• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42868
+
-

طرح کاهش قیمت لوازم خانگی شکست خورد

اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: رکود بازار، گرانفروشی دولت و مقاومت تولید کنندگان علت کاهش نیافتن 10 درصدی قیمت لوازم خانگی است

بازار
طرح کاهش قیمت لوازم خانگی شکست خورد

با گذشت چند هفته از اعلام طرح کاهش 10‌درصدی قیمت محصولات لوازم خانگی 4‌برند داخلی و 2 برند خارجی ،فعالان صنفی از شکست این طرح به دلیل گرانفروشی مواد اولیه تولید توسط دولت، رکود حاکم بر بازار و مقاومت سایر تولید‌کنندگان در برابر کاهش قیمت‌ها خبر می دهند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی که قبلا در گفت و گو با همشهری از کاهش 10 درصدی قیمت این محصولات توسط 5 برند داخلی و خارجی با عرضه سبدی محصولات خبر داده بود، دیروز از شکست این طرح به دلیل مقاومت تولید کنندگان و شرایط بازار خبر داد و گفت: نظر مردم آن است که با افزایش قیمت ارز و رشد  حدود ۲۰۰ درصدی قیمت کالاها ، کاهش ۱۰‌درصدی قیمت‌ها معنا نداشته و قیمت‌ها باید حداقل 30‌درصد کاهش یابد. محمد طحانپور با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان علی رغم صحبت‌های وزیر صنعت در برابر کاهش قیمت ۱۰ درصدی مقاومت می‌کنند، به میزان گفت: تغییر نگرش تولید کنندگان برای عرضه مدت‌دار محصولات فایده‌ای برای مصرف کنندگان ندارد چرا که بازار لوازم خانگی در رکود به سر می‌برد و مشتریان مگر به ناچار حاضر به خرید این اقلام نیستند.
 او با بیان اینکه اکنون بازار تعمیرکاران لوازم خانگی و فروشندگان اجناس دست دوم پررونق شده است، افزود: یک تا دو برند کاهش 10‌درصدی قیمت‌ها را اعمال کردند که با واکنش تند سایر تولیدکنندگان مواجه شدند. این در حالی است که اگر همین امروز سازمان حمایت برای قیمت‌گذاری لوازم خانگی ورود کند قیمت‌ها باید ۳۰‌درصد کاهش یابد. او  افزود: اگر شرایط به همین شکل پیش رود تولید‌کننده علاوه بر نداشتن قدرت رقابت ،توان تأمین هزینه‌های تولید را نیز نداشته و تولید متوقف می‌شود. طحان‌پور با اعلام اینکه در 7 ماه امسال تولید‌کنندگان بیشترین سود را کرده‌اند، دولت را به دلیل رشد بی رویه قیمت‌ها، عامل گرانفروشی دانست و گفت: اگر وضعیت تولید و بازار به این شکل ادامه یابد مردم با مبلغ درآمد مشخص، توان خرید جنس گران‌شده را ندارند.

قیمت تابع هزینه تمام شده تولید 
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه اکنون ارز مورد نیاز تولید کنندگان لوازم خانگی در سامانه نیما برای تهیه مواد اولیه تولید و قطعات به نرخ بیش از 8 هزار تومان عرضه می‌شود، گفت: با این شرایط افزایش تولید باعث کاهش قیمت‌ها نشده است چرا‌که تولید تابع شرایط تامین مواد اولیه است و افزایش قیمت لوازم‌خانگی در بازار ناشی از افزایش قیمت‌ها توسط تولید‌کنندگان نبوده است. حمید رضا غزنوی افزود: با افزایش قیمت برخی مواد اولیه مانند آلومینیوم و مس که در صنایع تولید لوازم خانگی کاربرد دارد، به‌طور میانگین حدود 200‌درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. همچنین ارز نیمایی ثبات نداشته و رو به گرانی است و با این شرایط کاهش قیمت برای تولیدکننده ممکن نیست. او از رکود توام نظام عرضه و تقاضا در بازار لوازم خانگی خبر داد و افزود: باید برای تامین سرمایه در گردش تولید فکری کرد چرا که اکنون تحریک تقاضای مردم نیز جوابگو نیست. محمد محمدی، عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز با بیان اینکه امسال قیمت لوازم خانگی حدود 300‌درصد به‌طور چراغ‌خاموش افزایش یافته است، گفت: 3‌عامل هزینه سرانه، دستمزد و هزینه مواد اولیه در قیمت لوازم خانگی تأثیرگذار است اما میزان افزایش قیمت محصولات تولید داخل قدرت خرید مردم دربازار را کاهش داده است، این در حالی است که لوازم خانگی خارجی با هزینه حمل‌ونقل، واسطه و تعرفه‌گری، باز هم از  محصولات تولید داخل ارزان‌تر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید