• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42756
+
-

بزرگانی که در 2018 از میان ما رفتند

بزرگانی که در 2018 از میان ما رفتند

در این سال در عرصه کارگردانی بزرگانی نظیر برناردو برتولوچی و میلوش فورمن از بین ما رفتند. برناردو برتولوچی کارگردان مشهور ایتالیایی خالق اثر به یاد ماندنی «آخرین امپراتور» بود که 9جایزه اسکار برایش به ارمغان آورد. میلوش فورمن کارگردان آمریکایی نیز برای فیلم‌های پرنده‌ای از قفس پرید و آمادئوس جایزه اسکار دریافت کرد.
در عرصه نویسندگی فیلیپ راث از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان معاصری بود که از میان ما رفت. نخستین کتاب او خداحافظ کلمبوس و 5 داستان کوتاه که در سال۱۹۵۹ منتشر شد جایزه «کتاب ملی آمریکا برای داستان» را برای او به ارمغان آورد. راث از سال۱۹۷۵ عضو مؤسسه ملی هنر و ادبیات آمریکا بوده‌ است. او همچنین تا سال۱۹۸۹ به‌عنوان ویراستار آثار ادبی با انتشارات پنگوئن همکاری می‌کرد.
«استن لی» نویسنده و خالق آثار مارول (ابر قهرمانی) نیز از دیگر شخصیت‌های مهم هنری بود که در سال2018 از دنیا رفت. او خالق مشهور‌ترین شخصیت‌های ابرقهرمان دنیای مدرن، ازجمله مرد عنکبوتی، مرد آهنی، هالک، مردان ایکس و چهار شگفت‌انگیز بود. استن لی همچنین در تمام فیلم‌هایی که از روی کتاب‌های کمیک او ساخته شده، در نقش‌های بسیار کوتاه بازی کرده‌ بود.
نیل سایمون نیز دیگر چهره فرهنگی بود که در ماه‌های آخر2018 ما را ترک کرد. «نیل سایمون» نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر بود. او همچنین مشهور به سلطان کمدی در سالن‌های تئاتر برادوی بود. سایمون یکی از پرکار‌ترین نمایشنامه‌نویسان آمریکایی بود. او در طول حیات طولانی خود بیش از 40نمایشنامه و حدود 40فیلمنامه به نگارش درآورده بود.
آنتونی بوردین، شخصیت تلویزیونی و متخصص آشپزی که در تلویزیون آشپزی آموزش می‌داد، در 8ژوئن2018 در 61سالگی درگذشت. وی در سال۲۰۰۰ میلادی با انتشار کتاب پرفروش «آشپزخانه سری: ماجراجویی در جهان شکم» به شهرت رسید. او در این کتاب به معرفی غذاها و ترفندهای خاص آشپزی کشورهای مختلف پرداخت.
آرتا فرانکلین خواننده مشهور آمریکایی مشهور به ملکه «سول»، هم در عرصه موسیقی ازجمله بزرگانی بود که در سال2018 دنیای ادب و هنر برایش سوگوار شد. خواننده و ترانه‌سرای معروف سبک‌های موسیقی گاسپل، ریتم‌اندبلوز، موسیقی سول و موسیقی پاپ و از بزرگان تاریخ آواز و موسیقی آمریکا بود.
برت رینولدز از بازیگران مطرح سینمای آمریکا بود که او هم در سال2018 از میان ما رفت. فیلم بازماندگان که نخستین حضور جدی برای رینولدز در عرصه سینما را رقم زده بود، در سال1972 نامزد دریافت جایزه اسکار در 3 رشته شده بود، رینولدز یک‌بار هم در دهه1980 نامزد جایزه اسکار شده بود. او 2بار هم یک‌بار برای بهترین بازیگر مرد و بار دیگر برای بهترین بازیگر مکمل مرد برنده جایزه گلدن گلوب شده بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید