• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42356
+
-

روزگار غریب کارگاه‌های کفش‌دوزی زنجان

رئیس اتحادیه کفش‌فروشان و تولیدکنندگان کفش زنجان: قیمت چرم 150 درصد افزایش داشته است

اصناف
روزگار غریب کارگاه‌های کفش‌دوزی زنجان

زهرا هادیلو|  زنجان - خبرنگار :

نرخ دلار در روزهای اخیر توانسته به ثبات برسد، اما همچنان وضعیت بازار آشفته است و نمی‌توان به کاهش قیمت کالاها به این زودی دلخوش کرد. باید منتظر ماند و دید در ماه‌های باقیمانده سال 97 چه تغییری در بازار رخ خواهد داد. آنها که تولیدکننده‌اند خود را به بازار شب عید دلخوش کرده‌اند تا شاید بازار کساد با فروش بیشتر جبران شود. صنف تولیدکنندگان کفش جزو این دسته هستند. 


 کفش‌های زنانه

به گفته رئیس اتحادیه کفش‌فروشان و تولیدکنندگان کفش زنجان، 350 کفش‌فروش و 70 واحد تولیدی در این بخش فعال هستند. علی تقیلو با اظهار این‌که بیشتر تولیدکنندگان کفش در شهر زنجان، کفش‌های زنانه هستند، می‌افزاید: پیش‌تر زنجان جزو شهرهایی بود که از نظر تولید گیوه، چاروق و کفش مردانه حرف اول را می‌زد اما به‌تدریج با حذف این کارگاه‌ها فقط تعداد معدودی در این حوزه باقی ماندند و در نهایت تولید کفش زنانه به قوت خود باقی ماند.


مواد اولیه وارداتی

برای این‌که کفشی تولید شود نیاز به قرار گرفتن 50 جز در کنار هم است، این را تقلیو می‌گوید و ادامه می‌دهد: مواد اولیه کفش به‌خصوص چرم چه از نوع طبیعی و چه از نوع مصنوعی وارداتی است. بخش عمده‌ای از چرم طبیعی از شهرهای مشهد و تبریز وارد می‌شود اما چرم مصنوعی بیشتر از کشور چین وارد می‌شود که قیمت آن به چندین برابر رسیده است و 150 درصد رشد قیمت داشته است.

وی ادامه می‌دهد: تا قبل از نوسان قیمت ارز چرم متری 22 هزار تومان بود اما اکنون 65 هزار تومان است. هرچند قیمت دلار تقریباً ثابت مانده است اما هیچ‌کدام از کالاها کاهش قیمت نداشته است. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه می‌توانستند چک بپردازند اما حالا تا پول را نقدی پرداخت نکنیم، خبری از جنس نیست. شما تصور کنید که در این شرایط بسیاری از فعالان در این عرصه 40 میلیون پول نقد ندارند تا آن را یکجا پرداخت کنند. 

رئیس اتحادیه کفش‌فروشان و تولیدکنندگان کفش زنجان می‌افزاید: امسال خیلی از تولیدکنندگانی که نتوانستند از پس هزینه‌ها بربیایند به وادی تعطیلی کشیده شدند. 


بازار کفش‌فروشان

تقیلو خبر از ایجاد بازار ویژه کفش‌فروشان و تولیدکنندگان در زنجان می‌دهد و می‌گوید: مدتی است که به دنبال ایجاد این بازار هستیم تا فعالان این عرصه در یکجا تجمیع شوند و فروشگاه‌ها و مشتریان عادی از این محل خرید کنند.

وی ادامه می‌دهد: برای عملی شدن این ایده به پاساژهای موجود در شهر رفتیم که در حال حاضر خالی است اما صاحبان پاساژها رغبتی به آمدن تولیدکنندگان کفش به آنجا ندارند. در حال رایزنی با صاحب یکی از پاساژها هستیم که در صورت موافقت در نظر داریم تا عید امسال این موضوع را عملی کنیم.


مدل‌های کفش

رئیس اتحادیه کفش‌فروشان و تولیدکنندگان کفش زنجان در خصوص طراحی کفش‌ها در بازار زنجان می‌گوید: بیشتر کفش‌های تولیدی از روی مدل‌های کفش در بازار و اینترنت ساخته می‌شود و توانسته هر سلیقه‌ای را راضی کند. 
وی در مورد کیفیت کفش‌های خارجی و ایرانی می‌گوید: در هر 2 نوع خارجی و ایرانی اجناس با کیفیت و بی‌کیفیت پیدا می‌شود و نمی‌توان نظر قطعی در این خصوص داد که کدام‌یک باکیفیت‌تر است. 

تقیلو در پاسخ به این سوال که قیمت کفش با توجه به گرانی مواد اولیه در چه وضعیتی است؟ می‌گوید: با این‌که قیمت مواد اولیه دو، سه برابر شده است اما قیمت کفش تا این حد گران نشده و در حال حاضر کفش‌ با سود 20 درصدی به فروش می‌رسد.


مشکلات کفش‌فروشان هیدج

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی تولیدی کفش در هیدج که به عنوان بنیان‌گذار تولید کفش‌های اسپرت در این شهر شناخته می‌شود، می‌گوید: برای رسیدن به جایگاه امروزمان 40 سال تلاش کرده‌ایم و با تمام ناملایمات ساخته‌ایم. 

علی عسگری با بیان این‌که بیشتر مشکلات موجود درون‌سازمانی و داخلی است، اظهار می‌کند: 2 مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد که خود مسبب آن هستیم. اولی مربوط به قیمت کفش است. برخی از تولیدکنندگان سعی دارند به هر قیمت که شده کالای خود را بفروشند هرچند زیر قیمت بازار. همین مسئله موجب می‌شود که بازار این قیمت را از سایر تولیدکنندگان هم درخواست کند. بسیاری از این افراد فکر می‌کنند با این کار شغل خود را نجات می‌دهند و می‌توانند چک‌های خود را پاس کنند، در حالی که این‌طور نیست. 
وی می‌افزاید: برخی از افراد نیز کالاهای خود را در قبال گرفتن چک‌های مدت‌دار 9 تا 10 ماهه به فروش می‌رسانند و این موضوع در درازمدت ضربه می‌زند. نبود نقدینگی یک مشکل اساسی در بازار موجود است.
عسگری در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه کفش‌های تولیدی در هیدج استاندارد است، می‌گوید: این کفش‌ها حداقل 80درصد به استانداردهای موجود نزدیک است و در مقایسه با اجناس چینی کیفیت بالاتری دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید