• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42172
+
-

نیروگاه نکا هنوز مازوت می‌سوزاند

همشهری از آلایندگی‌های بزرگ‌ترین نیروگاه تولید برق مازندران گزارش می‌دهد

گزارش
نیروگاه نکا هنوز مازوت می‌سوزاند

اشکان جهان‌آرای |   ساری -خبرنگار:  

زمستان‌ برای ساکنان پایتخت و کلانشهرهای ایران فصل نگرانی است. آلودگی هوا و پدیده وارونگی سبب می‌شود که ساکنان شهرهایی مانند تهران، اراک، اصفهان، کرج و چندین شهر بزرگ دیگر، در برخی روزها اکسیژن کمتری به ریه‌هایشان برسانند. پدیده وارونگی هوا زندگی را برای مردم این مناطق دشوار می‌کند؛ معضلی که حتی تصور آن برای برخی ساکنان مناطق خوش آب و هوای شمالی ممکن نیست. اما در همین مازندران مناطقی وجود دارند که ساکنانش سال‌هاست در زمستان با معضل آلودگی مواجه می‌شوند.

صرف‌نظر از این‌که خشکی تالاب میانکاله در شرق مازندران و برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه از دره هراز در مرکز مازندران این دو نقطه را به مناطق احتمالی کانون ریزگردها تبدیل کرده، به دلیل رعایت نشدن برخی نکات بهداشتی و فنی در بعضی از واحدهای صنعتی، آلودگی‌هایی از این واحدها وارد هوا می‌شوند که چند سال است کاهش این آلودگی‌ها مورد توجه مسئولان و فعالان محیط‌زیست قرار گرفته است.


هوای گوگردی

یکی از مهم‌ترین مناطق استان که آلودگی زمستانه هوا در آن به چشم می‌خورد، در شهرستان نکا قرار دارد. نیروگاه شهید سلیمی نکا که یکی از مهم‌ترین نیروگاه‌های کشور به شمار می‌آید، سال‌هاست که برای صرفه‌جویی در مصرف گاز و تامین گاز زمستانه واحدهای کوچک‌تر و مشترکان خانگی، با آغاز فصل سرد سال، از سوخت مازوت استفاده می‌‌کند؛ سوختی که آلودگی‌های زیادی را در محیط منتشر کرده و آسیب زیادی به محیط‌زیست مناطق اطراف وارد می‌کند. این نیروگاه گازسوز که در دهه 50 ساخته شد و در حال حاضر حدود 5 درصد برق کشور را تامین می‌کند، در دهه 80 و پس از بحران برف سال 1386 و قطعی گسترده گاز در مازندران، با مصوبه دولت مجوز سوزاندن مازوت را دریافت کرد تا به این شکل افت فشار گاز جبران شود. اما پیامدهای منفی این تصمیم در محیط‌زیست شکننده منطقه و حتی باران‌های آن خود را نشان داد.

همین روزها هم اگر سری به مناطق اطراف تالاب بزرگ و مهم میانکاله بزنید، می‌توانید دود غلیظ ناشی از سوخت مازوت را که از دودکش‌های بلند این نیروگاه بیرون می‌آید را ببینید؛ دودی که هم سبب آلودگی منطقه می‌شود و هم به دلیل دمای بالا، قطعا روی گرمایش منطقه و بارش‌ها می‌تواند اثرگذار باشد. 

دودی که از دودکش‌های نیروگاه شهید سلیمی هنگام سوزاندن مازوت بیرون می‌آید، 162 درجه سانتیگراد یعنی 42 درجه بیشتر از دمای دود ناشی از سوختن گاز طبیعی است. بر اساس آمارها این نیروگاه هر سال حدود یک میلیارد لیتر سوخت مازوت مصرف می‌کند.


17 ماه انتظار

افت فشار گاز در سال‌های اخیر سبب شده بود که برای تامین برق توسط این نیروگاه چاره‌ای جز استفاده از مازوت نباشد، اما امیدواری به حل این مشکل با آغاز اجرای طرح انتقال گاز دامغان-کیاسر-نکا بیشتر شد و با بهره‌برداری از این پروژه بزرگ در سال گذشته به اوج خود رسید. قرار بود با افتتاح این خط انتقال، مشکل تامین گاز نیروگاه شهید سلیمی نکا در ماه‌های سرد سال برطرف شود. 

«علی محمد شاعری» نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز که دو سال پیش به عنوان رئیس وقت کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیر حل مشکل آلایندگی این نیروگاه بود، همان زمان اعلام کرد با بهره‌برداری از این خط انتقال گاز، مشکل نیروگاه نکا برطرف می‌شود. این خط انتقال 10 مرداد سال گذشته با حضور وزیر نفت به بهره‌برداری رسید، اما هنوز با گذشت نزدیک به 17 ماه از وارد شدن خط انتقال جدید به مازندران، گاز آن به نیروگاه شهید سلیمی نکا نرسید تا هزاران نفر از ساکنان مناطق اطراف این نیروگاه کماکان زمستان‌های آلوده به گوگرد، ناشی از سوختن مازوت را پشت‌ سر بگذارند.

آخرین پیگیری برای بازگشت نیروگاه شهید سلیمی به شرایط پیش از دهه 80 و استفاده از سوخت گاز در تمام طول سال، به 26 آذر امسال یعنی 6 روز پیش برمی‌گردد که «علی محمد شاعری» نماینده شرق مازندران در نامه‌ای به وزیر نیرو، بار دیگر درخواست مردم منطقه برای حل مشکل این نیروگاه را مطرح کرد. 

شاعری در این نامه به رایزنی‌های گذشته برای حل این مشکل اشاره کرد و نوشت: «با توجه به انتقال گاز از خط لوله دامغان-نکا و با وجود هشدارهای مکرر، متأسفانه میلیون‌ها لیتر مازوت در این نیروگاه می‌سوزد و آلودگی و دود ناشی از آن، سلامت، بهداشت و محصولات کشاورزی را به شدت در معرض تهدید و تخریب قرار داده و موجب شکایت و گله‌مندی مردم منطقه شده است. خواهشمند است دستور فرمایید با قید فوریت نسبت به جایگزین کردن سوخت گاز طبیعی به جای مازوت در این نیروگاه اقدام شود.»

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو نیز در پاسخ به نامه نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه، «محسن طرزطلب» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی را مأمور کرده تا برای حل این مشکل، پیگیری‌های لازم را انجام دهد. وزیر نیرو پیگیری درخواست مردم شرق استان را به طرزطلب واگذار کرد و از او خواست تا نسبت به حل و فصل مشکل به نحوی که فشار کمتری به مردم منطقه وارد شود، اقدام کند. اردکانیان مکاتبه با وزیر نفت و مراعات شرایط منطقه برای مصرف گاز نیروگاه در مواقع خاص را نیز از طرزطلب خواستار شد.

البته طرزطلب به عنوان مسئول مستقیم نیروگاه‌های تولید برق حرارتی، در جریان این مشکل بود. اوایل شهریور امسال که این مسئول برای افتتاح نیروگاه 307 مگاواتی کاسپین نوشهر به مازندران سفر کرد، سری هم به نیروگاه شهید سلیمی نکا زد. در آن سفر، یکی از درخواست‌های مدیرعامل نیروگاه نکا حل همین مشکل بود.

«محسن نعمتی» در جلسه‌ای که با حضور طرزطلب در نیروگاه نکا برگزار شده بود، محقق نشدن تامین صددرصدی سوخت گاز برای این نیروگاه را از مهم‌ترین چالش‌های این واحد عنوان کرده بود و پیش از آغاز فصل سرما گفته بود که در صورت مصرف مازوت فشار‌های زیادی از سوی افکار عمومی و رسانه‌ها متوجه نیروگاه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید