• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 25 دی 1396
کد مطلب : 4225
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

 

انقلابی رمانتیک

ناظم حکمت، پایه‌گذار ادبیات نوین ترکیه و یکی از چهره‌های برجسته ادبیات تغزلی قرن بیستم به شمار می‌رود. اشعار عاشقانه او، همچون سراسر دنیا، در ایران هم با استقبال گسترده مخاطبان مواجه بوده و گفته می‌شود احمد شاملو، در انتخاب زبان عاشقانه، تحت‌تأثیر این شاعر بوده است. با این حال فارغ از دنیای شعر، ناظم حکمت، یک فعال سیاسی سرسخت و انقلابی آتشین بوده است. او در دوران جوانی، در زمان حکومت مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) چندبار دستگیر شد و 13سال از عمر خود را در زندان گذراند؛ با این حال زمانی که به‌خاطر شرایط بد جسمانی در سال1951 به‌طور موقت آزاد شد، به شوروی گریخت و در نهایت در مسکو درگذشت.

تو را دوست دارم چون نان و نمک تو را دوست دارم چون لحظه شوق، شبهه، انتظار و نگرانی در گشودن بسته بزرگی که نمی‌دانی در آن چیست. تو را دوست دارم چون گفتن‌  «شکر خدا زنده‌ام.» ترجمه احمد پوری

 

ناظم حکمت (۱۵ ژانویه ۱۹۰۲ -  ۱۹۶۳)؛ شاعرو ادیب ترکیه‌ای

 

تو را می‌سپارم  به دامان دریا

دیروز با انتشار خبر غرق‌شدن نفتکش سانچی و تأیید مرگ ملوانان آن، بغض فضای مجازی در ایران ترکید و کاربران، عزادار عزیزانی شدند که چند روز برای زنده‌ماندنشان دست به دعا بودند. از همان صبح که خبرهای بد درباره وضعیت نفتکش سانچی منتشر می‌شد، توییتر متمرکزتر و جدی‌تر به این فاجعه واکنش نشان می‌داد و توییت‌های بیشتری با هشتگ‌های مربوط به این فاجعه منتشر می‌شد. در میانه روز، هشتگ‌های #سانچی و #نفتکش_سانچی با فراوانی بیشتری در توییتر دیده می‌شد و عصر، عملا توییتر یکپارچه عزا بود. کاربران، علاوه بر همدردی با خانواده‌های قربانیان، بر پیگیری چگونگی انجام عملیات تا روشن شدن تمامی ابعاد ماجرا تأکید داشتند. چیزی که نظر بسیاری از کاربران را جلب کرد، همزمانی تقریبی فاجعه سانچی با فاجعه پلاسکو بود. تنها چند روز دیگر تا نخستین سالروز فاجعه پلاسکو فاصله داریم و کاربران، شرایط مشابهی که ملوانان و برخی آتش‌نشانان در موتورخانه کشتی و ساختمان پلاسکو داشتند را یادآوری کردند. برخی توییت‌ها البته محتوای انتقادی داشت و بر این موضوع تأیید می‌کرد که شاید اگر عملیات نجات به شیوه دیگری برگزار می‌شد، سرنوشت هر دو فاجعه متفاوت می‌بود.  با این حال، محتوایی که بیشترین فراوانی را در توییت‌ها داشت، متن‌های احساسی و به‌خصوص اشعار سوزناک بود. بسیاری از کاربران هم از دولت درخواست داشتند که به‌خاطر این فاجعه، عزای عمومی در کشور اعلام کند. در همین فضا بود که نامه علی ربیعی، وزیر کار به رئیس‌جمهور و درخواستش برای اعلام عزای عمومی، مورد توجه کاربران قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید