• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42349
+
-

خیابان‌های ارومیه در پیچ ترافیک

شهردار ارومیه در گفت‌وگو با همشهری: نوسازی ناوگان عمومی موضوعی است که به آن توجه جدی نمی‌شود

حمل‌و‌نقل
خیابان‌های ارومیه در پیچ ترافیک

هادی پناهی |  ارومیه – خبرنگار:

ترافیک در روزهای برفی و بارانی معضل جدی شهروندان ارومیه است. به دلیل نبود زیرساخت، کمبود پارکینگ، تخلف مالکان برج‌های تجاری بدون پارکینگ، فرهنگ پایین رانندگی، ناوگان فرسوده حمل‌و‌نقل عمومی و چندین دلیل دیگر، تلاش برای حل این معضل شهری با شکست رو‌‌به‌رو شده است.

هرچند با تکمیل رینگ کمربندی اول، بخشی از ترافیک شهری روان‌سازی شد، اما به نظر می‌رسد هنوز برای حل این مشکل برای شهری که عنوان دومین شهر پرتعداد خودرو به نسبت جمعیت را یدک می‌کشد، راه‌حل قطعی وجود ندارد. 


ترافیک، مشکل جهانی

شهردار ارومیه در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: امروز در جهان، حمل‌و‌نقل یکی از مقوله‌های مهم زندگی شهری است و اگر نگاهی درست به این موضوع و تامین زیرساخت‌های آن نشود، به یکی از مهم‌ترین معضلات لاینحل شهری تبدیل خواهد شد. حتی در نشست شهرداران آسیایی در غازی عنتب ترکیه نیز مهم‌ترین مساله و دغدغه شهرداران حاضر بحث ترافیک و حمل‌و‌نقل بود.

«محمد حضرت‌پور» ادامه می‌دهد: اگر در مسیر حل علمی مشکل ترافیک حرکت نکنیم، با یک بحران بزرگ مواجه می‌شویم که صدمات جبران‌ناپذیری به بدنه شهر وارد می‌کند. بر این اساس مدیریت شهری ارومیه نگاه ویژه‌ای به حمل‌و‌نقل شهری دارد و تاکنون برای تحقق افق 1404 (سندی برای توسعه ایران در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی)، 50 درصد زیرساخت‌های توسعه‌ای حمل‌و‌نقل تحقق یافته است و همچنان این برنامه‌ها ادامه دارد.


خلف وعده دولت

شهردار ارومیه با انتقاد از نبود عزم جدی برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی در شهرها و کم‌کاری از سوی دولت اظهار می‌کند: نوسازی ناوگان عمومی و اعطای تسهیلات بانکی با شرایط مناسب به رانندگان موضوعی است که به آن توجه جدی نمی‌شود.

حضرت‌پور با بیان این‌که تاکنون کمک‌های دولتی برای توسعه زیر‌ساخت‌ها، همچون نوسازی ناوگان و تسهیلات رفاهی ناچیز بوده است، ادامه می‌دهد: چالش جدی برای شهرداری ارومیه بحث ترافیک و حمل‌و‌نقل است که آلایندگی زیادی برای شهر دارد. امروز رانندگان بخش حمل‌و‌نقل عمومی نمی‌توانند هزینه‌های حداقلی خود را دربیاورند و مورد بی‌توجهی تصمیم‌گیران کشوری قرار گرفته‌اند. 


وی با اشاره به این‌که یارانه‌های بلیت و بیمه‌های تکمیلی رانندگان تاکسی قطع شده است، اظهار می‌کند: استان ما دارای رتبه 28 از لحاظ سرانه درآمد است و این موارد سبب پیچیدگی شرایط می‌شود اما باید شرایطی به وجود آورد تا رانندگان به حق و حقوق خود برسند.

شهردار ارومیه با اشاره به سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض بنزین  عنوان می‌کند: 10 درصد از عوارض سوخت برای مدیریت شهری در نظر گرفته می‌شد که امسال شهرداری‌ها را از آن محروم کردند. چرخ حمل‌و‌نقل در یک پیچ سخت و با بار مشکلات بسیار مسیر حرکت را طی می‌کند.


شهر هوشمند؛ راه‌حل ترافیک

حضرت‌پور با اشاره به ضرورت کاهش ترافیک در شهر‌ها، عنوان می‌کند: کاهش سفرهای درون‌شهری فقط با توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و ایجاد رینگ کمربندی امکانپذیر نیست. کاهش سفر‌های غیرضروری در شهر‌ها با ایجاد امکاناتی چون حرکت به سمت شهر هوشمند و ارائه خدمات محله‌محور کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که ارومیه به عنوان پایلوت شهر هوشمند انتخاب شده است، می‌گوید: در حال حاضر شهرداری ارومیه 23 وظیفه بر عهده دارد که با حرکت به سمت شهر هوشمند و انجام این وظایف به صورت الکترونیک خواهیم توانست تا حد زیادی باعث کاهش ترافیک در شهر شویم.

این مسئول تکمیل طرح‌های خدمات الکترونیک را منجر به کاهش ترافیک عنوان می‌کند و می‌گوید: کاهش ترافیک و حرکت به سمت شهر هوشمند تنها به وسیله مدیریت شهری ارومیه ممکن نیست و باید همه دستگاه‌های اجرایی استان نیز خدمات مردم خود را به صورت الکترونیک انجام دهند.


نیاز به فرهنگسازی ترافیکی

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر ارومیه می‌گوید: ترافیک ایجادشده در ارومیه مشکل ساختاری دارد. «حسین پناهی» می‌افزاید: ارومیه دومین شهر پرآمار ایران در مقایسه جمعیت و خودرو موجود در آن است و خیابان‌های شهر، ظرفیت این حجم از ماشین را ندارند. در کنار آن فرهنگ رانندگی مردم نیز دارای اشکال است. پارک‌های دوبل و سوبل‌هایی را در خیابان‌های شهر آن هم در ساعات ترافیک می‌بینیم که باید با فرهنگسازی به دنبال رفع آن باشیم. 

به گفته پناهی، در حال حاضر اتوبوس‌های حمل‌و‌نقل عمومی در شأن مردم نیست. از سال‌های گذشته مبالغی برای واگذاری 100 دستگاه اتوبوس جدید اختصاص یافته است، اما نه‌تنها تا این لحظه خبری از واگذاری اتوبوس‌ها نشده که آخرین اخبار حاکی از آن است که این امر دیگر اتفاق نخواهد افتاد. در بخش خصوصی نیز با وجود مشوق‌های در نظر گرفته شده، تنها 14 دستگاه اتوبوس به بدنه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تزریق شده است. 

این مسئول درباره رینگ‌های کمربندی ارومیه می‌گوید: در رینگ اول تنها در 2 نقطه مشکل ترافیک وجود دارد که در نهایت با تکمیل پروژه چندسطحی آذربایجان ترافیک روان‌سازی خواهد شد. 
پناهی ادامه می‌دهد: رینگ دوم کمربندی نیز که کمک بزرگی به انتقال بار ترافیکی شهر خواهد کرد در 3 فاز عملیاتی خواهد شد. در حال حاضر بیش از 50 درصد از فاز اول آن اجرایی و قرارداد فاز دوم این طرح نیز منعقد شده است. 


کمبود پارکینگ

کمبود جای پارک و پارکینگ ‌یکی از نکته‌هایی است که جای خالی آن به‌شدت در ارومیه احساس می‌شود. برج‌های تجاری که یا پارکینگ ندارند و یا پارکینگ‌هایشان را تبدیل به مغازه کرده‌اند معضل جدیدی است که ترافیک را به شهر تزریق می‌کنند. 
«حسین پناهی» رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی ارومیه در این باره می‌گوید: شورای اسلامی شهر مصوبات و مشوق‌های خوبی برای افرادی که خواهان ساخت پارکینگ‌های طبقاتی هستند در نظر گرفته است و در خیابان امام (ره) و خیابان عطایی نیز پارکینگ‌های طبقاتی در حال ساخت هستند. برای برج‌های تجاری باید در نقشه ابتدایی پارکینگ پیش‌بینی شود، اما در برخی موارد حتی با وجود نقشه‌های دارای پارکینگ در این برج‌ها مالکان این فضاها را به بخش تجاری تبدیل کرده و اقدام به پرداخت جریمه در کمیسیون ماده 100 کرده‌اند. برای جلوگیری از این اتفاق در گذشته سختگیری‌های بیشتری نیاز بوده است. البته در حال حاضر تمهیداتی در این باره اندیشیده شده است. پناهی تاکید می‌کند: به دلیل نبود زیرساخت‌ها، عملا ترافیک را از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر منتقل کرده‌ایم و چاره‌ای نیز جز این نداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید