• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41430
+
-

کاشمر پر حادثه، اورژانس هوایی ندارد

زیرساخت مورد نیاز برای راه‌اندازی اورژانس هوایی در فرودگاه خصوصی کاشمر فراهم است

گزارش
کاشمر پر حادثه، اورژانس هوایی ندارد

محمدجواد افتخاری| خراسان‌رضوی- خبرنگار: 

کاشمر و به ‌ویژه منطقه حادثه‌خیز ترشیز در 5 کیلومتری دومین گسل بزرگ کشور قرار دارد که هر لحظه امکان بیدار شدنش وجود دارد. از سویی بخش‌هایی از این منطقه هر ‌سال در این فصل از سال با سیلاب‌هایی مواجه می‌شود که با وقوع آنها امدادرسانی به منطقه را از راه زمینی غیرممکن می‌کند. 

با این حال با وجود تمامی این مخاطرات و تهدیدها، منطقه ترشیز همچنان از داشتن محورهای مواصلاتی مناسب، اورژانس هوایی و زیرساخت‌هایی چون قطار و فرودگاه محروم است و مکاتبات با مسئولان وزارتی برای تامین امکانات اورژانس هوایی در این شهرستان ادامه دارد. 


اهمیت ثانیه‌ها در نجات جان انسان‌ها

بارها نماینده مردم ترشیز در خصوص لزوم وجود اورژانس هوایی در کاشمر با مدیران استانی و کشوری نامه‌نگاری کرده است. آخرین نامه‌ چند هفته گذشته در پی وقوع حادثه برای 3 دانش‌آموز بردسکنی بود که به دلیل وخامت حالشان از شهرهای نیشابور و سبزوار درخواست اورژانس هوایی شد.  در همین خصوص نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای‌ اسلامی به همشهری می‌گوید: با وجود نامه‌نگاری‌های قبلی در بیست‌وسوم آبان‌ماه پس از جان باختن 3 دانش‌آموز بردسکنی بر اثر تصادف، دوباره نامه‌ای در مورد راه‌اندازی پایگاه اورژانس هوایی در شهرستان کاشمر به معاونت درمان وزارت بهداشت نوشته شد، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.  

«بهروز بنیادی» ادامه می‌دهد: با توجه به دوری از مرکز استان و شهرستان‌های بزرگ‌تر همجوار، خدمات درمانی با تأخیر انجام می‌شود و ممکن است همین موضوع موجب خسارات جبران‌ناپذیری شود.  

او افزایش امکانات درمانی و همچنین اورژانس هوایی را برای منطقه لازم و ضروری می‌داند و می‌افزاید: البته قبل از این موارد باید امکانات بهداشت و درمان را در بحث سلامت کامل کنیم تا نیازی به اعزام بیماران در هر رده‌ای نداشته باشیم.  

نماینده مردم ترشیز در مجلس شورای‌ اسلامی با تاکید بر این‌که نیازمند نیروهای متخصص و امکانات بیشتری در منطقه هستیم، بیان می‌کند: با توجه به قرار داشتن منطقه روی گسل درونه و فاصله آن از مرکز استان، استقرار اورژانس هوایی بسیار ضروری است.  

بنیادی با اشاره به این‌که بخش خصوصی این مکان را آماده کرده و از سویی در سفر معاون وزیر بهداشت به منطقه اهمیت اورژانس هوایی مطرح شده است، ادامه می‌دهد: هرچند برحسب شاخص‌ها و آمایش سرزمینی، راه‌اندازی اورژانس هوایی در منطقه جزو اولویت‌ها اعلام نشده است، اما همچنان تلاش می‌کنیم این موضوع را با توجه به حادثه تلخ بردسکن در اولویت قرار دهیم.

وی با اعلام این‌که علاوه بر زیرساخت‌های مورد نیاز باید خلبان، نیروهای امدادی کمکی و بالگرد مناسب و سایر موارد فراهم شود، اضافه می‌کند: امیدواریم وزیر بهداشت در این خصوص منطقه را ویژه‌تر در نظر بگیرد. 


زیرساخت‌های دیده نشده

فرماندار کاشمر این شهرستان را جزو مناطق بحرانی می‌داند و اظهار می‌کند: از 40 حادثه غیرمترقبه‌ای که در دنیا به ‌طور طبیعی رخ می‌دهد 30 مورد آن در ایران است و این منطقه هم مستثنا نیست.  «محمدعلی نبی‌پور» از وجود فرودگاه فوق سبک بخش خصوصی کاشمر به ‌عنوان زیرساخت بسیار مهم و ارزشمندی نام برد بی‌استفاده مانده است.

وی با اشاره به این‌که تاکنون اقدامات بسیار خوبی در فرودگاه خصوصی کاشمر انجام شده است، می‌افزاید: با توجه به آنچه از سوی مسئول این فرودگاه اعلام شده است و شرایط منطقه در مواقع بحرانی می‌طلبد مسئولان استان و کشور برای استقرار اورژانس هوایی در منطقه جدیت بیشتری داشته باشند.

فرماندار کاشمر با توجه به زلزله‌خیز بودن منطقه، وجود اورژانس هوایی را ضروری می‌داند و ادامه می‌دهد: متاسفانه در منطقه کاشمر هیچ‌کدام از محورهای مواصلاتی به ‌جز 15 کیلومتر خلیل‌آباد دو بانده نیست و اگر اتفاقی بیفتد با توجه به نبود زیرساخت ریلی و زیرساخت هوایی مشکلات دوچندان می‌شود. 

وی خاطرنشان می‌کند: با وجود تمامی اقداماتی که طی چند سال گذشته توسط شهرستان‌های اطراف برای ساخت فرودگاه انجام شده است، اما جز یک تابلو هیچ‌چیز دیگری نداریم .

نبی‌پور یادآور می‌شود: اگرچه با توجه به مشکلات موجود فعلاً دولت فرودگاهی نمی‌سازد و براساس آنچه اعلام شده جز فرودگاه مهرآباد و مشهد باقی فرودگاه‌ها زیان‌ده هستند، اما اگر یک باند در محل فرودگاه فوق سبک کاشمر اضافه شود حتی هواپیماهای سنگین نیز به راحتی می‌توانند از این زیرساخت استفاده کنند. برای راه‌اندازی سیستم حمل‌و‌نقل هوایی کاشمر یک باند 3 کیلومتری به عرض 30 تا 35 متر باید آسفالت شود. 

فرماندار کاشمر با اشاره به این‌که پیگیر هستیم تا بیشتر از پتانسیل این مجموعه به‌خصوص در زمینه مسافربری استفاده شود، اضافه می‌کند: به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های بسیاری که در این محل صورت گرفته مسئول فرودگاه اعلام آمادگی کرده است که محل را به‌طور رایگان در اختیار شورای مدیریت بحران قرار دهد که این بسیار ارزشمند است. 


مکاتباتی که بی‌نتیجه ماند

سال 90 اقدامات اولیه برای ساخت نخستین فرودگاه فوق سبک بخش خصوصی کشور به رغم نبود صرفه اقتصادی در کاشمر آغاز شد و پس از 5 سال سرانجام در 15 آذر سال 95 در زمینی به مساحت 17 هکتار به بهره‌برداری رسید. 
در همین خصوص سرمایه‌گذار بخش خصوصی که با هزینه شخصی معادل 5/11 میلیارد تومان و بدون حتی یک ریال تسهیلات این مجموعه را به بهره‌برداری رسانده است، بیان می‌کند: به‌رغم این‌که مجوز فرودگاه کاشمر براساس هواپیماهای لایت (همگانی مسافربری) گرفته شده است، اما اکنون توانسته‌ایم از مدیران مربوطه کشوری مجوز فرود هواپیمای کم‌عرض را نیز اخذ کنیم.

«محمدرضا کاویانی» با بیان این‌که با راه‌اندازی این فرودگاه موقعیت بسیار خوبی برای شهرستان و شهر‌های مجاور به منظور امداد هوایی و حوادث به وجود آمده است، می‌افزاید: در فروردین‌ماه مجوز نشستن هواپیماهای کم‌عرض زیر 70 نفری تی‌آر و فوکر 100 در این فرودگاه اخذ شده است.  وی با اشاره به این‌که هرکدام از مسئولان ستاد بحران که نیاز به این فرودگاه داشته باشند به‌ طور رایگان آن را در اختیارشان قرار می‌دهیم، می‌گوید: هرچند برای استقرار اورژانس هوایی در سال 95 به ‌صورت کتبی و شفاهی اعلام آمادگی کرده‌ایم و مسئولان استان بازدیدی از محل داشته‌اند اما تاکنون هیچ پاسخی نداده‌اند.

 کاویانی وجود اورژانس هوایی را از ضروریات منطقه می‌داند و اظهار می‌کند: در روزی که 3 دانش‌آموز در بردسکن دچار سانحه شدند اگر کاشمر اورژانس هوایی داشت به جای 3 ساعت، 10 دقیقه‌ای می‌توانست امدادرسانی انجام دهد.  وی ادامه می‌دهد: هرچند در این فرودگاه به پد بالگرد نیاز نیست اما اگر به یک پد بالگرد اورژانش هوایی هم نیاز باشد در 10 روز ساخته می‌شود و مهم موافقت مسئولان است.  کاویانی اضافه می‌کند: در صورت بروز حوادث احتمالی طبیعی و غیرطبیعی می‌توان از این فرودگاه به بهترین نحو استفاده کرد مشروط بر این‌که مسئولان حمایت لازم را داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید