• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42604
+
-

چرخش کردها به سمت دولت سوریه

خاورمیانه
چرخش کردها به سمت دولت سوریه


ارتش سوریه بعد از درخواست نیروهای کرد حاضر در منبج، وارد این شهر شمالی شد و پرچم دولت مرکزی را در برخی ساختمان‌ها برافراشت. به گزارش الجزیره به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، ارتش سوریه در بیانیه‌ای به مناسبت ورود به منبج، تأکید کرد که امنیت کامل تمامی شهروندان سوریه و دیگرانی را که در منطقه حاضر هستند تأمین می‌کند.

بیانیه ارتش سوریه، بلافاصله بعد از آن منتشر شد که نیروهای کرد حاضر در منبج، یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ)، از دولت بشار اسد درخواست کردند تا جلوی «حمله ترکیه» به این شهر را بگیرد. ترکیه از مدت‌ها پیش برای حمله به شمال سوریه و مبارزه با کردها برنامه‌ریزی و اخیرا نیروهای بیشتری را به منطقه مرزی با سوریه اعزام کرده است. یگان‌های مدافع خلق که ترکیه آنها را تروریست می‌خواند، ضمن دعوت از ارتش سوریه اعلام کرد که منبج را برای مبارزه با داعش ترک کرده است. نیروهای دمکراتیک سوریه که اکثریت آنها را کردها تشکیل می‌دهند، در سال 2016با حضور یگان‌های مدافع خلق در رأس، منبج را از داعش گرفتند و از آن زمان، با حمایت آمریکا در این منطقه حاکم بودند. با این حال بعد از اعلام یکباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، کردها پشتیبانی آمریکایی‌ها را از دست دادند و در معرض حمله ترکیه قرار گرفتند و به‌دنبال هم‌پیمانی به جای آمریکا می‌گشتند. در نهایت، با توجه به اعلام دولت ترکیه برای انجام عملیات در شمال سوریه، کردهای حاضر در منبج این شهر را در اختیار دولت مرکزی قرار دادند. تحویل منبج به دولت مرکزی سوریه، با استقبال روسیه، یکی از حامیان اصلی دولت سوریه مواجه شده است و دیروز یکی از سخنگویان کرملین، از این رویداد استقبال کرد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم دیروز در مراسم نمازجمعه استانبول گفت که دولتش دیگر کاری به منبج ندارد. او گفت: «‌در این شرایط، ما از یکپارچگی خاک سوریه استقبال می‌کنیم. این مناطق، به سوریه تعلق دارد. وقتی که سازمان‌های تروریستی از این منطقه بروند، ما آنجا کاری نخواهیم داشت.» اردوغان البته تأکید کرد که کردها، در دیگر مناطق شمال سوریه هدف ارتش سوریه هستند؛ «هدف ما این است که یگان‌های مدافع خلق درس لازم را در منطقه بگیرند.»


 چرخش غافلگیرکننده امارات و بحرین
خبر دیگر از سوریه اینکه بعد از امارات، بحرین هم می‌خواهد سفارتش را در سوریه فعال کند. پنجشنبه، ‌امارات که 7 سال پیش سفارت خود را در دمشق تعطیل کرد و خواستار برکناری اسد بود، در چرخشی کامل، سفارت خود را با حضور خبرنگاران افتتاح کرد. ساعاتی بعد، ‌بحرین هم که مواضعی نزدیک به امارات و عربستان سعودی دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفارتش را دوباره فعال می‌کند. امارات در بیانیه‌ای از علاقه به از سرگیری روابط بین دو «کشور برادر» گفته و بحرین هم بر اشتیاقش برای ازسرگیری روابط با دمشق و تقویت نقش عربی تأکید کرده است. انور قرقاش وزیر امورخارجه امارات در توییتر ادعا کرده است: «نقش اعراب در سوریه، برای مقابله با گسترش (نفوذ) ایران و ترکیه ضروری است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید