• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42734
+
-

در پیچ وتاب انتخاب

گمانه‌زنی درباره فیلم‌هایی که امسال در جشنواره 97 در بخش مسابقه ملی حاضرند

در پیچ وتاب انتخاب

مسعود میر/روزنامه‌نگار

جلسات کشدار برای نهایی‌شدن فهرست فیلم‌های جشنواره فجر بی‌وقفه ادامه دارد. هیات انتخاب که فهرست 10 فیلم بخش نگاه‌نو را هم درساعات پایانی جمعه شب بارانی تهران و بعد از ساعت‌ها بحث‌و‌جدل در ساختمان موسسه رسانه‌های تصویری نهایی کردند برای جمع‌بندی فهرست فیلم‌های بخش مسابقه اصلی همچنان در تلاش هستند. براساس اخباری که در اختیار همشهری قرار گرفته به احتمال زیاد فهرست نهایی فیلم ها روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. با این حال اما می توان از همین حالا لااقل درباره بعضی فیلم‌ها جدی‌تر فکر کرد، فیلم‌هایی که احتمال پذیرفته شدن‌شان در بخش رقابتی جشنواره بالاست و به قولی شاکله اصلی جشنواره سی‌و‌هفتم را تشکیل می‌دهند. 


یکی از مهمترین فیلم های جشنواره امسال حاصل زحمات کارگردانی است که بعد از وقفه‌ای چهار ساله در خارج از کشور فیلمش را ساخت. علیرضا رئیسیان با «مردی بدون سایه» و البته فهرست بازیگران درجه یک آن می‌تواند یکی از برگ‌های برنده جشنواره سی‌و‌هفتم باشد.  لیلا حاتمی،علی مصفا، فرهاد اصلانی و البته امیرآقایی در کنار کارگردانی که چند تجربه موفق عاشقانه در کارنامه اش دارد می توانند سایه سنگین «مردی بدون سایه» را بر سر جشنواره بیندازند.
 برگ برنده دیگر جشنواره امسال با دل به دریا زدن کارگردان جوان و البته بی نهایت تحسین شده جشنواره سی و چهارم فیلم فجر رابطه‌ای مستقیم دارد. سعید روستایی که با «ابد و یک روز» 9 سیمرغ شکار کرد بعد از مدت‌ها دو دلی برای ساخت فیلم و البته اشتغال به نوشتن فیلمنامه برای دیگر کارگردانان سرانجام «متری شش و نیم» را جلوی دوربین برد. فیلم روستایی با ترکیب پیمان معادی و نوید محمدزاده یک فیلم شهری با تمرکز بر موضوع اعتیاد است و اگر اتفاق خاصی پیش نیاید و تصمیمی عوض نشود بی تردید نمایش فیلم روستایی رکورد استقبال را در ایام جشنواره نشانه خواهد گرفت.
شاید امسال دوباره حال پوراحمد با جشنواره فجر خوب شود. کیومرث خان بعد از آن دو تجربه تلخ در مراسم رونمایی از فیلم «پنجاه قدم آخر» و تحویل گرفته نشدن «کفشهایم کو؟» به کل قید فیلمسازی و البته جشنواره را زده بود اما بالاخره «تیغ و ترمه» را ساخت و حالا خودش معتقد است بسیار به آشتی با مخاطبان و منتقدان امیدوار است. پوراحمد به همشهری می گوید که با اصرار تهیه کننده فیلم(علی قائم مقامی) دو مورد جلوه های ویژه فیلم را هم نهایی کرده و فیلم را به دفتر جشنواره رسانده است.
 فیلم طنز ساخته شده در خارج از کشور که گویی چندوقتی است حسابی در سینمای ایران باب شده هم احتمالا در جشنواره بی‌نماینده نخواهد بود.حامد محمدی بعد از اکسیدان ، «چهار انگشت» را ساخته و فیلم را به دفتر جشنواره تحویل داده تا داستان شیطنت های دو رفیق اکسیدانی  با بازی امیر جعفری و جواد عزتی این بار در کامبوج دل تماشاگران را به دست بیاورد.



مهدی نادری هم با فیلم «سامورایی در برلین» احتمالا در جشنواره سی و هفتم حضور خواهد داشت. فیلم او با شرکت حمید فرخ نژاد و امیرمهدی ژوله در زیر مجموعه همان طنزهای دور از خانه سینمای ایران تعریف می شود.
البته فراموش نکنید که در رقابت سنگین کمدی سازی این روزهای سینمای ایران مسعود ده نمکی و کمال تبریزی هم گوشه چشمی به جشنواره سی و هفتم دارند. ده‌نمکی «زندانی ها » را ساخته تا با ترکیب هومن برق نورد و بهنام تشکر تاثیر معنویات در سر به راه شدن زندانی ها را برای مخاطبان فیلم های قبلی اش به تصویر بکشد و کمال تبریزی هم با «ما همه با هم هستیم» خواسته با انبوه چهره هایی که در فیلمش نقشی بر عهده گرفته اند هر تماشاگری را برای تماشای فیلمش وادار به رضایت کند.
البته بعید نیست که منوچهر هادی هم به سنت دو سال قبل فیلمش را به جشنواره بدهد تا «رحمان 1400» هم به خاطر نام بازیگرانش و البته رویکرد طنزآلودش به یکی از فیلم های پرطرفدار جشنواره امسال لااقل از نگاه مردم بدل شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید