• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 25 دی 1396
کد مطلب : 4239
+
-

هم بدهکاریم، هم طلبکار

روز شلوغ وزیر بهداشت از مجلس شورای اسلامی تا پارلمان بخش خصوصی

سلامت
هم بدهکاریم، هم طلبکار

وزیر بهداشت با حضور در اتاق بازرگانی، مقدمات مذاکره برای واگذاری بخشی از خدمات خود به بخش خصوصی را فراهم آورد. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، در اتاق بازرگانی تهران که به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی شناخته می‌شود گفت که نظام سلامت در ایران سوسیالیستی است و باید به سمت خصوصی شدن حرکت کند. او که خود عهده‌دار بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی دولت یازدهم است، معتقد است «دولت» باید به سلامت مردم اهمیت دهد و گفت: دولتی بودن تولید دارو و خدمات درمانی مهم‌ترین مشکل نظام سلامت در ایران است و سال‌ها طول می‌کشد تا این نگاه سنتی را تغییر دهیم. در 5سال گذشته برای تغییر این نگاه سنتی خیلی تلاش کردیم در بخش‌هایی کامیابی‌هایی داشتیم و در جاهایی هم در تغییر نگاه سنتی ناموفق بودیم و هنوز نگاه سنتی دولتی و سوسیالیستی در نظام سلامت کشور وجود دارد.

روز گذشته محمدحسین سالاریان‌زاده، رئیس مرکز توسعه وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت، حدود 24هزار تخت بیمارستانی جدید ساخته و آماده است مدیریت اکثر این بیمارستان‌ها را به بخش خصوصی، بنیادها، نهادهای عمومی یا اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها واگذار کند. حال حضور وزیر بهداشت در پارلمان بخش خصوصی زمینه‌ای برای واگذاری خدمات دولتی درمان به کمک بخش خصوصی است. با این حال وزیر بهداشت در این‌باره گفت: موانع قانونی جدی‌ای وجود دارد که نمی‌گذارد فرصت‌های رشد و توسعه به بخش خصوصی برسد و تا زمانی که سیاستمداران و قانونگذاران به این نکته نرسند که باید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گشایش ایجاد کنند همچنان مشکل و نگرانی برای بخش خصوصی وجود دارد.

محدودیت‌هایی مانند قیمت‌گذاری که در حوزه دارو و خدمات سلامت وجود دارد در هیچ بخش صنعتی و خدماتی دیگری وجود ندارد. دولت و خریداران خدمت خودشان قیمت‌گذاری می‌کنند بعد هم که می‌خواهند با قیمت خودشان هزینه را پرداخت کنند می‌گویند یک‌سال صبر کنید. در دنیا بالاترین سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه سلامت است اما در ایران فکر می‌کنیم همه کارها باید در اختیار دولت باشد به همین علت در بسیاری از حوزه‌ها هنوز قیمت بالا و کیفیت پایین است؛ به‌عنوان مثال دولتی بودن مانع رشد و توسعه صادرات داروهای ایرانی شده است. در برخی بخش‌ها به‌دلیل اینکه دولت توان مالی ندارد قیمت‌ها را سرکوب می‌کند و این مسئله دسترسی مردم را به خدمات مناسب از بین می‌برد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: مشکلی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت وجود ندارد فقط گاهی غفلت می‌کنیم و از فکر و تجربه روز بشر استفاده نمی‌کنیم و به بیراهه می‌رویم؛ یک مثال آن مسئله دمکراسی در ایران است؛ اولش همه می‌گویند چقدر خوب است ولی بعد آن قدر حاشیه و تبصره به آن می‌زنیم که از اصلش خارج می‌شود. وزارت بهداشت در سال‌های اخیر تلاش کرده از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده کند اما حوزه دارو همچنان دولتی و شبه‌دولتی است و یکی از علل عدم‌به روزرسانی صنعت داروی کشور و عدم‌موفقیت در بازارهای خارجی همین است که فرصت‌ها را از بخش خصوصی گرفته است.

 وزیر بهداشت در جلسه علنی مجلس برای پاسخ به سؤال نمایندگان حضور یافت و گفت: حرمت را فقط محدود به محرم و نامحرم نمی‌دانیم بلکه هر ایرانی باید حرمت داشته باشد؛ یعنی در دسترسی به امکانات بیمارستانی در مناطق شهری و روستایی باید عدالت وجود داشته باشد. وی در پاسخ به سؤال نصرالله پژمان‌فر که درخصوص خدمات‌رسانی کادر مردان در بخش‌های مربوط به زنان پرسیده بود، گفت: در راستای اجرای قانون انطباق امور پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام تلاش کردیم در رشته‌های زیادی که مربوط به بانوان است، کادر آقایان را آموزش ندهیم اما در برخی رشته‌ها مثل رادیولوژی و سونوگرافی مشکل کمبود نیرو وجود دارد.

به‌دلیل کمبود کادر بیمارستانی کار مریضان مرد و نیازهای آنان توسط کادر پرستاران زن انجام می‌شود. یکی دیگر از این مشکلات این است که برای جابه‌جایی یک خانم ۱۲۰ کیلویی کدام پرستار زن می‌تواند وی را جابه‌جا کند. برخلاف ادعای آقای پژمان‌فر به‌خصوص در بخش زنان و زایمان علاوه بر آنکه هیچ مردی حضور ندارد حتی پرستار زن هم وجود ندارد بلکه در این بخش‌ها ماماها خدمات‌رسانی می‌کنند. به‌طور روشن‌تر باید بگویم که از سال ۱۳۱۸ به این سو هیچ مامای مردی در آموزش عالی کشور آموزش داده نشده است.

 

 

 

عقد  تفاهم‌نامه همکاری

وزیر بهداشت در جمع فعالان بخش خصوصی، به همراه مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، پای تفاهمنامه‌ای را امضا زدند که از این پس اتاق تهران را به حلقه اتصال و کانال ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت و وزارت بهداشت تبدیل می‌کند.

همچنین پس از حضور وزیر بهداشت در اتاق تهران، بنگاه‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت نخستین مجمع خود را برای انتخاب اعضای هیأت مدیره با حضور داوود دانش‌جعفری، مشاور عالی وزیر بهداشت و حسین وطن‌پور، دبیر شورای‌عالی فناوری‌های سلامت برگزار کردند. رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت گفت: 3200شرکت دانش‌بنیان در کشور ثبت شده که 920 شرکت در بخش سلامت فعالند؛ همچنین ما به دولت تعهد داشته‌ایم تا پایان سال 96، 2هزار میلیارد تومان از بازار را در اختیار بگیریم که خوشبختانه یک میلیارد و 600میلیون از این مسئله محقق شد و 1800میلیارد تومان فروش توسط بخش سلامت شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم.

 

 

 

بودجه‌ها به موقع تخصیص داده شود

قاضی‌زاده‌هاشمی در حاشیه حضورش در پارلمان بخش خصوصی گفت: وزارت بهداشت خود جزو طلبکاران است و مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی از بیمه‌ها طلبکار هستند. از سوی دیگر ما نیز مهم‌ترین بدهکاریم چون دارو و تجهیزات و خدمت را خریداری کرده‌ایم و در اختیار مردم قرار داده‌ایم و حالا باید پول آن را پرداخت کنیم. مجلس و آقای نوبخت به‌عنوان مرکز برنامه‌ریزی و بودجه کشور باید پاسخ دهند که اعتبارات حوزه سلامت کشور اگر بموقع تأمین شود و در اختیار ما یا بیمه‌ها قرار داده شود چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد.

از سوی دیگر البته یک بدعهدی هم تأمین اجتماعی داشته است؛ علی رغم دریافت حق بیمه از مردم بیش از 6هزار میلیارد تومان به بیمارستان‌های ما بدهی دارند.  همچنین مشکلاتی که برای داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و از همه مهم‌تر پرسنل ما ایجاد شده، برطرف شود. وی در پاسخ به این ابهام که دانشگاه‌های پزشکی بودجه را در بخش‌های غیرمرتبط هزینه کرده‌اند، گفت: این فرافکنی است.

 اصل موضوع این است که دولت بسته خدمت می‌خواسته برای آن هم قیمت تعیین کرده و معادل آن را پرداخت نکرده و روزبه‌روز پرداخت آن را به تأخیر انداخته است. ما به‌دست خودمان مهم‌ترین پروژه اجتماعی را برای ضعیف‌ترین اقشار جامعه اجرا کرده‌ایم و حیف است آن را رها کند. وی در پاسخ به سؤال همشهری در مورد کمبود داروگفت: کشور با هیچ کمبود دارویی مواجه نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید