• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42135
+
-

پایان راه امپراتور صلح‌‌طلب ژاپن

آسیا
پایان راه امپراتور صلح‌‌طلب ژاپن

 امپراتور ژاپن که قرار است به‌دلیل بیماری طی هفته‌های آینده قدرت را به فرزندش واگذار کند، دیروز همزمان با هشتاد و پنجمین سالروز تولدش از دوری ژاپن از جنگ و درگیری در 3دهه حضور خود در قدرت و ضرورت ادامه زندگی صلح‌آمیز ژاپنی‌ها با مردم جهان گفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، امپراتور آکیهیتو که در میان حدود 83هزار نفر از هوادارانش سخن می‌گفت، دوری ژاپن از جنگ در دوره 30ساله حکومتش را بزرگ‌ترین افتخار دانست و گفت: «نباید فراموش کرد که تعداد بی‌شماری انسان در جنگ جهانی دوم قربانی شدند و شکوفایی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به‌دلیل پرهیز از درگیری و ناشی از تلاش و کوشش مردم کشور بوده است.»
 امپراتور آکیهیتو که به‌دلیل ناراحتی قلبی و سرطان پروستات به خواست خود از قدرت کناره‌گیری می‌کند، در سال1989 و پس از مرگ پدرش به قدرت رسید. در تاریخ ژاپن، کناره‌گیری امپراتور از قدرت، اتفاقی معمول نیست و این کشور تنها در یک مورد دیگر در سال1817 شاهد استعفای امپراتور بوده است. دوره حکومت دیگر امپراتورها یا در اثر مرگ طبیعی امپراتور بوده یا امپراتور در اثر شکست در جنگ به پایان راه رسیده‌ است.
ماجرای جنگ‌هایی که امپراتوری ژاپن یک پای آن بوده، در طول تاریخ همیشه ماندگار شده است؛ چرا که اغلب این جنگ‌ها بسیار بزرگ و همراه با خشونت‌های بسیار بوده‌اند. آکیهیتو اما برخلاف دیگر امپراتورهای ژاپن، چهره‌ای صلح‌طلب بوده است. او در طول دوره حکومت خود در اقدامی بی‌سابقه به فیلیپین و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا که در جنگ جهانی دوم از سوی نیروهای ژاپنی ابتدا اشغال و سپس در درگیری با نیروهای آمریکایی به‌شدت تخریب شدند، سفر کرد. او هرگز به‌خاطر نقش ژاپن در جنگ عذرخواهی نکرده است اما هر بار در سخنرانی‌هایی که متن‌ آنها با دقت تنظیم شده بوده، نسبت به حضور ژاپن در سمت متجاوزان جنگ جهانی دوم ابراز تأسف کرده است.
امپراتور ژاپن طی تمام سال‌هایی که در قدرت بوده است تلاش کرده از افرادی که در جنگ قطع عضو شده‌اند و همچنین خانواده‌هایی که اعضای خود را از دست داده‌اند حمایت کند. همین باعث شده است تا او در میان مردم ژاپن چهره‌‌ای محبوب به شمار ‌آید. تا پیش از آکیهیتو، جایگاه امپراتور در ژاپن در راه هرم قدرت بود. پدر او قدرت را به‌طور کامل در دست خود گرفته بود و تمامی بخش‌های حکومت از او منشعب می‌شد. آکیهیتو اما طبق قانون اساسی جدید ژاپن که بعد از جنگ جهانی دوم به تصویب رسید، به‌عنوان صد و بیست و پنجمین امپراتور ژاپن، در یک جایگاه تشریفاتی و بدون هیچ‌گونه قدرت سیاسی قرار گرفت. او تلاش کرد طی 30سال گذشته، قصر امپراتوری را که جدا از مردم افتاده بود، بار دیگر در کنار جامعه و مردم ژاپن تعریف کند.  ناروهیتو ولیعهد ژاپن 4‌ماه دیگر جانشین پدر خواهد شد. امپراتوری در این کشور همچنان مختص فرزندان پسر است و از آنجا که ناروهیتو فرزند پسر ندارد، نگرانی‌هایی در مورد ادامه وراثت در خانواده او وجود داشت اما چند سال پیش که پسر دوم امپراتور صاحب یک فرزند پسر شد، این نگرانی نیز برطرف شد.


جایگاه امپراتور در ژاپن

امپراتور در ژاپن، یک جایگاه پادشاهی تشریفاتی است. این جایگاه طبق قانون اساسی که بعد از جنگ جهانی دوم یعنی در سال1947 به تصویب رسید، به جایگاهی تشریفاتی تبدیل شد. همزمان نظام حکومتی ژاپن به یک نظام مشروطه تغییر پیدا کرد. امپراتور ژاپن رئیس کشور و نماد وحدت ملی محسوب می‌شود. همچنین در آیین ملی ژاپن یا «شینتو»، امپراتور دارای بالاترین مقام مذهبی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید