• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42130
+
-

پافشاری ترامپ روی تصمیم به خروج از سوریه

جهان‌نما
پافشاری ترامپ روی تصمیم به خروج از سوریه

درحالی‌که پس‌لرزه‌های اعلام تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از سوریه همچنان ادامه دارد، دونالد ترامپ همچنان بر تصمیم خود پافشاری می‌کند.
ترامپ که مثل همیشه ترجیح داده با موافقان و مخالفانش از طریق توییتر گفت‌وگو کند، دیروز اندکی پس از اعلام استعفای برت مک‌گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف جهانی علیه داعش، در پستی توییتری نوشت: «قرار بود 3‌ماه در سوریه بمانیم اما از آن زمان 7سال گذشته است.»برت مک‌گورک همچون جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن 2هزار نیروی رزمی آمریکا از سوریه، از سمت خود استعفا داده است. ترامپ برخلاف فرماندهان نظامی آمریکا و مشاوران امنیتی‌اش معتقد است کار داعش در سوریه تمام‌شده و اکنون زمان خروج نیروها فرا رسیده است.مک‌گورک سال‌ها به‌عنوان نماینده ارشد آمریکایی‌ها در خاورمیانه آمد و رفت داشته و هدایت‌کننده اصلی سیاست‌های این کشور در سوریه و عراق به شمار می‌رفت. ترامپ که به‌نظر می‌رسد از رفتار اعتراضی مک‌گورک بسیار دلخور شده باشد، او را هم بی‌نصیب نگذاشت و در اظهارنظری جنجالی در توییتر نوشت که اصلا او را نمی‌شناسد. ترامپ نوشت که مک‌گورک انتخاب باراک اوباما بوده و نه انتخاب او. به گفته ترامپ قرار بوده است مک‌گورک طی 2‌ماه آینده پستش را ترک کند اما قبل از پایان دوره ماموریتش استعفا داده تا جنجال به پا کند.
دونالد ترامپ که به‌نظر می‌رسد از واکنش‌ها به تصمیمش در مورد خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه بسیار آزرده خاطر شده، بار دیگر جیمز متیس را هم خطاب قرار داد و نوشت: «وقتی اوباما به‌شکل بی‌ادبانه‌ای جیمز متیس را اخراج کرد، من به او شانسی دوباره‌ دادم. برخی فکر کردند من نباید این کار را بکنم اما من فکر کردم که کار درستی است و همه منابع که او در اختیار نداشت، در اختیارش گذاشتم.»  اشاره ترامپ به دوره حضور ژنرال متیس بین سال‌های 2010 تا 2013 در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما در سمت فرماندهی ستاد مرکزی ارتش آمریکاست. اوباما به‌دلیل اختلاف نظر با متیس به‌خصوص بر سر نحوه مقابله با ایران او را برکنار کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا که به انتقاد از رسانه‌ها نیز شهره است، این بار رسانه‌ها را هم مورد حمله قرار داد و گفت که اگر فرد دیگری جز او در مورد خروج نیروها از سوریه تصمیم می‌گرفت، «رسانه‌های جعلی» او را به یک قهرمان ملی تبدیل می‌کردند. 
طبق اعلام دونالد ترامپ، نیروهای رزمی آمریکا مستقر در سوریه بین 60 تا 100روز آینده از این کشور خارج می‌شوند؛ اقدامی که معادلات و آینده سوریه را به سمت و سویی تازه خواهد برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید