• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42343
+
-

پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی در قم تشییع می‌شود

پیکر آیت الله هاشمی شاهرودی بعد از ظهر امروز از مسجد امام حسن عسکریع به سمت حرم مطهر حضرت معصومهس تشییع می‌شود و در جوار ضریح مطهر بانوی کرامتس به خاک سپرده خواهد شد

خبر
پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی در قم تشییع می‌شود

آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از تحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت و مراسم تشییع پیکر ایشان صبح امروز چهارشنبه (5 دی) در تهران و بعداز ظهر امروز در قم برگزار می‌شود.
به گزارش فارس، پس از برگزاری مراسم تشییع و اقامه نماز در تهران، پیکر این عالم ربانی برای تشییع و خاکسپاری به قم منتقل خواهد شد.
پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی بعد از ظهر امروز از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) تشییع می‌شود و در جوار ضریح مطهر بانوی کرامت (س) به خاک سپرده خواهد شد.

به گزارش فارس،‌ آیت‌‌الله‌ «سید محمود هاشمى شاهرودى» در سال‌ 1327 هجرى شمسى در نجف‌ و در خانواده‌‌ای مذهبى و از سادات‌ منسوب‌ به‌ امام‌حسین‌(ع‌) چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ مرحوم‌ آیت‌‌الله‌ سیدعلى حسینى شاهرودى، از شاگردان برجسته مرحوم آیت‌الله‌العظمی خویی (ره) بود که بحث‌های اصول و فقه استاد خود را به رشته تحریر درآورد.

آیت‌الله هاشمی ‌شاهرودی شاگرد آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر، متفکر اسلامی و رهبری مذهبی- سیاسی دهه 50 در نجف بود. هاشمی‌ شاهرودی نیز اصول و فقه را با او شناخت و مریدوار در جلسات درس او حاضر می‌شد. او از همان ابتدای پایان دروس مقدمات و سطح به «مسجد شیخ‌طوسی» رفت و در حلقه شاگردان صدر قرار گرفت.

از دیگر استادان‌ آیت‌الله‌ هاشمى شاهرودى، حضرت‌ امام‌ خمینى‌ (ره) و حضرت‌ آیت‌الله العظمى خویى ‌(ره‌) را می‌توان‌ نام‌ برد، وی سال‌ها در محضر ایشان‌ به‌ تحکیم‌ مبانى اجتهادى خود مى‌پرداخت‌.
آیت‌الله‌ هاشمى شاهرودى ریاست‌ دو کنگره مهم‌ نقش‌ زمان‌ و مکان‌ در اندیشه‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) و نخستین‌ کنگره‌ دایره‌المعارف‌ فقه‌ اسلامى را بر عهده‌ داشت‌ که‌ هر دو کنگره‌ با استقبال‌ بزرگان‌ و فضلای حوزه‌ و دانشگاه‌ و اندیشمندان‌ خارجى و داخلى مواجه‌ شد و از مسئولیت‌های دیگر وی ریاست‌ مؤسسه‌ دایره‌المعارف‌ فقه‌ اسلامى بود که با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبرى منصوب شد.

او با ورود به‌ ایران‌ به‌ خدمت‌ امام‌ خمینى‌ (ره‌) مشرف‌ شد و با موافقت‌ ایشان‌، رابط‌ امام‌ (ره‌) و شهید صدر (ره) شد و پیام‌هاى علمى نجف‌ را به‌ سمع‌ امام‌(ره‌) مى‌رساند. او با دستور آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌‌اى که‌ در آن‌ زمان‌ با حکم‌ امام ‌(ره‌) مسئولیت‌ نهضت‌هاى اسلامى را بر عهده‌ داشت‌، تشکیلات جامعه روحانیت‌ مبارز و مجلس‌ اعلى عراق‌ را به‌ راه‌ انداخت‌ و آن‌ را مدیریت‌ و سازماندهى کرد.

آیت‌‌الله‌‌العظمی هاشمى شاهرودى سال‌ها از اعضاى فقهاى شوراى نگهبان‌ بود و در این‌ نهاد مقدس‌ به‌ خدمت‌ اشتغال‌ داشت‌ تا این‌که با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبرى، به‌ ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌ منصوب‌ شد.
همچنین عضویت در هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری،‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه از دیگر مسئولیت‌های آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی در ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره پنج‌ساله دیگر معرفی کردند. بر اساس این حکم آیت‌الله هاشمی شاهرودی به عنوان رئیس دور جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی شد. با این حال به علت بیماری و کهولت سن از اواسط تابستان 97نتوانست در جلسه‌های این مجمع حضور یابد. این عالم مجاهد پس از تحمل ماه‌ها بیماری، روز سوم دی‌ 97  در 70 سالگی به لقاءالله پیوست.

این خبر را به اشتراک بگذارید