• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42870
+
-

فروش 1/7میلیون تن گندم در بورس‌کالا

با فروش 1.7میلیون تن گندم جمعا 12.5درصد از کل گندم تولید شده در ایران از اول امسال تاکنون در بورس کالا فروش رفته است.
به گزارش همشهری، ایران با تولید 13.5میلیون تن گندم دهمین تولید‌کننده گندم در جهان است. در طول سال‌های گذشته دولت با صرف بودجه‌های سنگین و با روش خرید تضمینی سالانه صد‌ها میلیارد تومان صرف خرید گندم از کشاورزان می‌کرد و این مبالغ با تأخیر طولانی به‌حساب کشاورزان واریز می‌شد اما از سال 94با اجرای روش جدیدی در فروش گندم با عنوان فروش تضمینی هم بخشی از بار مالی دولت کم شد و هم مبالغ حاصل از فروش گندم به سرعت به‌حساب کشاورزان واریز شده است. امسال چهارمین سال متوالی است که طرح فروش تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا انجام می‌شود، تحلیلگران فروش تضمینی محصولات کشاورزی را نوعی انقلاب در عرصه تأمین مالی کشاورزی قلمداد می‌کنند.
این طرح هم‌اکنون برای فروش گندم تولید‌شده در 4 استان اردبیل، زنجان، خراسان شمالی و مرکزی انجام می‌شود.در اجرای این طرح معاملات مربوط به محصول هر کشاورز به دو شیوه گواهی سپرده کالایی و عرضه فیزیکی انجام می‌شود و همه محصولات به نام خود کشاورز ثبت می‌شود در عین حال وجوه حاصل از معاملات مستقیما و بدون هیچ واسطه‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌حساب کشاورزان واریز می‌شود.
 براساس مقررات این بازار تسویه معاملات در چند روز کاری انجام و وجوه کشاورزان پرداخت می‌شود.
اجرای سیاست حمایتی به روش قیمت تضمینی، مزایای زیادی برای کشاورزان دارد. نخست اینکه به‌دلیل فروش محصول به مصرف‌کنندگان و یا نهادهای فرآوری و توزیع نیازی به خرید مستقیم محصول توسط دولت نیست و بار مالی دولت به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد؛ زیرا دولت به جای پرداخت کل وجه، صرفا مابه‌التفاوت قیمت تضمینی و قیمت معامله شده در بورس را به کشاورز پرداخت می‌کند. همچنین کشاورزان با ثبت اطلاعات خود در سامانه الکترونیک، وارد رویه اجرایی شده و سطح زیرکشت و برآورد میزان برداشت آنها نیز ثبت و گردآوری می‌شود.
 به این ترتیب اطلاعات دقیق بهره‌برداران و نیز میزان تولید محصول مشخص می‌شود. معاملات محصول نیز در بازاری شفاف انجام شده و آمار معاملات برای تمام نهادهای ناظر و سیاستگذار روزانه در دسترس است و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای هدف‌گذاری پرداخت یارانه به این محصول را تسهیل می‌کند.
تازه‌ترین اطلاعات از اجرای چهارمین سال اجرای طرح فروش تضمینی گندم نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون 1.7میلیون تن گندم به‌صورت فیزیکی و نقد به ارزش 1550میلیارد تومان در بورس کالا فروخته شده و بخشی از معاملات هم به صورت گواهی سپرده انجام شده و متناسب با آن از بار مالی دولت کسر شده است. 


   رشد 9/5درصدی معاملات کشاورزی

اطلاعات جزئی‌تر از معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون محصولاتی مانند جو، شکر، زعفران، خرما، دانه‌های روغنی، روغن خام ، مرغ و جوجه در بورس کالا فروخته شده است که این مقدار نسبت به سال قبل 9.5درصد از نظر ارزش رشد نشان می‌دهد. در این مدت جمعا 2میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 2633میلیارد تومان فروخته شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید