• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42354
+
-

فرصتی برای رقابت فرهنگی کودکان

جشنواره‌ فرهنگی و هنری مخصوص کودکان بهمن امسال در مشهد برگزار می‌شود

مرجان فرهمند|   خراسان رضوی ـ خبرنگار:

موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی امسال چهارمین جشنواره «غنچه‌های امید» را برگزار می‌کند. با توجه به استقبال پارسال از این جشنواره، انتظار می‌رود امسال ٩ هزارکودک جذب فراخوان جشنواره امید شوند.  دبیر جشنواره «غنچه‌های امید» می‌گوید: این جشنواره با هدف تعالی روحیه اجتماعی کودکان و ترغیب و تشویق مربیان به‌ حضور در برنامه‌های جمعی از طریق برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری به منظور ارزیابی و استعدادیابی در مشهد برگزار می‌شود.  
«وجیهه رفائی» با اشاره به این‌که اولویت طرح بر اصل کودک‌محوری و مشارکت کودکان و ارتقای سطح مهارت‌های اجتماعی است بیان می‌کند: سال گذشته 400 مهد با 6 هزار کودک در جشنواره حضور یافتند. با توجه به استقبال مردمی پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 500 مهد در مشهد با 9 هزار کودک در چهارمین جشنواره حضور پیدا کنند.  دبیر چهارمین جشنواره «غنچه‌های امید» ادامه می‌دهد: 5 گروه شامل کودکان در بخش حفظ و روخوانی قرآن، دکلمه، کتابخوانی، پرده‌خوانی، سرود، نماهنگ و نمایش صحنه، مربیان در بخش اوریگامی (کاردستی)، مربی و مادر در بخش قصه‌گویی، کودک ـ مربی ـ مادر در بخش کاردستی و خانواده در حوزه اجتماعی مخاطبان این جشنواره را تشکیل می‌دهند. 


موضوعات و قالب‌های جشنواره 

رفائی آداب زیارت و سبک زندگی اسلامی، دهه فجر، ایثار و جهاد، انتظار، خدمت اجتماعی و استفاده از کالای ایرانی را از مهم‌ترین موضوعات جشنواره برمی‌شمرد و اظهار می‌کند: 12 قالب در 2 بخش فردی و گروهی در نظر گرفته شده است که هر کودک فقط در یک بخش گروهی و یک بخش انفرادی می‌تواند شرکت کند. وی در تشریح قالب‌های فردی جشنواره می‌گوید: مباحث قرآنی از جمله روخوانی قرآن کریم که در این رشته آیات با نظر داور انتخاب می‌شود و کودک باید بر همه کلمات قرآن کریم مسلط باشد و حفظ آیات موضوعی که 14 آیه و حدیث برای حفظ به شرکت‌کنندگان ارائه خواهد شد یکی از قالب‌های فردی جشنواره است.  دبیر چهارمین جشنواره «غنچه‌های امید» اضافه می‌کند: در بخش دکلمه که از دیگر قالب‌های فردی است علاوه بر این‌که شرکت‌کنندگان با توجه به موضوعات متن می‌توانند دکلمه را تنظیم کنند، دبیرخانه جشنواره نیز تعدادی متن برای استفاده بهتر در این بخش در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد و زمان اجرا بین 5 تا 7 دقیقه است.

وی توضیح می‌دهد: در بخش پرده‌خوانی دوره آموزشی ویژه مربیان برگزار خواهد شد و سپس مربیان به کودکان در مهدها آموزش می‌دهند تا برای شرکت در جشنواره آماده شوند. پرده و متن پرده‌خوانی در اختیار مهدها قرار خواهد گرفت و زمان اجرای آن برای داوری 5 تا 10 دقیقه در نظر گرفته شده است.

رفائی خاطرنشان می‌کند: در بخش کتابخوانی که با هدف تشویق مربیان و مادران به خواندن کتاب اجرا می‌شود لذت کودک از خواندن و سرگرم شدن مبنای رقابت است و با این انگیزه کتابخوانی به صورت یک رفتار در کودکان نهادینه می‌شود. ضمن این‌که مربیان و مادران ساعاتی را با کودک در مهد و خانه به گفت‌وشنود می‌پردازند تا کودکان مهارت‌های گفتاری و ادراکی‌شان از داستان‌های خوانده‌شده را در یک رقابت لذت‌بخش به همه نشان دهند. 

دبیر چهارمین جشنواره «غنچه‌های امید» می‌گوید: در این زمینه، دبیرخانه جشنواره تعدادی کتاب در اختیار مهدهای شرکت‌کننده قرار می‌دهد و در زمان داوری به انتخاب داور یک کتاب توسط کودک ارائه خواهد شد که زمان ارائه آن بین 7 تا 10 دقیقه است.

وی سرود، نماهنگ، نمایش صحنه، کاردستی، قصه‌گویی، کاردستی و خدمت اجتماعی را از قالب‌های گروهی جشنواره برمی‌شمرد و ادامه می‌دهد: هر مهد فقط با یک سرود و اجرا می‌تواند در این بخش شرکت کند و تعداد اعضای گروه بین 8 تا 20 نفر است. استفاده از آهنگ بی‌کلام در اجرای سرود بلامانع و زمان اجرای آن 10 تا 15 دقیقه پیش‌بینی شده است.

رفائی اظهار می‌کند: در بخش نمایشنامه علاوه بر این‌که گروه‌های شرکت‌کننده می‌توانند متن را با توجه به موضوعات انتخاب کنند تعدادی متن از سوی دبیرخانه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت و 5 تا 20 نفر می‌توانند در اجرای نمایش شرکت کنند و زمان اجرا بین 10 تا 20 دقیقه است.

در بخش نماهنگ نیز یک اثر از هر مهد پذیرفته می‌شود که شرکت‌کننده می‌تواند نماهنگ تدوین‌شده را به دبیرخانه ارسال کند. پس از داوری در مرحله اول، گروه‌های برگزیده به رقابت خواهند پرداخت. دوره آموزشی کاردستی اوریگامی ویژه مربیان تدارک دیده شده است که پس از اتمام دوره هر مربی این بخش را به کودک آموزش خواهد داد. مربی در 60 دقیقه با توجه به خلاقیت خود اثری ارائه می‌دهد و تمامی مربیان می‌توانند در این بخش شرکت کنند. 


اجرای بخش قصه‌گویی

«وجیهه رفائی» دبیر اجرایی چهارمین جشنواره «غنچه‌های امید» با اشاره به برگزاری بخش ویژه مربی و مادر می‌گوید: دوره‌های آموزش قصه‌گویی ویژه مادر و مربی برگزار می‌شود و قالب دیگر نیز ویژه کودک، مادر و مربی بوده است. مادر، مربی و کودک در بخش تخصصی خود به مسابقه می‌پردازند همچنین قالب دیگر نیز با موضوع خانواده در فضای مجازی بوده و کودک می‌تواند در ۳ موضوع حمایت از کالای ایرانی، حضور در کنار امام جماعت مسجد و احترام به دیگران به ‌ویژه پاکبان محله عکس‌های خود را ارسال کند.

وی بیان می‌کند: کاردستی یکی از فعالیت‌‌‌هایی است که با بهره‌گیری از نیروی تفکر، تجسم و تخیل با تکیه بر مهارت‌های دست و استفاده از ابزار انجام می‌شود که ویژه مادر ـ کودک و مربی با هدف تقویت خوب دیدن و درک بهتر پدیده‌های محیط، رشد خلاقیت، ذوق و ابتکار در نظر گرفته شده است.  رفائی می‌افزاید: بخش خدمت اجتماعی ویژه کلیه مخاطبان جشنواره آزاد است. در این بخش والدین و مربیان می‌توانند عکس نوشته‌های کودک خود را در یک خدمت اجتماعی با موضوعات احترام به دیگران، حمایت از کالای ایرانی و شأن و منزلت اجتماعی به دبیرخانه ارسال کنند.

دبیر اجرایی چهارمین جشنواره «غنچه‌های امید» با بیان این‌که سال گذشته 400 مهد با 6 هزار کودک در جشنواره حضور یافتند ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 500 مهد در مشهد با 9هزار کودک در چهارمین جشنواره حضور یابند. در نظر داریم این جشنواره شهری را در سطوح استانی و ملی نیز برگزار کنیم تا توانمندی‌ها و استعدادهای کودکان به شکلی بهتر دیده شود. در گام نخست، اجرای گروه سرود هزار نفری کودکان را با موضوع انقلاب اسلامی در دهه مبارک فجر در حرم مطهر رضوی خواهیم داشت.

 وی عنوان می‌کند: این جشنواره به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه امام رضا (ع)، موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش‌وپرورش، بهزیستی، بسیج صداوسیما، مرکز جامعه قرآنی آستان قدس رضوی شامل مجموعه مهدالرضاهای مشهد و معاونت فرهنگی قرارگاه شهید برونسی تدارک دیده شده‌ است. رفائی با اشاره به این‌که جشنواره در حال حاضر در سطح شهری برگزار می‌شود، می‌گوید: بخش مجازی آن در سطح استانی هم پیش‌بینی شده است. با توجه به این‌که دستگاه‌های همراه به صورت تخصصی در این طرح ورود کرده‌اند، این طرح قابلیت ملی شدن دارد. امیدواریم سال آینده بتوانیم با همکاری دستگاه‌ها این جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم.  دبیر چهارمین جشنواره «غنچه‌های امید» ادامه می‌دهد: مهلت ارسال آثار تا 15 دی‌ماه است و جشنواره از 23 تا 30 بهمن‌ماه در مشهد برگزار خواهد شد. ضمن این‌که برگزاری اختتامیه جشنواره در هفته اول اسفندماه در مجتمع فرهنگی آیه‌ها پیش‌بینی شده است. در هر بخش از 3 برگزیده تقدیر خواهد شد و در بخش قرآن از 10 برگزیده تجلیل به عمل خواهد آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید