• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42350
+
-

صف به هم ریخته گوشت‌

برخی شهروندان کرمانشاهی معتقدند‌گوشت‌هایی که برای تنظیم بازار توزیع می‌شود، به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد

بازار
صف به هم ریخته گوشت‌

فرحناز چراغی|  کرمانشاه- خبرنگار:


توزیع انواع گوشت به‌ویژه گوشت قرمز و دیگر کالاهای اساسی راهکار مناسبی برای تعدیل بازار و کاهش قیمت‌ها در این حوزه است، اما با وجود این روز به روز قیمت انواع گوشت در استانی که خود یکی از قطب‌های تولید و صادرات گوشت قرمز است، در حال افزایش است. از این موضوع که بگذریم، بسیاری از مردم استان و به‌ویژه شهر کرمانشاه از نحوه توزیع گوشت گلایه دارند.

بنابر گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان، از ابتدای سال تاکنون بیش 622 تن گوشت منجمد گوساله، 138تن گوشت گرم گوسفندی و30 تن گوشت منجمد گوسفندی در استان توزیع شده است. این روزها حضور دلالان و سودجویان بازار توزیع گوشت را آشفته کرده است که حکایت از نبود مدیریت مناسب در توزیع گوشت در شهر و استان کرمانشاه دارد. خبرهایی مبنی بر تبدیل گوشت منجمد به گرم و فروش آن با عنوان گوشت گرم، نمونه کوچکی از تخلفات انجام گرفته در حوزه توزیع گوشت در استان است.


کمک به اقشار کم درآمد

یک شهروند کرمانشاهی با بیان این‌که از ابتدای زمان توزیع گوشت در استان هنوز موفق به گرفتن یک بسته گوشت توزیعی نشده است، می‌گوید: توزیع گوشت قرمز کمک و حمایت خوبی از خانواده‌هاست، چون قیمت انواع گوشت در کرمانشاه روز به روز در حال افزایش است و بیشتر مردم توان مالی خرید گوشت گرم را ندارند. وی می‌افزاید: دولت و مسئولان مربوطه باید به فکر مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد باشند، چراکه در شرایط کنونی قیمت‌ها، تهیه اقلام اساسی به‌شدت سخت است و بسیاری از مردم خیلی از اقلام از جمله گوشت قرمز را از سفره‌های خود حذف کرده‌اند. 


گلایه از حضور دلالان 

یکی دیگر از شهروندان معتقد است گوشت‌هایی که در حمایت از قشر ضعیف و برای تعدیل و تنظیم بازار وارد توزیع شده، به دست مصرف‌کننده واقعی آن نمی‌رسد و دلالان نمی‌گذارند گوشت قرمز به دست مردم برسد. 

اسدی ادامه می‌دهد: نظارت بر توزیع گوشت در استان مناسب نیست، چراکه این گوشت‌ها به جای این‌که به دست مردم برسد به رستوران‌ها و افراد خاصی می‌رسد. تمامی این مشکلات ناشی از نبود نظارت کافی بر نحوه توزیع گوشت است. بسیاری از همشهریان موفق به گرفتن گوشت در این صف‌های طویل و طاقت‌فرسا نمی‌شوند. اگر توزیع گوشت عادلانه و با نظارت و نظم بیشتری انجام شود، چنین جو نابهنجاری در صف‌های توزیع گوشت ایجاد نمی‌شود. 


جهاد کشاورزی فقط تأمین‌کننده است 

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان این‌که نظارت بر توزیع بر عهده معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است، می‌گوید: وظیفه جهاد کشاورزی بازرسی‌ نیست و این سازمان فقط تأمین‌کننده اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم است. 

«اصغر بهمنی‌پور» با تأیید برخی تخلفات در حوزه توزیع گوشت و دیگر اقلام مصرفی می‌افزاید: احتمال این‌که برخی خانواده‌ها هنوز نتوانسته باشند از گوشت‌های توزیعی استفاده کنند، وجود دارد.

 وی ادامه می دهد: همچنین خانواده‌ها و افرادی هم هستند که چندین بار در طول روز موفق به گرفتن گوشت می‌شوند. هیچ اهرم شناسایی برای این موضوع وجود ندارد، اما در این زمینه و در راستای تخلفات کمتر، توزیع اقلام را به سمت فروشگاه‌های زنجیره‌ای سرشناس شهر سوق داده‌ایم. 

این مسئول‌ اضافه می‌کند: مردم می‌توانند از این پس از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر اقلام را تهیه کنند و این تازه‌ترین مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان در راستای کاهش تخلفات در این حوزه بوده است. به دنبال ارائه راهکارهای جدیدی برای کاهش تخلفات در حوزه گوشت و دیگر اقلام هستیم. 

 بهمنی‌پور با اشاره به این‌که از ابتدای سال جاری تا امروز بیش 622 تن گوشت منجمد گوساله، 138تن گوشت گرم گوسفندی خالص و 30 تن گوشت منجمد گوسفندی در استان توزیع شده است، می‌افزاید: 150 تن گوشت منجمد گوساله ذخیره‌سازی شده است. 

وی عنوان می‌کند:70 تن سهمیه جدید نیز گرفته‌ایم و به دنبال سهمیه جدید گوشت نیز هستیم. به‌تازگی 15 تن گوشت منجمد گوسفندی گرفته‌ایم که به‌زودی به استان وارد می‌شود و تا پایان سال توزیع می‌شود. هزار و 250تن نیز گوشت مرغ منجمد از ابتدای سال تاکنون توزیع شده و روند توزیع آن کماکان ادامه خواهد داشت. همچنین هزار تن انواع برنج نیز تاکنون در شهر و استان توزیع شده است. 7 هزار و 400 تن شکر، 2هزار و 500 تن برنج هندی، هزار و 121تن دانه بلند تا هفته آینده به استان می‌رسد. تمامی این برنامه‌ها برای مبارزه با افزایش قیمت و تعدیل بازار مصرف کالاهای اساسی در استان است. 


فعالیت مستمر بازرسان

سرپرست معاونت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌نیز در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: نظارت بر توزیع گوشت در استان با دقت انجام می‌شود و هر بار که گوشت توزیع می‌شود، بازرسان سازمان در محل توزیع حضور دارند و با متخلفان به‌شدت برخورد می‌شود و تحویل تعزیرات حکومتی خواهند شد. «مسعود بیگلری» از مردم خواست که هر نوع تخلف در حوزه توزیع گوشت را با بازرسان سازمان از طریق شماره تلفن124 در میان بگذارند. 


شهروندان تخلفات را گزارش دهند 

مدیرکل تعزیرات حکومتی کرمانشاه با اشاره به این‌که در حوزه توزیع گوشت چندین تخلف گزارش شده است، می‌گوید: گران‌فروشی، رعایت نکردن موازین بهداشتی و توزیع خارج از شبکه از جمله تخلفات این حوزه تاکنون است. پرونده‌ها تشکیل و در دست تحقیق و بررسی است و با متخلفان قاطعانه برخورد می‌شود. «داریوش جودکی» از مردم خواست در صورت مشاهده تخلفات با شماره تلفن 135 تعزیرات حکومتی
و 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تماس بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید