• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41835
+
-

گوشت قرمز در سفره‌ یزدی‌ها کمرنگ شد

قیمت هر کیلو گوشت در یزد به 70 هزار تومان هم رسید

بازار
گوشت قرمز در سفره‌ یزدی‌ها کمرنگ شد

سارا گلابگیریان|‌ یزد- خبرنگار:

 گوشت قرمز در بازار استان هم‌زمان با سایر شهرهای کشور گران شد. به این ترتیب، انواع گوشت قرمز به طور متوسط در بازار استان به قیمت کیلویی 70 هزار تومان رسیده است.

گوشت قرمز در بین مواد پروتئینی پرمصرف‌ترین فراورده مورد تقاضای مردم استان است و در بین انواع گوشت قرمز، یزدی‌ها همچنان بیشتر گوشت بره را برای مصرف انتخاب می‌کنند؛ مصرفی که به دلیل گرانی قابل توجه گوشت به سوی تخم‌مرغ و مرغ روانه شده است.طبیعت استان سرد و خشک است. از این رو شهروندان یزدی ترجیح می‌دهند که از گوشت‌های دارای طبع گرم و معتدل برای مصرف بهره‌ بگیرند که در سلامت آنها نیز موثر باشد.
 

نارضایتی شهروندان از افزایش قیمت گوشت

برای اطلاع از روند توزیع گوشت قرمز و همچنین نظر شهروندان در مورد افزایش قیمت گوشت سری به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و قصابی‌ها می‌زنیم.
یکی از یزدی‌هایی که به قصابی آمده است می‌گوید: سرانه مصرف گوشت در خانواده ما تا 50 درصد کاهش یافته است. 

وی می‌افزاید: زمانی ماهانه 4 کیلو گوشت مصرف می‌کردیم. در حال حاضر، کمتر از 2 کیلو گوشت مصرف داریم و کمبود پروتئین خود را با تخم‌مرغ جبران می‌کنیم، چراکه با افزایش قیمت‌ها حتی مرغ هم نمی‌توان خرید. یکی از خریداران حاضر در فروشگاه از رعایت قیمت مصوب فروش گوشت اعلام رضایت می‌کند و می‌گوید: گوشت منجمد را کیلویی 49 هزار تومان می‌فروشند که در مقایسه با قیمت‌های بازار مناسب است.

وی یادآور می‌شود: از ساعت 5/7 صبح مردم نام‌نویسی کرده‌اند و تا ساعت 5/8 گوشت عرضه نشده و همین امر باعث تجمع افراد شده است و در آخر به نیمی از افراد گوشت نمی‌رسد.


تایید افزایش قیمت گوشت 

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت با بیان این‌که قیمت گوشت گوسفندی طی 2 هفته گذشته در بازار افزایش چشمگیری داشته است اظهار می‌کند: در این مدت، هر هفته 3 مرتبه با افزایش قیمت گوشت گوسفندی مواجه بوده‌ایم. «علی‌اصغر ملکی» می‌افزاید: در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه برای مغازه‌دار بین ٦٢ تا ٦٣ هزار تومان و برای مصرف‌کنندگان حدود ٦٨ تا 70 هزار تومان است. وی درباره دلایل این گرانی توضیح می‌دهد: با کمبود شدید دام در بازار مواجه هستیم و دام از کشور قاچاق می‌شود.

ملکی با اشاره به خروج جمعیت زیاد دام از کشور از راه قاچاق می‌گوید: هم دام سنگین و هم دام سبک به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود و همین امر سبب شده قیمت دام افزایش زیادی داشته باشد. وقتی هم که دام گران می‌شود، روی نرخ گوشت تاثیر می‌گذارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت تصریح می‌کند: این مسائل برای زیرمجموعه‌های اتحادیه مشکلاتی ایجاد کرده و ما وظیفه داریم اطلاع‌رسانی کنیم.
ملکی ادامه می‌دهد: چند روز پیش در اتاق ایران جلسه‌ای در مورد گرانی‌های اخیر بود که ما این مسائل را اطلاع‌رسانی کردیم و خواستار آن شدیم که آنها را به وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسئولان ذی‌ربط اطلاع‌رسانی کنند تا پیگیری‌های لازم انجام شود و مسئولان اقدامات لازم را برای ممانعت از خروج دام اتخاذ کنند.

وی می‌افزاید: بر اساس شنیده‌ها، برخی دام‌ها را از غرب کشور به شرق کشور منتقل می‌کنند و از آنجا به خارج می‌فرستند. بخشی از دام نیز از طریق جنوب کشور به مقاصد کشورهای عراق، کویت، قطر و عمان قاچاق می‌شود.

ملکی با اشاره به این‌که چند روزی است پست‌های قرنطینه‌ای سازمان دام‌پزشکی در جاده‌ها بازرسی و برخورد می‌کنند می‌گوید: انتظار داریم این بازرسی‌ها و برخوردها قانونی و صحیح باشد تا ورود دام به تهران با مشکل مواجه نشود.
وی می‌افزاید: هر سال در این ایام تقاضا بالا می‌رود و اگر به مسائلی که اشاره شد توجه نشود و روند فعلی ادامه یابد، احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.


جلوگیری از فعالیت دلالان

یک شهروند یزدی می‌گوید: ما مردم نیز در این وضعیت آشفته سهیم هستیم. باید به اندازه نیاز خانواده خرید کنیم، در حالی که برخی با تمام اعضای خانواده خود در فروشگاه حاضر شده‌اند تا بیش از نیاز خود خریداری کنند.

وی ادامه می‌دهد: افزایش مراکز توزیع گوشت ارزان، مدیریت نحوه توزیع و خرید متناسب با نیاز خانواده از سوی مردم می‌تواند به این وضعیت آشفته سامان دهد، اما در این میان نظارت‌ها به صورت مستمر از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله جهاد کشاورزی باید ادامه داشته باشد تا دلال‌ها مجال سوء‌استفاده از وضعیت بازار را پیدا نکنند و گوشت ارزان به دست جمعیت هدف و اقشار نیازمند برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید