• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42163
+
-

بهسازی مسیر هشجین - سرچم، معطل پول

نماینده خلخال: با اعتبارات فعلی نمی‌توان امیدی به بهره‌برداری از پروژه بهسازی این مسیر در آینده نزدیک داشت

راه
بهسازی مسیر هشجین - سرچم، معطل پول

پوپک قاسمی|   خلخال- خبرنگار:

نبود راه ارتباطی مناسب در شهرستان خلخال از دیرباز پاشنه‌آشیل توسعه این شهرستان بوده است. این شهرستان پروژه‌های راهسازی نیمه‌تمام زیادی دارد که هر کدام به نوبه خود می‌توانند نقش بزرگی در خروج خلخال از بن‌بست فعلی داشته باشند. یکی از راه‌های پرحادثه این منطقه جاده هشجین به سرچم است که بهسازی آن سال‌هاست تبدیل به رویای مردم یک شهر شده است. شهر هشجین خلخال با جاده سرچم 13 کیلومتر و به گفته اهالی 9 کیلومتر فاصله دارد، اما بیش از 10 سال است که چشم به راه تکمیل بهسازی این جاده خطرناک مانده است. این ۱۳ کیلومتر مسیری است که می‌تواند یک بخش را از محرومیت نجات دهد. مردم بخش خورش رستم به مرکزیت هشجین و گردشگران این منطقه زیبا که روستاهای هدف گردشگری مانند کزج و برندق هم در این منطقه واقع شده است، به دلیل تکمیل نشدن این جاده مجبورند به خلخال رفته و از خلخال به جاده سرچم بپیوندند. این جاده 13 کیلومتری در 10 سال گذشته وعده‌های زیادی به خود دیده که هیچ‌کدام عملی نشده‌اند. در آخرین اظهارات «اکبر بهنامجو» استاندار اردبیل قول بازسازی و احداث این جاده تا پایان سال 98 داده شده است که با توجه به وضعیت موجود چندان عملی به نظر نمی‌رسد.


خطر در کمین رانندگان 

مشکلات جاده هشجین – سرچم تا جایی موجب نگرانی اهالی این منطقه است که حجت‌الاسلام «حسین عبداللهی» امام‌جمعه موقت خورش رستم هم آن را در شأن مردم آن نمی‌داند و می‌گوید: جاده 13 کیلومتری هشجین به سرچم به عنوان راه اصلی ارتباطی خورش رستم، وضعیت قابل قبولی ندارد. در فصل زمستان هم که تردد در این مسیر به‌ویژه برای رانندگانی که باید به صورت مرتب تردد کنند، اصلا ایمن نیست. مردم خواهان تکمیل این مسیر و پایان عملیات بازسازی آن هستند. 
 

مسافران ناآشنا گم می‌شوند 

یکی از اهالی بخش خورش رستم می‌گوید: این جاده شیب تند و خطرناکی دارد و اهالی این بخش از ترس خطر جاده، ترجیح می‌دهند این مسیر 13 کیلومتری را با تغییر مسیر از خلخال به سرچم 50 کیلومتر طی کنند. 

«امین نورمحمدی» می‌افزاید: در فصل کولاک، بارندگی و یخبندان خطر چندین برابر می‌شود و سختی راه از تهران تا قزل‌اوزن یک طرف و این ۱۳ کیلومتر در طرف دیگر قرار می‌گیرد. اهالی این بخش سال‌هاست این جاده را از مسئولان مطالبه می‌کنند، اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند.

«حسن مرادی» یکی از گردشگران در این منطقه هم می‌گوید: مسافرانی که قصد ورود یا عبور از این منطقه را دارند اگر کمی ناآشنا باشند، تابلو هشجین را پیدا نخواهند کرد و سر از تونل‌های مسیر اردبیل درمی‌آورند. اگر شانس بیاورید و تابلو رنگ و رو رفته‌ این منطقه را ببینید، باید با دنده سنگین و احتیاط کامل به سمت صخره‌ای بروید که پیش رویتان قرار دارد.


340 میلیون تومان اعتبار در سال 97

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار می‌کند: بهسازی محور هشجین – سرچم به طول 13 کیلومتر است که 5/11 کیلومتر از مطالعات مسیر انجام و پیمانکار انتخاب شده است و در 5/1 کیلومتر باقیمانده آن، حذف پیچ بسیار خطرناک و آسفالت لایه دوم انجام خواهد شد.

«محبوب حیدری» عنوان می‌کند: در این پروژه 5/3 کیلومتر از مسیر را به خاطر شیب بالای 8 تا 13 درصد تغییر دادیم و بقیه مسیر بهسازی و تعریض می‌شود.
حیدری با بیان این‌که امسال 340 میلیون تومان به پروژه هشجین- سرچم اختصاص یافته است، می‌افزاید: اعتبارات زیرسازی و بهسازی محور هشجین – سرچم از محل استانی و روکش آسفالت از منابع ملی است و امیدواریم اعتبار مناسب برای تکمیل این پروژه تخصیص یابد.


اعتبارات قطره‌چکانی استانی

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به روند کند پیشرفت پروژه، اظهار می‌کند: در زمان واگذاری پروژه به پیمانکار باید بیشتر دقت می‌شد تا پیمانکاری توانمند برای این پروژه انتخاب 
شود.

«بشیر خالقی» می‌افزاید: چون این پروژه با اعتبار استانی انجام می‌شود، میزان تخصیص اعتبار محدود است و پیمانکار هم بسته به میزان اعتبار می‌تواند پروژه را پیش ببرد. خالقی عنوان می‌کند: در این مسیر 13 کیلومتری قسمتی باید تعریض شود و قسمتی از اراضی نیز باید رفع معارض شود که با این اعتبارات نمی‌توان امیدی به بهره‌برداری از این پروژه در آینده نزدیک داشت.


اولویت پروژه هشجین- سرچم

بهسازی مسیر خلخال - هشجین به طول 10 کیلومتر، عملیات روکش هشجین - برندق و بهسازی هشجین - سرچم به طول 12 کیلومتر از برنامه‌ها و طرح‌های اولویت‌دار این شهرستان است. فرماندار خلخال با بیان این مطلب اظهار می‌کند: با تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای عملیات احداث راه اصلی هشجین تا تقاطع راه اردبیل به سرچم به طول 12 کیلومتر اهالی شهر هشجین و بخش خورش رستم از یک راه اصلی برای دسترسی به مرکز استان و کشور از طریق بهره‌برداری از این پروژه بهره‌مند خواهند شد.«فریدون بابایی» می‌افزاید: تکمیل این مسیر می‌تواند یک بخش را از محرومیت نجات دهد. بخشی که اهالی آن معتقدند که باید تبدیل به شهرستان می‌شد، اما قانون می‌گوید که جمعیتش هنوز به حد نصاب نرسیده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید