اجرای تعهدات معوق اختصاص پیدا کند. به گزارش خانه ملت، او با بیان اینکه خودروسازان باید با فروش اموال مازاد و دریافت تسهیلات از بانک، منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین کنند، افزوده است: اگرچه خودروسازان نیازمند نقدینگی هستند، اما نمی‌توانند با فروش فوری این نیاز را تأمین کنند.

 ابهام در تحویل یک میلیون خودرو 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با همشهری ضمن تحلیل سیاست جدید وزارت صنعت، اعلام کرد: درصورتی که خودروهای ثبت‌نامی با قیمت‌های جدید و نزدیک به حاشیه بازار به مشتریان عرضه شود، قطعا عرضه یک میلیون خودرو پیش‌فروش‌شده به بازار موجب شکست قیمت‌ها خواهد شد. اما درصورتی که برخی از این خودروها با قیمت مصوب قبلی به مشتریان عرضه شود، این امر نه‌تنها به کاهش قیمت‌ها منجر نخواهد شد، بلکه موجب رواج واسطه‌گری در بازار خودرو می‌شود. 
فربد زاوه در عین حال افزود: واقعیت آن است که خودروسازان توانایی تولید یک میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال را ندارند. اگرچه صنعت خودرو ظرفیت تولید یک میلیون و 600هزار دستگاه خودرو را دارد اما در بهترین حالت و درصورتی که مشکلات کنونی تامین قطعات رنو و پژو و بانک کونلون چینی مرتفع شود، تا پایان امسال قادر به تولید 600هزار دستگاه خودرو خواهند بود. با این روند، برای تحویل یک میلیون دستگاه خودرو ثبت‌نامی مشتریان شک و شبهه وجود دارد.

   ریزش هزاران متقاضی پیش خرید خودرو

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اگر شرکت‌های خودروسازی، خودروهای ثبت‌نامی را با قیمت حاشیه بازار به مشتریان تحویل دهند، بسیاری از متقاضیان خودرو از خرید انصراف خواهند داد، گفت: قیمت‌های شناورجدید خودرو موجب کاهش شدید تقاضا خواهد شد زیرا برخی مشتریان واقعی که قبلا با توجه به تمکن مالی خود نسبت به پیش‌خرید خودرو اقدام کرده‌اند، امکان تکمیل وجه خودرو با قیمت‌های نزدیک به حاشیه بازار را ندارند، مضاف بر اینکه دریافت این خودروها با نرخ بازار صرفه اقتصادی لازم را برای آنها نخواهد داشت. او پیش‌بینی کرد: با این روند از یک میلیون متقاضی پیش‌خرید خودرو حداقل 500هزار نفر انصراف خواهند داد و با توجه به‌احتمال تولید و تامین 800هزار دستگاه خودرو در شرکت‌های خودروسازی، این امکان وجود دارد که خودروسازان 500هزار دستگاه خودرو را به متقاضیان باقیمانده پیش‌خریدکنندگان خودرو اختصاص داده و 200تا 300هزار دستگاه خودرو را نیز به شیوه فروش فوری و نقدی به مشتریان عرضه کنند. زاوه تأکید کرد: قطعا تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان براساس مفاد قراردادها با قیمت روز خواهد بود و این ظلمی است که به‌ناچار در حق متقاضیان پیش‌خرید خودرو به‌دلیل کاهش ارزش پول آنها اعمال می‌شود. از سوی دیگر، تحویل این خودروها با قیمت مصوب به معنی پرداخت از جیب همه مردم یا دست‌کم سهامداران خودروسازان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید