• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42170
+
-

خوزستانی‌ها تفریح و سرگرمی ندارند

کمبود امکانات هنری و تفریحی در شهرهای کوچک‌تر خوزستان محسوس‌تر است

زیر ذره‌بین
خوزستانی‌ها تفریح و سرگرمی ندارند

سیدعلیرضا شریفی|   اهواز - خبرنگار: 


هوای گرم و شرجی خوزستان در تابستان و درگیر بودن شهرهای آن با آلودگی‌ هوا در دیگر فصول سال سبب شده است که خوزستانی‌ها برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به سمت ساحل یا تفریحات کافه‌ای بروند.
یکی دیگر از سرگرمی‌های خوزستانی‌ها، روی آوردن به تفریحات هنری مانند تماشای فیلم در سینما و نشستن پای اجرای هنرمندان تئاتر در تالار آفتاب است.

اما کمبود سالن سینما و تئاتر در شهرهای استان و نیز گران بودن تفریحی مانند تماشای تئاتر سبب شده است که شهروندان تفریح کافه‌ای را ترجیح دهند. هرچند رفتن به کافه نیز هزینه‌های خاص خود را دارد و بسیاری از جوانان از عهده آن بر‌نمی‌آیند.در شهرهای کوچک‌تر استان تفریحات کافه‌ای نیز برای جوانان میسر نیست، چراکه یا کافه‌های مطلوب و استاندارد یافت نمی‌شود یا هنوز جامعه به این نوع تفریح نگاه درست و مناسبی ندارد و آن را مناسب جوانان نمی‌بیند.

پارک‌های محله‌ای نیز در شهرهای خوزستان به ندرت یافت می‌شوند که بتوان ساعتی را با دوستان یا خانواده در آنها گذراند زیرا یا محیط مناسبی ندارند یا از نظر فضای سبز و امکانات تفریحی خالی هستند و در جوانان رغبتی ایجاد نمی‌کنند.
جوانان جدا از این‌که برای گذران اوقات فراغت خود به تفریحات سالم نیاز دارند، لازم است لابه‌لای این تفریحات خود را نیز پیدا کنند و علاقه‌مندی‌های شغلی و حرفه‌ای‌شان را بشناسند و مسیر آینده‌شان را انتخاب کنند.
اما کمبودهای فرهنگی، هنری و تفریحی در خوزستان سبب شده‌اند که بسیاری از جوانان در 30 سالگی هم ندانند که چه می‌خواهند و چه چیزی را دوست دارند. آنها نمی‌دانند که تمایل دارند در آینده کدام مسیر حرفه ‌ای را انتخاب کنند تا بتوانند زندگی خود را بر پایه آن بسازند.


اهواز؛ خالی از امکانات تفریحی

یکی از شهروندان اهوازی به خبرنگار همشهری می‌گوید: در اهواز نه تعداد پارک‌های شهربازی زیاد است، نه سینما به تعداد کافی داریم و نه وضعیت هوا به‌ ویژه در تابستان‌ها طوری است که اجازه پیاده‌روی را به مردم بدهد.
«آقاجانی» تصریح می‌کند: هوا هم گرم و شرجی نباشد، گرد و غبار اجازه نمی‌دهد مردم یک پیاده‌روی بی‌دغدغه داشته باشند یا بدون نگرانی به یک پارک بروند و ساعتی خوش باشند. به همین دلیل مردم برای وقت‌گذرانی و دور شدن از محیط کار و فضای روزمره زندگی به رستوران‌ها و کافه‌ها می‌روند و البته کافه و رستوران رفتن هم برای همه میسر نیست.

وی ادامه می‌دهد: البته در این مقطع از سال که اهواز حال و هوای خوبی دارد، کاش شهرداری و اداره ارشاد با ایجاد بستری برای اجراهای خیابانی، مردم را از خانه‌ها بیرون بکشند تا مردم از این آب و هوای سالم بهره ببرند.
این شهروند می‌افزاید: من و همسرم معمولا روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه را به سینما رفتن اختصاص می‌دهیم و برای تماشای فیلم‌ها به سینماهای مختلف شهر می‌رویم. هرچند بیشتر فیلم‌ها هم محتوای مناسبی ندارند اما در وضعیت آب و هوایی اهواز قابل‌تحمل است و به قول معروف از هیچی بهتر است. یعنی اگر سینما هم نرویم، اهواز واقعا جایی برای گذران اوقات فراغت و با هم بودن ندارد.


آبادان دور از امکانات

شهروند آبادانی و علاقه‌مند به حوزه تئاتر با اشاره به این‌که مخاطبان تئاتر در سطح خوزستان به ‌ویژه در آبادان و خرمشهر متشکل از یک قشر خاص و همیشه ‌همراه هستند، عنوان می‌کند: به‌ نظر می‌رسد سیاست‌گذاری تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی جشنواره‌های تئاتر به گونه‌ای نبوده که بتواند مخاطبان جدیدی را جذب کند. البته سالن‌ها همیشه پر می‌شود اما باید بدانیم که این جمعیت، یک جمعیت آشنا با تئاتر است، نه جمعیتی که شامل مخاطبان عام هم باشد.

«محمدرضا عبادی» می‌گوید: علاوه بر ضعف سیاست‌گذاری در اطلاع‌رسانی و تبلیغات جشنواره‌ها، به عنوان یکی از علاقه‌مندان به حوزه تئاتر، معتقدم که هنوز حوزه تئاتر در سطح استان خوزستان درگیر سنت‌هاست و نتوانسته محتوای خود را به‌روزرسانی کند. همین موضوع بر ریزش مخاطبان حوزه تئاتر اثرگذار است.

وی ادامه می‌دهد: آبادان که زمانی پر از امکانات تفریحی و فرهنگی و هنری بود، در این سال‌ها هیچ جاذبه‌ای برای شهروندان ندارد و جوانان واقعا با چالش گذران اوقات فراغت و ارتقای دانش خود مواجهند. شما در نظر بگیرید وقتی سالن تئاتری در کار نباشد، جوان آبادانی نمی‌تواند بخش هنری وجود خود را اقناع کند، درباره تئاتر چیزی یاد بگیرد و آن را در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به کار ببندد.


کمبودها برای هنرمندان هم هست

در آبادان نه‌تنها امکانات تفریحی و هنری برای شهروندان وجود ندارد، خبری از امکانات برای تمرینات حرفه‌ای هنرمندان هم نیست. سرپرست فرمانداری ویژه آبادان هم در ‌گفت‌وگویی با همشهری در این باره می‌گوید: عمده گروه‌های تئاتر آبادان از کمبود جا برای استقرار و فعالیت رنج می‌برند. ما به دنبال آن هستیم که بتوانیم یک ساختمان ویژه هنرمندان تئاتر داشته باشیم بهگونه‌ای که تمام گروه‌های تئاتر آبادان بتوانند در این ساختمان به طور متمرکز استقرار پیدا کنند.
«زین‌العابدین موسوی» ادامه می‌دهد: در این زمینه پیگیری‌هایی در تهران و از طریق سازمان منطقه آزاد اروند صورت گرفته است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحقق آن باشیم.


خرمشهر بدون سینما

یکی از شهروندان خرمشهری نیز یادآور می‌شود: چندی قبل در خرمشهر طرحی با عنوان «پرده‌پارک» در یکی از پارک‌های شهر توسط یک موسسه فرهنگی و رسانه‌ای اجرا شد. در این طرح فیلم‌های سینمایی که اکران خانگی شده بودند روی یک پرده در یک نقطه از پارک به نمایش گذاشته می‌شدند.
«علیرضا یونسی» عنوان می‌کند: مزیت این طرح تماشای فیلم رایگان، حضور بیشتر خانواده‌ها در پارک‌ها به بهانه تماشای فیلم و در نتیجه سالم‌سازی محیط پارک‌ها برای خانواده‌ها بود. اما مدتی است که این طرح در خرمشهر تعطیل شده در حالی که انتظار می‌رفت علاوه بر توسعه و رونق آن در خرمشهر، در دیگر شهرهای استان نیز اجرا شود.


افزایش مخاطب سینماها

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز در گفت‌وگویی با همشهری، از افزایش آمار مخاطبان سینماها در شهرهای این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: از ابتدای امسال تا ماه جاری حدود 40 فیلم در سینماهای سراسر استان اکران شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش ۲۸ درصدی فروش فیلم داشته‌ایم.
«ناصر چنانی» می‌افزاید: میزان فروش فیلم در سینماهای استان طی مدت یاد شده 5/2 میلیارد تومان و در مدت مشابه پارسال 8/1 میلیارد تومان بود.

وی بیان می‌کند: در ۸ ماه نخست امسال 403 هزار و 461 مخاطب در سینماهای استان خوزستان به تماشای فیلم پرداختند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۱۶ درصدی آن بودیم.

***

طبق گفته مسئولان و بر اساس آمارهای موجود، طی 3 سال گذشته در جذب مخاطب به سینماهای استان و نیز در حوزه تئاتر روند رو به رشد داشته‌ایم. البته این آمار برای استانی مثل خوزستان که مردم هنردوستی دارد، واقعا مطلوب نیست و چنانچه سالن‌های بیشتری برای سینما و تئاتر در شهرستان‌ها ساخته شود، هم آمار مخاطبان استان در این زمینه افزایش خواهد یافت و هم مردم برای تفریحات هنری خود جایی خواهند داشت و برای وقت‌گذرانی کلافه و مستاصل نخواهند
 شد.


نیاز خوزستان به سالن‌های سینما و تئاتر

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر مردم اهواز استقبال خوبی از نمایش‌های اجراشده داشته و نشان داده‌اند که اگر سالن‎های بزرگ‌تری برای تئاتر وجود داشته باشند، همه این سالن‌ها پر خواهند شد.
«محمد یاقوت‌پور» به همشهری می‌گوید: شهرداری‌ها و ادارات ارشاد و فرهنگ اسلامی باید بستری را برای تفریحات هنری مردم ایجاد کنند تا آنها بتوانند دسترسی راحت‌تری به تئاتر داشته باشند. نمایش‌ها می‌توانند به فرهنگ‌سازی هم کمک کنند.

وی ادامه می‌دهد: در هیچ‌کدام از شهرهای خوزستان فضایی برای تئاتر در نظر گرفته نشده است و مسئولان می‌توانند با توجه بیشتر به حوزه نمایش، سالن‌های بزرگ‌تری را به تئاتر اختصاص دهند.رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان بیان می‌کند: با توجه به ظرفیتی که خوزستان در زمینه تئاتر دارد، هنرمندان خوزستانی می‌توانند ساعات خوشی را برای شهروندان رقم بزنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید