• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42751
+
-

یک قرن سلینجر در تهران و شهر‌های دیگر

کتابخانه نیویورک در سال2019 نمایشگاهی از نامه‌ها، کتاب‌ها و وسایل متعلق به سلینجر برپا خواهد کرد

آرش نهاوندی/مترجم

100سال بعد از تولد جروم دیوید سلینجر، نویسنده آمریکایی که ایرانیان او را بیشتر با رمان ناطور‌دشت می‌شناسند، مراسمی در ایران و جهان در بزرگداشت این داستان‌نویس برگزار خواهد‌ شد.
در تهران، شهرکتاب روز سه‌شنبه 11دی، مراسم یک شب با سلینجر را برگزار خواهد کرد. نویسندگان ایرانی و اهل ادب و هنر در این مراسم به بحث درباره سلینجر و آثارش خواهند پرداخت. مؤسسه نوین «کتاب گویا» در خبری اعلام کرده است: همزمان با نشست «یک روز با سلینجر» به‌مناسبت صدمین سالگرد تولد جروم دیوید سلینجر، از کتاب صوتی «ناطور دشت» با صدای مهدی پاکدل در شهرکتاب شهیدبهشتی رونمایی خواهد شد.
اما در خارج از کشور هم اقداماتی جهت گرامیداشت یکصدمین زادروز سلینجر در جریان خواهد بود. براساس اعلام انتشاراتی لیتل، براون و کمپانی (Little, Brown and Company) کتابخانه عمومی نیویورک در ‌ماه اکتبر سال2019 نمایشگاهی از نامه‌های دست‌نویس، کتاب‌ها و وسایل متعلق به سلینجر که در آرشیو وی موجود است، برپا خواهد کرد.
همچنین کمپانی ناشر آثار سلینجر چند‌ماه پیش از یکصدمین زادروز «جی‌دی سلینجر» دست به‌کار شده تا آنگونه که وی علاقه داشت زادروزش را گرامی بدارد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که به مناسبت صدمین سال تولد وی اجرا شد، انتشار دوباره تعدادی از آثارش با جلد و طرح‌های جدید است. انتشارات‌ لیتل، براون و کمپانی (Little, Brown and Company) پیش‌تر اعلام کرده بود که نسخه جدیدی از کتاب‌های «ناطور دشت»، «فرانی و زویی»، «نه داستان» و «تیرهای سقف را بالا بگذارید، نجاران و سیمور: یک پیشگفتار» را در ‌ماه نوامبر سال2018 منتشر کرده و آن را به‌صورت سراسری روانه بازار کتاب آمریکا کرده است. نسخه‌های جدید این کتاب‌ها دارای جلد سخت جدانشونده است. البته این انتشاراتی اعلام نکرده که آیا برنامه‌ای نیز برای انتشار آثاری که تا‌کنون از سلینجر منتشر شده دارد یا خیر.
سلینجر فردی دارای روابط عمومی قوی نبود و در تمام طول عمر کمتر گفت‌وگویی انجام داد و به برپایی مراسم سالگرد انتشار آثار خود علاقه‌ای نشان نمی‌داد. 
او همچنین اجازه نداده بود که آثارش به‌صورت کتاب‌های الکترونیکی یا نسخه‌های صوتی در فضای مجازی انتشار یابند. پس از مرگ او در سال2010 نیز اتفاق خاصی برای آثار او به‌ویژه آثار چاپ‌نشده‌اش نیفتاده است.
«مت سلینجر» فرزند سلینجر بزرگ در این‌باره در بیانیه‌ای نوشته است: پدرم از برگزاری مراسم تولد، تعطیلات و مراسم فرهنگی برنامه‌ریزی‌شده یا فرمایشی متنفر بود. می‌توانم به جرأت بگویم که او اگر در قید حیات ‌بود نفرت خود را از هر نوع اقدامی در برپایی مراسم یکصدمین زادروز خود ابراز می‌داشت. با این حال پدرم عاشق نوشتن و عاشق خوانندگان کتاب‌هایش بود.
مت سلینجر در ادامه این بیانیه به این مسئله اشاره کرده که من خیلی علاقه دارم مردم بیشتری 2کتاب آخر پدرم «فرانی و زویی» و «تیرهای سقف را بالا بگذارید، نجاران و سیمور: یک پیشگفتار» را بخوانند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید