• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41435
+
-

الیگودرز صاحب پیست اسکی می‌شود

مجوزهای لازم برای احداث این پیست صادر شده و اکنون اقدامات لازم برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است

گزارش
الیگودرز صاحب پیست اسکی می‌شود

فاطمه حافظی|‌  الیگودرز- خبرنگار:

هر فصلی زیبایی‌های خود را دارد و زمستان هم از این قاعده مستثنی نیست. با استفاده از زیبایی‌ها و ظرفیت‌های این فصل می‌توان مسافران بسیاری را به استان دعوت کرد. 
الیگودرز به دلیل موقعیت خاص خود می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مورد توجه قرار گیرد. می‌توان در این شهرستان پیست اسکی ایجاد کرد؛ موضوعی که چند سالی است توسط مسئولان استان و شهرستان مطرح شده است. به تازگی اخباری مبنی بر اختصاص بودجه‌ای برای این طرح منتشر شده و قرار است تا پایان سال جاری تجهیزات خریداری ‌شود و پیست اسکی این شهرستان سال دیگر به بهره‌برداری برسد. 


تایید فدراسیون اسکی و وزارت ورزش 

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان الیگودرز می‌گوید: احداث پیست اسکی یکی از موضوعاتی است که در یکی‌، 2 سال اخیر در این شهرستان مطرح و پیگیری‌های زیادی در زمینه آن انجام شده است. 
 «مهدی شانصیری» می‌افزاید: هیات‌هایی از وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون اسکی چندین بار از محل انتخاب شده برای احداث پیست اسکی در این شهرستان بازدید کردند و توانستیم رضایت آنها را کسب کنیم. 

 وی ادامه می‌دهد: بنا بر بررسی‌ها و نظرات کارشناسان این 2 سازمان، منطقه تمندر در روستای فرسش الیگودرز دارای ظرفیت‌های لازم برای احداث پیست اسکی است. 

شانصیری اظهار می‌کند: فرسش یکی از پربارش‌ترین نقاط استان و کشور است. یکی دیگر از امتیازات این منطقه وجود برف در آن به مدت 5 تا 6 ماه از سال است که باعث شده شرایط ویژه‌ای برای احداث پیست داشته باشد. این مسئول بیان می‌کند: از دیگر امتیازات این منطقه می‌توان به گردشگری بودن فرسش اشاره کرد که یکی از روستاهای هدف گردشگری است. وجود 3 امامزاده و سد کمندان در آن باعث شده است این منطقه مورد توجه گردشگران قرار گیرد. 


اعتبار تخصیص یافته است

شانصیری عنوان می‌کند: برای احداث پیست در سال جاری 2 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود اما یک میلیارد و 800 میلیون تومان آن محقق شده است. از این مبلغ 800 میلیون تومان از محل استانی و یک میلیارد تومان نیز از محل بودجه ملی تخصیص یافته است.  این مسئول می‌گوید: مبلغ تخصیص‌یافته برای این پروژه، تنها برای خرید تجهیزات است و تا اسفند سال جاری تجهیزات لازم از جمله تله‌کابین تهیه می‌شود. در مجموع برای احداث و تکمیل نهایی این پروژه بیش از 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

شانصیری می‌افزاید: در حال حاضر این منطقه دارای برف زیادی است و نمی‌توان کارهای عمرانی را آغاز کرد. به همین دلیل اعتبار لازم برای احداث ساختمان، مدرسه اسکی، سالن رفاهی و... برای سال دیگر به پروژه تعلق می‌گیرد. 

این مسئول اظهار می‌کند: مجوزهای لازم برای احداث این پیست اسکی در شهرستان الیگودرز صادر شده و اکنون اقدامات لازم برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است. امیدواریم در روزهای آینده، پیمانکار انتخاب و با وی قرارداد منعقد شود و شاهد آغاز عملیات اجرایی احداث این مجموعه باشیم. 

وی ادامه می‌دهد: عملیات ژئوتکنیک (خاک‌شناسی) طرح انجام شده و مطالعات اولیه نیز به اتمام رسیده است. ضمن این‌که اغلب کارهای تله‌اسکی همچون ساخت دکل در کارگاه‌های شهری انجام می‌شود. بنابراین نگران عملیات زمینی به دلیل شرایط جوی و بارش برف منطقه نخواهیم بود. 

شانصیری با اشاره به این‌که فدراسیون اسکی پیست تمندر را در حد یک پیست بین‌المللی ارزیابی کرده است، بیان می‌کند: احداث پیست، کاری بزرگ است و باید در سال‌های قبل انجام می‌شد. با این اقدام بسیاری از گردشگران از سایر نقاط کشور و حتی کشورهای دیگر به منطقه وارد می‌شوند و سود بسیاری برای استان و شهرستان به همراه دارد. 
وی ادامه می‌دهد: از این ظرفیت می‌توان برای اشتغالزایی، توسعه درآمد، ایجاد اشتغال پایدار، بالا بردن سطح زندگی و... استفاده کرد. 


وجود ظرفیت برای ورزش‌های زمستانی

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه می‌گوید: احداث پیست اسکی یکی از اقدامات مهمی است که باید زودتر انجام می‌شد زیرا این ظرفیت در کنار دیگر جاذبه‌های طبیعی شهرستان الیگودرز می‌تواند راه توسعه و پیشرفت را برای این شهرستان باز کند. 

«محمد خدابخشی» می‌افزاید: احداث پیست اسکی در ارتفاعات تمندر در روستای فرسش نیز برای توسعه پایدار الیگودرز بوده و خوشبختانه با اقدامات صورت‌گرفته و حمایت مسئولان، مشکلی برای تامین اعتبارات این مجموعه نداریم. امیدواریم با انتخاب پیمانکار هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی آن آغاز شود. 

وی ادامه می‌دهد: باید یک کریدور گردشگری برای این شهرستان تعریف شود چراکه الیگودرز دارای آبشارهای زیبا، دشت لاله‌های واژگون، سدهای مناسب و سایر جاذبه‌های مختلف گردشگری است. این مجموعه شرایط را به‌ گونه‌ای فراهم می‌کند که بتوان الیگودرز را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرد. خدابخشی اظهار می‌کند: توسعه گردشگری، اشتغالزایی پایدار و توسعه منطقه گردشگری را به دنبال خواهد داشت. به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و مجاورت الیگودرز با ۴ استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و خوزستان می‌توان یک کریدور ویژه ایجاد کرد. 

وی می‌گوید: بی‌شک اگر از این مزیت‌های نسبی استفاده کنیم، می‌توانیم بخشی از مشکلات و موانع موجود را در شهرستان برطرف کنیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید