• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب : 41638
+
-

شادی؛ حلقه گمشده زندگی شهروندان

شادی؛ حلقه گمشده زندگی شهروندان

بهمن نوری/شهردار منطقه8

اهمیت دادن به شادی‌ها و آیین‌های شادمانه ملی و مذهبی، می‌تواند به زیباترشدن پایتخت کمک کند؛ چراکه این روزها، شادی حلقه گمشده زندگی شهروندان است. 
انتخاب شعار «تهران شهری برای همه» ازجمله سیاست‌های مردمدارانه شهردار محترم تهران است که همه مدیران شهری را به عدالت و رفتار برابر در قبال همه شهروندان هدایت می‌کند. در عین حال توجه به شادی و نشاط مردم نیز در تهران از رویکردهای دکتر حناچی به‌شمار می‌رود که اکنون با قرار گرفتن درآستانه یک جشن باستانی، لزوم مشارکت نهاد شهرداری برای برپایی مناسب و هماهنگ این رویداد در سطح شهر را بیش از پیش اهمیت می‌بخشد. حال اگر شهروندان احساس کنند که مدیران شهری برای ساعت به ساعت شادی و لحظات خوش آنان در معابر و گذرگاه‌های بعضا بی‌روح این شهر، برنامه دارند، اعتماد و اتکایشان به شهرداری بیشتر شده و این سرمایه اجتماعی بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود.
 با کمی‌ تامل درمی‌‌یابیم در تمامی‌ مناسبت‌های عزاداری برنامه‌های فاخر و گرانسنگی در سطح شهر برگزار می‌شود ولی برای برگزاری جشن‌های ملی- مذهبی، با فقر ایده و خلاقیت و ناآشنایی با فلسفه رویدادهای شاد روبه‌رو هستیم و بعضا می‌بینیم که برخی آیین‌های ملی و کهن ما ایرانیان مانند یلدا کم‌رنگ شده و جای خود را به مراسم نامأنوسی داده است که کمترین سنخیتی با آداب و رسوم ما ندارد.
آیا در بهمن‌ماه برای یک‌بار هم که شده جوانانمان را در معابر شهری با شعرهای جشن سده و نقاشی و المان‌های گندم روبه‌رو کرده‌ایم؟ مواجهه آنان با نمادهای انار و هندوانه شب یلدا هم نهایتا 3 یا 4سال را نشان می‌دهد و در این زمینه هم بسیار دیر شروع کرده‌ایم. شاید برخی نسبت به بیان این بحران حساس باشند و نخواهند ما آن را واگو کنیم اما بهتر است بپذیریم که برای گسترش مفاهیم و نمادهای ملی و مذهبی خودمان برای جوانان کار چندانی نکرده‌ایم و خیابان‌هایمان را از هرگونه رنگ شاد و طرحی که مناسبت‌های تاریخی کشور خودمان را تداعی کند بی‌بهره گذاشته‌ایم و گمان می‌‌بریم که دریافت شهروندان فقط محدود به آن چیزی است که ما برایشان تولید محتوا داریم. در این راستا باید آنقدر مطالعات جامعه‌شناختی و نظرسنجی‌های مردمی‌‌مان را افزایش دهیم که همگام با رفاه شهری، به حس و حال خوب شهروندی پایتخت هم کمک کرده باشیم. به‌عنوان مثال باید از نظرسنجی‌ها و ظرفیت‌های فضاهای مجازی استفاده کنیم و ببینیم که جوانان به چه شکل و ساختار شهری علاقه دارند. اینگونه مسلما ارتباط درونی آنان و مشارکت‌هایشان در نگهداشت شهر و البته پیوند عاطفی آنان با تهران عزیز بیشتر و عمیق‌تر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید