• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42132
+
-

لشکرکشی ترکیه به مرزهای شمالی سوریه

حجم نیروهای اعزامی ارتش ترکیه به نقاط مرزی در شمال سوریه بی‌سابقه ارزیابی شده است

رویداد
لشکرکشی ترکیه به مرزهای شمالی سوریه

 به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، ارتش ترکیه اعزام نیرو و تجهیزات نظامی به نقاط مرزی در شمال سوریه را به فاصله کوتاهی بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکا از سوریه آغاز کرده است. براساس گزارش‌های منتشر شده این کاروان نظامی در نقاط مختلفی ازجمله گذرگاه مرزی جرابلس و همچنین در نزدیکی رود الساجور (مابین جرابلس و منبج) مستقر شده است؛ در فاصله‌ای بسیار محدود با مواضع کردها. به گفته شبکه تی‌آر‌تی ترکیه، حجم نیروهای ارتش این کشور که طی این چند روز به مرزهای شمال سوریه اعزام شده بی‌سابقه است؛ امری که نشان‌دهنده جدیت ترکیه نسبت به وضعیت نیروهای نظامی کرد در شمال سوریه است.
منابع محلی وابسته به معارضین سوری نیز با تأیید این گزارش‌ها از انتقال نزدیک به 40تانک و حجم قابل توجهی سلاح سنگین به مرز سوریه خبر داده‌اند. این منابع همچنین مدعی شده‌اند که سازمان اطلاعات ترکیه از نیروهای عرب وابسته به‌خود در شمال سوریه خواسته در حالت آماده‌باش قرار بگیرند؛ نیروهایی که با نام ارتش آزاد سوریه شناخته می‌شوند و در جریان عملیات شاخه زیتون با حمایت نیروی هوایی و توپخانه ارتش ترکیه مجددا وارد سوریه شدند؛ اگرچه تاکنون گزارشی از تحرک نظامی این نیروها منتشر نشده است.
تمام اینها در حالی است که با وجود نیروهای کردی، هم‌اکنون بیش از 2هزار سرباز آمریکایی که بیشتر آنها ازجمله نیروهای ویژه ارتش این کشور به شمار می‌روند در شمال سوریه مستقر هستند؛ نیروهایی که در صورت اجرایی شدن تصمیم ترامپ، 3‌ماه دیگر سوریه را ترک می‌کنند. از سوی دیگر، مقامات مختلفی در شورای دمکراتیک سوریه (وابسته به نیروهای دمکراتیک کردی) در هشداری آشکار نسبت به عواقب خروج آمریکا و ورود ارتش ترکیه به شمال سوریه گفته‌اند درصورت شکل‌گیری بحران در این مناطق قادر به کنترل زندان‌ها نخواهند بود؛ زندان‌هایی که عمدتا نیروهای وابسته به داعش را در خود نگاه داشته است. راهبرد ترکیه در پرونده سوریه، از اواسط سال 2016 و مشخصا بعد از وقوع کودتا در این کشور به‌طور چشمگیری تغییر کرد و اولویت آن از برکناری اسد و حمایت از معارضین وی به مهار تهدید نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا متمرکز شد؛ نیروهایی که بعد از شکست داعش در رقه و حسکه عملا کنترل مناطق شمالی سوریه را در دست گرفته و حتی حاضر به مذاکره با دولت مرکزی سوریه نیز نشدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید