• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41545
+
-

چراغ‌قرمز به افزایش وام مسکن

کسری منابع بانکی و جهش قیمت مسکن از تبعات افزایش سقف وام مسکن در شرایط فعلی است

مسکن
چراغ‌قرمز به افزایش وام مسکن

افزایش مبلغ تسهیلات خرید مسکن که پس از جهش قیمتی در این بازار از سوی برخی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شد با چراغ‌قرمز بانک عامل حوزه مسکن مواجه شد. رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه افزایش تسهیلات مسکن بعید به‌نظر می‌رسد، گفت: در شرایط فعلی افزایش سقف تسهیلات مسکن صندوق یکم، بانک را با کسری منابع مواجه می‌کند.

به گزارش همشهری، فعلا کلان‌ترین تسهیلاتی که بانک مسکن برای خرید مسکن پرداخت می‌کند، وام 160میلیونی به زوج‌های خانه‌اولی تهرانی است که کمتر از 20درصد ارزش خرید یک واحد مسکونی متوسط را شامل می‌شود. این تسهیلات در شهرهای بزرگ نیز بالغ‌بر 120میلیون تومان است اما در این شهرها نیز تناسبی با قیمت مسکن ندارد. این وضعیت که مستقیما دستاورد جهش قیمتی بازار مسکن بود، برخی از نمایندگان را در موضعی قرار داد که از دولت و بانک مرکزی بخواهند رقم تسهیلات خرید مسکن را تا بیش از دو برابر افزایش دهد.

اتفاقی که درصورت موافقت دولت عملا می‌تواند بدترین زیان بلندمدت را متوجه متقاضیان مصرفی مسکن کند چراکه به‌محض تصویب و تخصیص نخستین دور از این تسهیلات، بازار مسکن را مجددا با جهش قیمتی به‌مراتب بالاتری مواجه می‌کند و عملا ابزار تسهیلاتی دولت برای تحریک تقاضای مسکن را بی‌اثر خواهد کرد چراکه استفاده از محرک تسهیلات مسکن، برای تقویت تقاضا در بازاری کارایی دارد که رکود بازار می‌تواند ناشی از نبود تقاضا یا ناتوانی متقاضی در عین مناسب بودن قیمت‌ها باشد درحالی‌که بازار مسکن در شرایط فعلی در اوج قیمتی است و رکورد تورمی آن جز با افزایش تولید مسکن و تشدید مقررات مربوط به معاملات سوداگرایانه مسکن، رفع نمی‌شود.

رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه افزایش تسهیلات مسکن بعید به‌نظر می‌رسد، به خانه ملت گفت: در شرایط کنونی به‌دلیل اتفاقات چند‌ماه اخیر در حوزه اقتصادی کشور و کاهش توان و قدرت اقتصادی جامعه، نمی‌توان اقدام خاصی در حوزه افزایش تسهیلات مسکن انجام داد اما با ورود به بحث سرمایه‌گذاری در حوزه بازآفرینی شهری تلاش می‌شود از روش‌های دیگری به متقاضیان مسکن کمک کرد.

انارکی افزود: در شرایط کنونی درصورت افزایش سقف تسهیلات مسکن صندوق یکم، بانک برای تأمین منابع با کسری مواجه می‌شود، حال برای تحقق آن، باید بودجه کسری منابع تأمین شود، بنابراین درصورت تخصیص اعتبارات و منابع می‌توانیم سقف وام را افزایش دهیم، اما شرایط به‌گونه‌ای است که افزایش تسهیلات بعید به‌نظر می‌رسد، البته در سایر صندوق‌ها مانند حساب جوانان اقدامات مثبتی صورت گرفته و سقف تسهیلات این حساب به 230میلیون تومان افزایش یافته است.

ساماندهی بازار مسکن با ارز تک‌نرخی

بازار مسکن با افزایش دو برابری میانگین قیمت‌ها، وارد دوره رکود تورمی شده و تعداد معاملات آن از دوره قبلی رکود مسکن نیز کمتر شده است اما عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است: اگر دولت به بحث تک‌نرخی کردن ارز توجه داشته باشد، می‌توان به ثبات نرخ‌ها و درنتیجه ساماندهی وضعیت بازار مسکن و سایر بازارهای موازی امیدوار بود.

کمال‌الدین شهریاری، با تأکید بر اثرگذاری قیمت ارز بر قیمت نهاده‌های ساختمانی و به‌تبع آن قیمت مسکن، به ایبنا گفت: اگر نرخ ارز همچنان نوسان داشته باشد و دولت نیز با چند نرخی کردن به این نابسامانی دامن بزند، به‌طور حتم بازار مسکن نیز درگیر تلاطم باقی خواهد بود. نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس ادامه داد: اگر برای برخی کالاها و خدمات یک نرخ و برای برخی دیگر نرخ دیگری برای ارز اعلام شود به‌طور حتم بازار مسکن تابع نرخ دوم و بازار آزاد خواهد بود زیرا هیچ‌گاه مصالح ساختمانی مشمول ارز ارزان نبوده است. به عقیده شهریاری، دولت باید برای تولید و ساخت مصالح ساختمانی نرخ ارز را تعدیل کند، در غیر این صورت نرخ مسکن به سمت کاهش میل نخواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید