• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب : 41742
+
-

رکوردشکنی بازار مرغ وگوشت در آخر پاییز

بازار
رکوردشکنی بازار مرغ وگوشت در آخر پاییز

پاییز تمام شد و رکورد افزایش قیمت گوشت مرغ شکست؛ خبرها از رسیدن قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به 13هزار و 500تومان حکایت دارد؛ درحالی‌که دولت نیز با عرضه گوشت مرغ منجمد با قیمت ۸۹۰۰تومان برای کنترل بازار و کاهش قیمت مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار یعنی 9800تومان تا 10هزار و 500تومان تلاش می‌کند.

به‌گزارش همشهری، در کنار پرواز قیمت گوشت مرغ در بازار خرده‌فروشی، قیمت گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ هم وضعیت مساعدی ندارد و تورم آنها بیش‌ازحد انتظار است. فعلا قیمت گوشت گوساله در مناطق جنوبی پایتخت به بالای 65 هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده و در مناطق بالایی تهران از 80هزار تومان هم گذشته است؛ بااین‌همه، هنوز دلیل اصلی این افزایش قیمت‌ها اعلام نشده است. آمارها نشان می‌دهد مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران حدود یک‌میلیون تن است که فعلا حدود 15درصد از آن از طریق واردات با ارز ترجیحی تأمین می‌شود.

از سوی دیگر برای تولید 85درصد باقیمانده از گوشت در داخل کشور نیز ارز دولتی به واردات نهاده‌های دامی تخصیص داده می‌شود تا رشد نرخ ارز بر قیمت نهایی گوشت اثر قابل‌توجهی نداشته باشد اما با همه این مسائل قیمت گوشت قرمز در سطح بازار از 50 تا 100درصد رشد کرده است. برخی وجود رانت، فساد و سوءاستفاده کلان در شبکه توزیع گوشت و نهاده‌های دامی وارداتی را عامل اصلی گرانی گوشت عنوان می‌کنند و البته در این میان برخی هنوز با انکار گرانی گوشت معتقدند قیمت‌ها در اکثر مراکز فروش با قیمت تنظیم بازاری اختلاف چشمگیری ندارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت انواع ماهی نیز در کنار رشد قیمت گوشت قرمز و مرغ افزایش یافته و فعلا با بازار خرده‌فروشی، ماهی تیلاپیا هر کیلو ۲۷هزار و ۵۰۰تومان، ماهی آزاد ۱۵هزار تومان و ماهی قزل‌آلا ۳۸هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود. نکته قابل‌تأمل اینکه همین قیمت‌های افزایش‌یافته نیز ثبات ندارند و آنگونه که آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سرد آبی به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: قیمت هر کیلو ماهی قزل‌آلا به‌دلیل سودجویی دلالان و واسطه‌ها تا 40هزار تومان نیز رسیده است.

از سوی دیگر، تخم‌مرغ نیز سقف قیمت را شکسته و حالا باوجود کاهش قیمت، هر شانه بالای 20هزار تومان فروخته می‌شود؛ درحالی‌که همچنان واردات تخم‌مرغ نیز انجام می‌شود و رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران معتقد است: به‌واسطه کاهش قیمت تخم‌مرغ، زمان متوقف کردن واردات این محصول فرارسیده است. ناصر نبی‌پور به مهر گفت: قیمت هر کیلو تخم‌مرغ نسبت به ‌ماه گذشته، ١٧٠٠ تا ١٨٠٠تومان کاهش یافته و فعلا میانگین قیمت هر کیلوگرم از این محصول در مرغداری‌ها ٧٢٠٠تومان است.

  سونامی تغییر شغل در راسته فروشندگان کله‌پاچه


رئیس اتحادیه فروشندگان کله‌پاچه و سیراب و شیردان گفت: کاهش قدرت خرید مردم و کمبود کله‌پاچه باعث شده که فروش ما نسبت به سال گذشته به کمتر از یک‌سوم برسد و طی 9‌ماه اخیر 20درصد از واحدهای صنفی که در تهران مشغول به‌کار بودند تغییر شغل بدهند. حسین رواسی درخصوص آخرین وضعیت واحدهای صنفی فروش کله‌پاچه به ایلنا گفت: متأسفانه در ماه‌های اخیر شرایط به‌گونه‌ای شده است که بیشتر واحدهای صنفی ما نهایت فروش روزانه آنها 5دست کله‌پاچه بوده؛ درصورتی‌که حداقل هزینه یک کله‌پزی در روز 300هزار تومان است. وی درخصوص قیمت کله‌پاچه افزود: از زمانی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با این استدلال که صنف ما کالای رقابتی دارد، اجازه قیمت‌گذاری را از اتحادیه گرفت، هر واحد صنفی‌ بنا به شرایط خود قیمت‌گذاری می‌کند. شرایط رقابتی زمانی معنا پیدا می‌کند که عرضه، بیشتر از تقاضا باشد اما اکنون‌که اینطور نیست سبب شده که در نقاطی از تهران هر دست کله‌پاچه 200هزار تومان قیمت‌گذاری شود و در مقابل شکایت مردم در اتحادیه ما عملاً هیچ کاری نتوانیم انجام دهیم. رواسی تأکید کرد: کاهش قدرت خرید مردم و کمبود کله‌پاچه باعث شده که فروش ما نسبت به پارسال به کمتر از یک‌سوم برسد و در 9‌ماه اخیر 20درصد از واحدهای صنفی که در تهران مشغول به‌کار بودند تغییر شغل بدهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :