• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب : 41741
+
-

ایجاد روزنه‌های ضد‌تحریم از شرق و غرب

همشهری از توافق‌های انجام‌شده برای ایجاد کانال‌های ضد‌تحریمی بین ایران، هند و ترکیه گزارش می‌دهد

رایزنی مقامات ایرانی برای ایجاد روزنه‌های ضد‌تحریمی در شرق و غرب وارد فاز تازه‌ای شده و انتظار می‌رود در نتیجه توافق با 2کشور هند و ترکیه، راه جدیدی برای دریافت پول فروش نفت از طریق کانال‌های مالی بین کشورهای طرف تجارت با ایران باز شود.

 عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی که به همراه رئیس‌جمهور به ترکیه سفر کرده بود، خبر داد: با توجه به گفت‌وگو‌های سازنده 2رئیس‌جمهور قطعا تحولات مهمی در روابط اقتصادی، تجاری و بانکی 2کشور ایجاد خواهد شد. وی پس از جلسه مشترک هیأت ایرانی و ‌ترک اظهار کرد: در این جلسه مسائل و مشکلات بانکی 2کشور را مطرح کردم و درخواست‌های تجار و بازرگانان ایرانی نیز در حضور رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام شد. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در جمع انجمن تجاری ایران-ترکیه گفت که تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند به روابط تهران و آنکارا صدمه بزند. به عقیده او، می‌توان تهدید تحریم‌ها را به فرصتی برای 2کشور جهت بهبود روابط دوجانبه تبدیل کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هم شرط افزایش حجم مبادلات ترکیه و ایران به میزان 30میلیارد دلار در سال را تسهیل روابط بانکی اعلام و تأکید کرد: تصمیم گرفتیم تسهیلات بیشتری برای ورود و خروج و فعالیت بازرگانان و مردم 2کشور فراهم کنیم. وی با اشاره به اینکه فعالیت اقتصادی بدون تسهیلات مالی امکان‌پذیر نیست، گفت: در شرایطی می‌توانیم به هدف ۳۰میلیارد دلاری برسیم که شرایط و تسهیلات مالی بین 2کشور مناسب باشد و در این زمینه مؤسسات، بانک‌ها، صندوق، بیمه، کشتیرانی و حمل‌ونقل می‌توانند نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

امید به کانال مالی آنکارا-تهران

ایران و ترکیه به‌عنوان 2قدرت منطقه‌ای و دارای روابط دیرینه سیاسی و اقتصادی، چندسالی است که دنبال افزایش حجم مبادلات بانکی به میزان 30میلیارد دلار در سال هستند اما اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا، باعث شده کانال بانکی برای مراودات تجاری بین 2کشور که پیش از این پیمان دوجانبه پولی هم امضا کرده‌اند، با چالش‌های جدیدی مواجه شود.

 سرمایه‌گذاری مشترک تهران-آنکارا در بخش‌های انرژی، حمل‌ونقل و صنعت به‌عنوان اهداف راهبردی 2کشور هم‌اکنون بستگی به توافق روسای جمهور ایران و ترکیه بر سر مسائل بانکی دارد و انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده یک کانال مالی بین تهران-آنکارا ایجاد شود. به‌ویژه اینکه روحانی و اردوغان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردنداز  هرگونه تلاش برای افزایش تجارت فیمابین به هدف ۳۰میلیارد دلاری دریغ نمی‌کنند.

پنجره هندی‌ها فراسوی تحریم‌ها

معمای اصلی این روزها در روابط ایران و هند، چگونگی وصول و نقل و انتقالات ارز ناشی از صادرات نفت خام ایران به یکی از خریداران اصلی نفت ایران یعنی هند است. اخیرا گمانه‌زنی‌ها درباره دریافت کالاهای پزشکی از هند در قبال فروش نفت تقویت شده است. افزون بر این، معاف شدن توسعه بندر چابهار ایران از تحریم‌ها، روزنه‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری هندی‌ها ایجاد کرده و قرار است هفته آینده در چابهار نشست 3جانبه ایران، هند و افغانستان برگزار ‌شود تا در زمینه ایجاد بسترهای لازم جهت مبادلات تجاری و اقتصادی بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

کانال مالی با همکاری یک بانک خصوصی

در شرایطی که به‌نظر می‌رسد ایران و هند بر سر ایجاد یک بانک خصوصی جهت نقل و انتقالات ارزی به توافق اولیه رسیده‌اند، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه هندی‌ها توانستند امتیاز خرید نفت ایران را به‌مدت ۱۸۰روز به‌دست آورند، گفت: هندی‌ها برای تمدید خرید نفت و شارژ حساب روپیه ایران در هند برنامه دارند تا بتوانیم خریدهای خود را از این کشور ادامه دهیم.

مجتبی موسویان از ایجاد یک شعبه بانک خصوصی ایران در هند خبر داد و اعلام کرد: یکی از بانک‌های خصوصی ایران در هند شعبه ایجاد خواهد کرد تا از صادرات محصولات خود در هند پشتیبانی کنیم. این درحالی است که ظرفیت‌ معاملات تهاتری بین ایران و هند بدون مبادله پول هم وجود دارد.

مالیات هندی‌ها بر پول نفت ایران

سفیر هند در ایران با اعلام اینکه 2قرارداد تجاری بین ایران و هند در حال نهایی‌شدن است، از وجود مکانیسم استفاده از روپیه برای تجارت کالاهایی که تحریم نیستند خبر داد. سوراب کومار، با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی درست میزان مبادلات تجاری ایران و هند به بیش از 20میلیارد افزایش خواهد یافت، گفت: برای تجارت کالاهایی که مشمول تحریم نیستند مکانیسم روپیه وجود داردو برای تجارت کالاهای مشمول تحریم‌های ثانویه نیز ما این فرصت را در اختیار داریم تا به سبد تجاری 2کشور تنوع بیشتری ببخشیم و در این بین از ظرفیت معافیت چابهار از تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکایی‌ها به نحو مطلوب‌تری استفاده کنیم.  او درباره فروش نفت و نحوه تسویه آن تأکید کرد: پول فروش نفت در یوکوبانک هند موجود است و هم‌اکنون از فروش روزانه 300هزار بشکه نفت، 540میلیون دلار به‌حساب ایران در این بانک واریز می‌شود. سفیر هند در ایران با بیان اینکه این پول برای شماست و نمی‌توانیم بگوییم که آن را چگونه خرج کنید، خاطرنشان کرد: زمانی که SPV راه افتاد، می‌توانید پول خود را منتقل کنید اما مکانیسم روپیه قوی‌تر است و پول نفت که در یوکوبانک واریز می‌شود، مشمول مالیات است و بانک مرکزی ایران باید راهکارهای این مسئله را پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید