• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41872
+
-

عاقبت سیاه سلطان قیر

قضایی
عاقبت سیاه سلطان قیر

یکی دیگر از مفسدین اقتصادی روز گذشته بالای چوبه دار رفت. این سومین اعدام مفسدان اقتصادی در 2 ماه اخیر است. 23آبان‌ماه وحید مظلومین که به او سلطان سکه می‌گفتند و محمد اسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم هم به‌خاطر اخلال در نظام اقتصادی در ماجراهای اخیر نوسانات ارز و سکه اعدام شده بودند.
 نهایی شدن حکم اعدام حمید باقری درمنی، سلطان قیر یا ابربدهکار بانکی، 9 مهر‌ماه از سوی سخنگوی قوه قضاییه اعلام شده بود.
اژه‌ای 18 آذرماه در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه چرا پرونده باقری درمنی بعد از سال‌ها دوباره به جریان افتاده است و درحالی‌که پرونده این فرد مربوط به دور اخیر رسیدگی به پرونده‌های مفسدان اقتصادی نیست، گفته بود: اینکه پرونده این فرد مربوط به پرونده‌های اخیر نیست، بله درست است، اما رسیدگی به این پرونده به‌دلیل کلاهبرداری‌های متعدد طول کشیده است و به دادگاه شعبه 15 انقلاب ارجاع داده شده بود. وی افزود: دادگاه هم این فرد را به استناد ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری محکوم کرده است.
اژه‌ای در پاسخ به سؤال دوم همشهری که گفته می‌شود این فرد جزو خطوط قرمز دولت‌های نهم و دهم بوده و به همین دلیل این محاکمه طول کشیده است هم گفت: نه. اینکه او خط قرمز بوده است را بعید می‌دانم. 

باقری درمنی کیست؟
نام حمید باقری درمنی برای نخستین‌بار سال 86 در رسانه‌ها مطرح شد. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آن زمان در اطلاعیه‌ای از دستگیری مفسد اقتصادی دانه‌درشتی به نام اختصاری «ح.ب.د» خبر داد و از این مجرم به‌عنوان بدهکار بانکی با 2هزار میلیارد تومان بدهی یاد کرد؛ البته این فرد یک روز پس از دستگیری با اخذ تعهد اخلاقی آزاد شد. رسیدگی به جرایم این مجرم از همان زمان آغاز شد و پس از چندبار دستگیری و آزادی، سرانجام از سوی دادگاه محکوم شد و دوران محکومیت خود را نصفه و نیمه به پایان رساند تا اینکه بار دیگر در سال‌های 95و 96 نام وی بر سر زبان‌ها افتاد.
 دور نهایی محاکمه حمید باقری درمنی با 25هزار صفحه پرونده از 3 شهریور‌ماه امسال آغاز شد. جالب اینجاست که در این روز در دادگاهی دیگر اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس‌دفتر محمود احمدی‌نژاد در دولت وقت هم به‌خاطر اتهاماتی دیگر که به این پرونده مربوط نمی‌شد در حال محاکمه بود. سال1392، سایت‌ مشرق به نقل از سایت الف سندی را علیه باقری درمنی منتشر کرده و مدعی شده بود، احمدی‌نژاد و مشایی با دستور به بانک‌ها برای بازپرداخت وام‌های کلان این ابربدهکار بانکی زمان خریده‌اند؛ دفتر محمود احمدی‌نژاد البته این سند را جعلی خوانده است.

از سلطان قیر تا نقشه فرار
هفته گذشته ماجرای فرار باقری درمنی رسانه‌ای شد که سروصدای زیادی کرد. ماجرا از این قرار بوده که در زمان محاکمه این فرد، به نام و عنوان یکی از نهادها تماسی جعلی و مشکوک مبنی بر احضار باقری ارسال می‌شود. مأموران پس از وصول این نامه فورا قاضی و دادستان تهران را در جریان قرار می‌دهند و نهایتا نقشه افشا می‌شود. اینکه چرا او را سلطان قیر می‌نامند سر دراز دارد اما یکی از پیگیرترین شاکیان این فرد یک شرکت نفتی است که تولید‌کننده بزرگ قیر محسوب می‌شود. این شرکت ۳۳۰ میلیارد تومان از او طلب داشته است. درمنی با ایجاد روابط بدون ضابطه با مدیران وقت این شرکت که زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت است، قیر خریداری کرده است.

بازپرس چه می‌گوید؟
آنچنان که خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه نوشته است، در اتهامات انتسابی باقری درمنی، افساد فی‌الارض از طریق کلاهبرداری با ایجاد شبکه چندنفری با وصف سردستگی از شرکت نفت جی به میزان ۳۲۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم قیر، مشارکت در شروع کلاهبرداری از شرکت بیمه ایران با وصف سردستگی و مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چندنفری از بانک ملی ایران با وصف سردستگی دیده می‌شود.پرونده فساد اقتصادی باقری درمنی که طی ۹ جلسه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی رسیدگی شد، شامل ١٥٥جلد و ٣٢٥صفحه کیفرخواست است. وی همچنین دارای پرونده‌های قضایی گوناگون در زمینه قاچاق کالا و پولشویی با ارزش نجومی و پرونده‌های معوقات بازپرداخت وام‌های بانکی و قاچاق شمش طلاست. قاضی عباسی، بازپرس پرونده باقری درمنی در گفت‌وگو با میزان، به ابعاد این پرونده اشاره کرده و گفته است: هدف از ایجاد گروه درمنی از همان ابتدا ارتکاب افعال مجرمانه به‌ویژه کلاهبرداری با روش‌های متقلبانه بود. او گفته است: او از طرح شکایات صوری اعضا علیه یکدیگر با هدف انحراف مراجع قضایی و ضابطین هم رونمایی کرده است.ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری به صراحت اعلام کرده است: ‌کسانی که با تشکیل یا رهبری شبکه به امر ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مبادرت ورزند علاوه بر ضبط کلیه اموال منقول و غیرمنقولی که از‌ طریق رشوه کسب کرده‌اند، به نفع دولت و استرداد اموال مذکور در مورد اختلاس و کلاهبراری و رد آن حسب مورد به دولت یا افراد، به جزای نقدی‌ معادل مجموع آن اموال و انفصال دائم از خدمات دولتی و حبس از 15 سال تا ابد محکوم می‌شوند و در صورتی که مصداق کامل مفسد فی‌الارض ‌باشند، مجازات آنها مجازات مفسد فی‌الارض خواهد بود.
اعدام باقری درمنی به‌عنوان مفسد اقتصادی، آخرین اعدام از این نمونه نیست؛ نخستین آن هم نیست. هم‌اکنون حکم اعدام بابک زنجانی میلیاردر بزرگ نفتی نهایی شده است. پیش از اینها مه‌آفرید امیرخسروی در پرونده فساد 3هزار میلیاردی در خرداد سال93 و فاضل خداداد در آذر‌ماه سال74 هم اعدام شده بودند که معروف‌ترین اعدامی‌های پرونده‌های فساد اقتصادی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید