• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 9 آذر 1401
کد مطلب : 178650
+
-

کاهش ترافیک خیابان دماوند با پایانه هوشمند

اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز خواستار تعیین‌تکلیف پایانه جدید شرق شدند

گزارش
کاهش ترافیک خیابان دماوند با پایانه هوشمند

دیروز در صد‌و‌دهمین جلسه شورای شهر تهران، پرونده پایانه جدید شرق تهران باز شد و اعضای پارلمان شهری نسبت به عدم‌تعیین تکلیف و بهره‌برداری از آن تذکراتی دادند. عملیات عمرانی این پایانه دهه 80در بزرگراه شهید یاسینی شروع شد و پس از رسیدن به مرز پیشرفت 95درصدی، منابع مالی برای ادامه کار تامین نشد و کار متوقف شد. از سوی دیگر، اتصال به خط 2مترو (از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق در جاده دماوند) یکی از شروط بهره‌برداری پروژه بود که این امر هم محقق نشد و بهره‌برداری از این پروژه که گفته می‌شود نخستین پایانه هوشمند کشور است، به تأخیر افتاد و این سرمایه ملی چندین سال است که خاک می‌خورد.
به گزارش همشهری، پیش‌تر مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران گفته بود اواخر نیمه نخست امسال پایانه جدید شرق بهره‌برداری می‌شود، اما محقق نشدن این وعده سبب شد تا دیروز برخی از اعضای پارلمان شهری به این موضوع واکنش نشان دهند و خواستار پیگیری و راه‌اندازی آن در اسرع‌وقت شوند. مهدی بابایی، نخستین عضوی بود که موضوع (تعیین‌تکلیف پایانه جدید شرق) را مطرح کرد و گفت: «برای راه‌اندازی ترمینال شرق بودجه مناسبی درنظر گرفته شده و درخواست شورا این است که این ترمینال به‌زودی راه‌اندازی شود، اما با گذشت حدود ۴۸۱روز از تشکیل مدیریت جدید شهری، هنوز اقدامی در این خصوص انجام نشده است.» او به ترافیک خیابان دماوند هم اشاره و عنوان کرد که به‌دلیل عدم‌انتقال ترمینال شرق اصلاح خیابان دماوند انجام نشده است و به همین دلیل شهروندان شاهد ترافیک در این نقطه هستند. سیدمحمد آقامیری هم در ادامه به بازدید اخیرش از ترمینال شرق اشاره کرد و گفت: «این ترمینال ۳۰ هکتاری در راستای حل مشکلات پایانه فعلی در شرق تهران ساخته شده و نخستین پایانه هوشمند کشور است که در یک موقعیت خاص جغرافیایی واقع شده، اما امکانات آن بدون هیچ کاربردی رها شده و در یک‌سال اخیر نیز هیچ اتفاقی برای بهره‌برداری از این پایانه رخ نداده است.» او با بیان اینکه سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی این پایانه به ۲۰ تا ۳۰میلیارد تومان نیاز داشت، اما حالا این پایانه با اختصاص ۲۰۰میلیارد تومان راه‌اندازی می‌شود، تأکید کرد: «متأسفانه مدیریت قبلی با ترک فعل در این زمینه و رها کردن پروژه، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به این پروژه وارد کرده است و در مدیریت فعلی حتی اگر وام ۱۸درصد بگیریم تا این پروژه راه‌اندازی شود، اقدام درستی است؛ چراکه پایانه، درآمد پایدار است و درصورت افتتاح، سال دیگر سرمایه شهرداری افزایش می‌یابد.» رئیس شورای شهر تهران در جمع‌بندی نظرات مطرح شده گفت که این پایانه سرمایه ملی است که به‌دلیل عدم‌بهره‌برداری مستهلک شده است. مهدی چمران تأکید کرد: «علاوه بر فراهم کردن امکانات حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس و مترو) باید فرایند تکمیل این پایانه تسریع شود.» او و دیگر اعضای شورای شهر با توجه به مسابقات فوتبال ایران در جام‌جهانی قطر نیز از برخی مسائل مرتبط با ورزش سخن گفتند.

رعایت واریز درآمدها به خزانه واحد
در جریان قرائت گزارش خزانه‌دار شورا درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران درباره عدم‌واریز درآمدها به خزانه واحد از سوی برخی از مجموعه‌های مدیریت شهری تذکر داد.
احمد صادقی درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری منتهی به 30مهرماه امسال گفت: «یکی از مواردی که از این گزارش برمی‌آید، عدم‌اجرای خزانه واحد است؛ یعنی برخی مجموعه‌ها مصوبه شورا در ایجاد خزانه واحد و واریز درآمد‌ها به خزانه واحد را رعایت نکردند و به همین دلیل درآمدهای شهرداری در گزارش با آنچه حاصل شده، فاصله دارد.»
وی در ادامه افزود: «موضوع بعدی مربوط به دکل‌ها و آنتن‌های فیبر نوری است. وقتی در طول روز در سطح شهر تردد می‌کنیم، می‌بینیم که دکل‌ها و آنتن‌ها مدام رویش و زایش دارند.»
صادقی ادامه داد: «باید رقم درآمدی از صدور مجوز دکل‌ها ذکر شود؛ لذا باید در یک گزارش مفصل این ارقام در صحن شورا ارائه شوند‌.»

محاسبه و اخذ بهای خدمات پسماند
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه از اصلاح نحوه محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند عادی خبر داد.
محمد آخوندی، در توضیح لایحه اصلاحیه نحوه محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند عادی گفت: «بعد از جلسات مشترکی که بین کمیسیون‌های برنامه و بودجه و خدمات شهری با حضور نمایندگانی از شهرداری برگزار شد، نهایتا مصوبه‌ای در زمینه نحوه محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند عادی به‌دست آمد.»
وی ادامه داد: «براساس قانون به شهرداری‌ها اجازه داده شده بهای خدمات مراکز غیرمسکونی را در موضوع پسماند سالانه در شورا مصوب کنند. در تاریخ دوم تیرماه 1400شورای پنجم مصوبه‌ای داشت که در آن فهرست متوسط تولید روزانه پسماند عادی دقیق نبود و باعث شد نارضایتی‌هایی به‌وجود آید.»
این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در مصوبه مذکور آمده بود که بهای خدمات مدیریت پسماند واحدهای غیرمسکونی در سال 1400نباید از 5برابر بهای خدمات مذکور در سال 1399بیشتر یا از یک‌سوم آن در همین سال کمتر باشد؛ بر این اساس در حوزه معوقات عددهای عجیبی به‌دست آمد که نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.»
آخوندی افزود: «آن چیز که در کمیسیون مشترک و شهرداری تصویب شد، این است که بدهی معوقات بهای خدمات مدیریت پسماند عادی مودیان از سال 1393تا 1399مطابق عددهای سال 1399و  سال 1400بر مبنای 1400و 1401بر مبنای 1401محاسبه شود. درحالی‌که قبلا بحث بر این بود که برای 1400هم براساس 1393تا 1399معوقات را محاسبه کنند.»
وی گفت: «با توجه به تصویب قانون درآمد پایدار در مجلس شورای اسلامی و ماده 10این قانون، عدم‌پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند توسط مودیان با احتساب جریمه‌ای به ازای هر ماه تأخیر به میزان 2درصد و حداکثر تا میزان 24درصد اعمال خواهد شد.» این لایحه با 15رأی مثبت به تصویب نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران رسید.

مکث
تعیین‌تکلیف املاک حریم راه‌آهن

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد‌ودهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی در محله علی‌آباد شمالی و نازی‌آباد شرقی واقع در منطقه ۱۶شهرداری تهران، گفت: تقاضای من این است که شهرداران مناطق ۲۲گانه عملکرد شهردار منطقه ۱۶ در تعامل مستقیم با شهروندان را مورد توجه قرار دهند.
ناصر امانی با اشاره به تعامل بسیار مثبت شهردار منطقه ۱۶ با مردم گفت: خوشبختانه در این منطقه شاهد بافت فرسوده نبودیم که جای خوشحالی است. سرانه آموزشی منطقه وضعیت مناسبی دارد و ۱۲مدرسه در منطقه وجود دارد؛ از لحاظ سرانه بهداشتی نیز وضعیت خوبی را در منطقه شاهد هستیم.
امانی با بیان اینکه هزار نفر از اتباع بیگانه در این محله زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: ترافیک اطراف ایستگاه متروی خزانه مردم را دچار مشکل می‌کند. تعیین‌تکلیف املاک موجود در اطراف حریم راه‌آهن، تعیین‌تکلیف مجموعه ورزشی سهند، تعمیر پل مکانیزه، تأمین روشنایی منطقه و آبیاری درختان ارزشمند محله ازجمله مواردی است که نیاز به پیگیری دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید